Häst fick avlivas efter trafikolycka

Oh ja, det är en riktigt tragisk utveckling, ogillar det skarpt. Finns tack och lov några som fortfarande visar hänsyn och de är värda sin vikt i guld, de andra borde lära sig av dom.

Kom till en " enkel " bilolycka för 6 mån sedan, bilen hade kört i ett räcke och ingen var skadad som så men bilen skulle bärgas. Olyckskörfältet stängds av helt ( fast det fanns en körbana helt fri), andra sidans körfält som var fritt slussades förbi bil för bil genom avspärrning i typ gångfart. Jag tycker det var bra. Stora risker för de som arbetade här bärgare och poliser, med olyckan.
 
Ägaren hade precis fångat in dem tror jag och höll i dem med hade inte hunnit flytta dem.
Om jag fattat det hela rätt.
Det var väl 5 hästar? Knepigt att flytta alla 5 till kanten väldigt fort tänker jag.

På hennes bilder ser det dessutom ut som att hästarna hade horseware-täcken på sig = reflexer!!
Så hur det där kunde hända är för mig en gåta.

Iofs så höll jag på att bli omkörd på insidan häromdagen när jag bytte fil, saktade ner rejält eftersom det var en TMA bil i körfältet bredvid och det stod 30.

Jag såg TMA bilen på 1,5 km avstånd, men den bilen såg den tydligen knappt när vi var 150 meter ifrån... Det är inte utan att jag undrar hur disträ folk egentligen är i trafiken??
 
Oh ja, det är en riktigt tragisk utveckling, ogillar det skarpt. Finns tack och lov några som fortfarande visar hänsyn och de är värda sin vikt i guld, de andra borde lära sig av dom.
För några veckor sedan skulle jag förbi ett ganska långt vägarbete på en 90 väg. Jag saktade ner till ungefär 20, det var mycket lysvästar ute och gick. Bakom mig kommer dock två blådårar som inte alls saktar av, kanske möjligen till 50 ish.
Jag stannade halvvägs förbi vägarbetet, lät dårarna komma i kapp, och åkte sedan lungt och stilla vidare förbi vägarbetet.
Dårarna var vansinniga :angel: jäklar vad de hötte med näven och hade sig. Lysvästarna skrattade gott :D
 
För några veckor sedan skulle jag förbi ett ganska långt vägarbete på en 90 väg. Jag saktade ner till ungefär 20, det var mycket lysvästar ute och gick. Bakom mig kommer dock två blådårar som inte alls saktar av, kanske möjligen till 50 ish.
Jag stannade halvvägs förbi vägarbetet, lät dårarna komma i kapp, och åkte sedan lungt och stilla vidare förbi vägarbetet.
Dårarna var vansinniga :angel: jäklar vad de hötte med näven och hade sig. Lysvästarna skrattade gott :D
Been there done that, extra kul när jag har lastbilen och en totalvikt närmare 64 ton, brukar ta lite tid att komma igång. 😈😏
 
För några veckor sedan skulle jag förbi ett ganska långt vägarbete på en 90 väg. Jag saktade ner till ungefär 20, det var mycket lysvästar ute och gick. Bakom mig kommer dock två blådårar som inte alls saktar av, kanske möjligen till 50 ish.
Jag stannade halvvägs förbi vägarbetet, lät dårarna komma i kapp, och åkte sedan lungt och stilla vidare förbi vägarbetet.
Dårarna var vansinniga :angel: jäklar vad de hötte med näven och hade sig. Lysvästarna skrattade gott :D
Ja 20ish känns som en ganska lämplig hastighet när det är MÄNNISKOR på vägen. Är de väldigt nära så saktar jag ner ännu mer.
 
Been there done that, extra kul när jag har lastbilen och en totalvikt närmare 64 ton, brukar ta lite tid att komma igång. 😈😏
Min erfarenhet av att arbeta bakom TMA-bil är att tungtrafikförarna visar störst hänsyn. Saktar ned i god tid och ökar hastigehten när de har passerat. Personbilsförarna ökar gärna farten när de är mitt för TMA-bilen, dvs innan de har passerat dem som bilen ska skydda ... (är säkert en kombination av att de är yrkesförare och att det tunga fordonet kräver/ger en annan körstil)
 
Min erfarenhet av att arbeta bakom TMA-bil är att tungtrafikförarna visar störst hänsyn. Saktar ned i god tid och ökar hastigehten när de har passerat. Personbilsförarna ökar gärna farten när de är mitt för TMA-bilen, dvs innan de har passerat dem som bilen ska skydda ... (är säkert en kombination av att de är yrkesförare och att det tunga fordonet kräver/ger en annan körstil)
Finns även en del rötägg på tungbilssidan också tyvärr, jag tänker lite som så att hade det varit jag som stått där hade inte jag velat att någon dundrar förbi i full karriär, sen är jag dessutom en reklampelare, dels för mitt åkeri och dels för företaget vars reklam min bil har på sidorna och då vill jag göra bra reklam. Vet vi har fått beröm från vägarbetarna häromkring att vi visar hänsyn och chefen brukar tala om det för att uppmuntra att fortsätta, vilket jag tycker är bra.
Tar med mig samma beteende om jag sitter i personbilen.

Pappa berättade om en han kände som körde lotsen och det en dag kom en bil i full karriär och körde om hela kön. Lotsen hade ropat i radion till de som jobbade att det kommer en stolle, de som jobbade hade lugnt svarat något och sedan parkerat ut en lastbil mitt i vägen så bilen var tvungen att stanna, sedan ytterligare en lastbil bakom så bilen ej kom någonstans och ses skällt ut föraren efter noter. :angel:

Sen ytterligare en sak som jag tänker på när jag kör lastbilen, bara tom väger ekipaget ca 24 ton, jag vill inte hålla högre fart än att jag kan hinna stanna om någon skulle råka kliva ut rätt i vägen, vilket har hänt vid asfalteringsarbete (då brukar jag hålla runt 7 km/h tills jag är förbi).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var under söndagsmorgonen som hästägaren larmade räddningstjänsten till Södra Pitholm utanför Piteå. Trots räddningsarbetet gick...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett par döms för djurplågeri efter att förbipasserande larmat om en död häst som legat i en hage. I samma hage gick även en annan häst...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax före 16 på fredagseftermiddagen fick räddningstjänsten larm om att en häst gått ner i en pool i Alunda, öster om Uppsala.
Svar
3
· Visningar
727
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Tingsryds kommun i Småland åtalas för djurplågeri. Detta efter att hennes hästar svalt och fick avlivas.
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp