Häst fick i sig kaffe och chokladbollar – ryttare fälld för doping

Är väl rätt ovanligt att ridhästmänniskor håller koll och har koll på detta. Känns som det är vanligare inom trav och galopp att det är doping?
 
Trist när det länkas till artiklar som kräver inloggning
Kan ha varit den andra artikeln om detta du menade, det var ingen inloggning på den när jag lade in den. Jag lägger endast in nyheter som alla bör kunna läsa utan inloggning. Antalet sådana har tyvärr minskat. Den andra artikeln verkar numera kräva inloggning, vilket gjort att jag tagit bort den.
 
Vad är gränsvärdena? Jag menar, hur stor påverkan på ett halv ton djur kan det koffein ha som djuret får i sig via rester av chokladbollar...? :confused:

Ingen påverkan alls. Lika lite som den påverkan som de mikroskopiska kafferester som en hund fick i sig på en dragtävling när tävlingsarrangörerna bjöd hundarna på vatten i kåsor som det tidigare hade serverats kaffe i (och sedan sköljts ur). Men det spelar ingen roll. Saken är den att det till följden av dessa spår inte går att utesluta att hunden (eller i fallet med hästen - hästen) inte tidigare har fått i sig substans som är dopingklassad. När det kommer till djur och doping så är det framförallt en djurskyddsfråga snarare än fråga om substansen påverkar prestationen, varför man inte tillåter ens små mängder.
 
När det kommer till djur och doping så är det framförallt en djurskyddsfråga snarare än fråga om substansen påverkar prestationen, varför man inte tillåter ens små mängder.
Ok... fast då förstår jag inte riktigt. På humansidan har ju koffein tidigare funnits på dopinglistor utifrån en påvisbar om än blygsam prestationshöjande effekt, och de negativa effekterna är minimala vid sporadisk användning. Om koffein inte ses som prestationshöjande på häst, vad kan det då finnas för djurskyddsaspekt? Eller snarare - varför skulle man annars ge tävlingshästar (eller några hästar) koffein?
 
Ok... fast då förstår jag inte riktigt. På humansidan har ju koffein tidigare funnits på dopinglistor utifrån en påvisbar om än blygsam prestationshöjande effekt, och de negativa effekterna är minimala vid sporadisk användning. Om koffein inte ses som prestationshöjande på häst, vad kan det då finnas för djurskyddsaspekt? Eller snarare - varför skulle man annars ge tävlingshästar (eller några hästar) koffein?

Effekterna på människa och häst kan nog inte jämföras rakt av då människor och djur metaboliserar olika substanser olika och man bedömer sannolikt att koffein är skadligt för hästar (liksom det är för hundar). Större mängder koffein är något prestationshöjande och man vill därför förhindra att man försöker förbättra hästens prestation med något som kan vara skadligt för hästen. På grund av djurskyddsaspekten så har man därför nolltolerans. Det är själva förekomsten av en otillåten substans som räknas och inte vilken effekt substansen har haft.

Ett exempel från hundsidan är alkoholer som näppeligen finns kvar i hundens kropp efter ett halvår. Men ändå är det 6 månaders karens på det (Jordbruksverket kan möjligen ha totalförbud, jag minns inte). Alkohol är så pass farligt för hundar att få i sig.

Ett annat exempel från hundsidan: Vissa mediciner har man mycket lång karenstid på. Det är inte så att medicinen har någon effekt fortfarande efter 6 månader (om det inte är androgener eller
antiestrogena substanser, de kan ha betydligt längre effekt än så). Men man bedömer att en hund som har behövt behandlas med medicinen inte bör tävlas på åtminstone 6 månader - alltså får preparatet 6 månaders karens.
 
Jag läste att kaffe/choklad omvandlas till theofyllamin i hästens kropp (aldrig hört förut)theofyllamin är väldigt likt bricanyl som också klassas som dopingpreparat, de har ett slags CNS inverkan på kroppen, ökad puls o genomblödning av muskler bl a.
 
Effekterna på människa och häst kan nog inte jämföras rakt av då människor och djur metaboliserar olika substanser olika och man bedömer sannolikt att koffein är skadligt för hästar (liksom det är för hundar). Större mängder koffein är något prestationshöjande och man vill därför förhindra att man försöker förbättra hästens prestation med något som kan vara skadligt för hästen. På grund av djurskyddsaspekten så har man därför nolltolerans. Det är själva förekomsten av en otillåten substans som räknas och inte vilken effekt substansen har haft.

Ett exempel från hundsidan är alkoholer som näppeligen finns kvar i hundens kropp efter ett halvår. Men ändå är det 6 månaders karens på det (Jordbruksverket kan möjligen ha totalförbud, jag minns inte). Alkohol är så pass farligt för hundar att få i sig.

Ett annat exempel från hundsidan: Vissa mediciner har man mycket lång karenstid på. Det är inte så att medicinen har någon effekt fortfarande efter 6 månader (om det inte är androgener eller
antiestrogena substanser, de kan ha betydligt längre effekt än så). Men man bedömer att en hund som har behövt behandlas med medicinen inte bör tävlas på åtminstone 6 månader - alltså får preparatet 6 månaders karens.

För att förtydliga. Förbudet mot doping när det gäller djur, både otillåtna substanser och metoder, syftar framförallt till att förhindra (1) att man tränar och tävlar med djur som är sjuka eller skadade, och (2) att man inte utsätter djuret för skadliga substanser eller skadliga metoder.
 
Inte ovanligt att ridfolk som tävlar på lägre nivå har noll koll på vad en häst inte ska få i sig och hur lite som krävs av vissa ämnen.

Tycker det är skrämmande dålig koll i många fall, gissar på att det tas för lite prover så det är nog nästan igen som tror att just dom ska råka ut för provtagning och därför inte bryr sig om att hålla koll.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst fälldes för doping – efter att ha druckit vatten ur en behållare som tidigare innehöll kaffe och chokladboll. Delicato är inte...
Svar
2
· Visningar
1 136
Senast: athena
·
  • Artikel
Hästnyheter Två hästar som tävlade av ungerska ryttare i ett världscupkval lämnade dopningsprover som var positiva. Nu visar utredningen att det kan...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett dopingprov gav utslag vid EM i ridsport i Göteborg i augusti, och hästen som testades positivt har stängts av från tävling i två...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp