Bukefalos 28 år!

Häst i hage blev skuren med kniv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Och så är det ju, eller hur. Man är INTE skyldig förrän man är dömd, eller hur.
Skyldig kan man ju vara ändå, ibland frias förövare pga brist på bevis eller att advokaten varit tillräckligt slipad.


Här skriver du ju uttryckligen att det är så, därför frågade jag var detta fanns att läsa. Jag har ännu inte lyckats läsa det i den text som hittills skrivits, att det är din bedömning bör ju isåfall klart framgå för att slippa missförstånd.
Ja återigen, det är min helhetsbedömning att empati saknas när man istället för att beklaga sorgen genast sätter igång ett försvarstal om inte fullt så stränga straff tex, ifrågasättande om dessa skador övht är gjort av mänsklig hand osv , har du inte snappat upp det heller??

Jag är själv otroligt förbannad på dessa perversa individer, jag är rätt övertgad om att både PL och ginnies också är det
Då kan de ju lämpligtvis visa någonsomhelst medkänsla.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Om man i en domstol anser att bevisningen inte är tillräcklig, så anser du ändå att gemeneman ska döma personen som skyldig, har jag fattat dig korrekt?

Vad jag har snappat upp som du uttrycker det, är att gärningsmän ska dömas efter svensk rättspraxis och inte efter bibelns citat öga för öga, tand för tand.

Att man anser att straffen är för klena, det är en sak som knappast är att åtgärda nu. I de fallet får man går till väga på annat sätt, man har ju som bekant inte facit i hand alla gånger och detta är ett sådant fall.

Man läser att andra drabbas av det, har inte satt sig in i vilka straffskalor som tillämpas men anser när man blir drabbad att straffet är för lågt. Straffet kommer alltid att vara för lågt oavsett vilket brott man drabbas av, gärningsamannen får sina få ynka år medan brottsoffret får kanske dras med gärningen hela livet. Jag vet eftersom både jag och min familj är vad man kan kalla för brottsoffer, trots det har jag aldrig varit hämndlysten även fast gärningsmannen togs på bar gärning av mig. (han lever än idag)
Jag hade inte blivit gladare om han förolyckats, däremot kommer jag aldrig att sörja över den människan det är en sådan som samhället kan avvara den tillför inget alls för omgivningen.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Var har jag propagerat för lägre straff, jag har faktiskt påpekat att domstolarna inte utnyttjar den straffskärpning som kom för ett par år sen.
Att ifrågasätta vad som är mänskligt orsakade skador är verligen relevant med tanke på att många av de fall som det skriks om visar sig ha naturliga orsaker.
Jag gråter inte ikapp med djurägarna när jag måste avliva ett djur åt någon utan gör mitt jobb men det är säkert bristande empati det med.
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Ja återigen, det är min helhetsbedömning att empati saknas när man istället för att beklaga sorgen genast sätter igång ett försvarstal om inte fullt så stränga straff tex, ifrågasättande om dessa skador övht är gjort av mänsklig hand osv , har du inte snappat upp det heller??

Vare sig jag eller PL, inte heller Boj för den delen ,har någonstans skrivit att förövare mot djur ska få lindrigare straff, tvärtom, det jag menar och det jag kunnat utläsa från de andra är att straffen kan och säkert borde skärpas beroende på vilket dåd det är,tur att inte alla svenskalärare läser så dåligt som du gör.:grin:

Så länka!

Ifrågasättandet om skador gällde inte från någon av oss, vad jag kunnat utläsa, ponnyn Silver, utan när andra kommer in i tråden och tvärsäkert påpekar att här och där har det också skurits, det är inte alltid så, men du har tydligen missat det, och även missat min länk där jag bevisade att det förekommer felaktiga alarm, du har tydligen också missat min länk till deras lista där felaktigheten finns med. Ta reda på lite mer innan du än en gång felaktigt påstår att jag /vi har fel.Tvi!:grin:
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Om man i en domstol anser att bevisningen inte är tillräcklig, så anser du ändå att gemeneman ska döma personen som skyldig, har jag fattat dig korrekt?
Nej du har inte fattat mig korrekt. Man kan var skyldig ändå eller oskyldig, bara ett konstaterande. Så många misshandelsmål som ogillats i brist på bevisning och för att alla skyller på varandra.
Vad jag har snappat upp som du uttrycker det, är att gärningsmän ska dömas efter svensk rättspraxis och inte efter bibelns citat öga för öga, tand för tand.
Jamen så är det ju, det jag menade med att "snappat upp" var deras inställning eller brist på inställning gentemot cados tragedi. Jag reagerade på ett inlägg som hon skrev om dessa personer, för det genomsyrar hela deras inställning att ta parti emot målsäganden, inte bara i denna tråd utan även i andra trådar som du mkt väl är bekant med.
Man läser att andra drabbas av det, har inte satt sig in i vilka straffskalor som tillämpas men anser när man blir drabbad att straffet är för lågt. Straffet kommer alltid att vara för lågt oavsett vilket brott man drabbas av, gärningsamannen får sina få ynka år medan brottsoffret får kanske dras med gärningen hela livet. Jag vet eftersom både jag och min familj är vad man kan kalla för brottsoffer, trots det har jag aldrig varit hämndlysten även fast gärningsmannen togs på bar gärning av mig. (han lever än idag)
Jag hade inte blivit gladare om han förolyckats, däremot kommer jag aldrig att sörja över den människan det är en sådan som samhället kan avvara den tillför inget alls för omgivningen.
Får man öht tag i rätt person så får man nog ändå vara glad om dom får något straff. Hur många sådana här förövare och andra djurplågare finns i landet som inte ens blivit åtalade? säkerligen massor.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Du skrev i en tråd att du tyckte att 2 års fängelse var väldigt lång tid.. eller hur?
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Jag är själv otroligt förbannad på dessa perversa individer, jag är rätt övertgad om att både PL och ginnies också är det även om de är mer rationellt tänkande än andra. Om vi inte hade haft dessa rationella människor i vårt samhälle, så hade vi med stor sannolikhet befunnit oss kvar vid grottstadiet. Man ser ju en tendens till det vid valda tillfällen, men nu har vi ju som tur är kommit lite länge än så.


Du har rätt-igen.:)

Förresten så hör du också till de rationellt tänkande.:idea:
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Jamen så är det ju, det jag menade med att "snappat upp" var deras inställning eller brist på inställning gentemot cados tragedi. Jag reagerade på ett inlägg som hon skrev om dessa personer, för det genomsyrar hela deras inställning att ta parti emot målsäganden, inte bara i denna tråd utan även i andra trådar som du mkt väl är bekant med.

Vad du hittar på.:mad:
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Jamen så är det ju, det jag menade med att "snappat upp" var deras inställning eller brist på inställning gentemot cados tragedi.


Att som Cado uttrycka sig att "öga för öga, tand för tand" ska gälla, det tycker jag är fel, det har jag också skrivit.

Det betyder inte att jag inte tycker synd om henne, eller hennes dotter eller ponnyn, som du vill få det till.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Du skrev i en tråd att du tyckte att 2 års fängelse var väldigt lång tid.. eller hur?
Jag minns inte om jag skrev väldigt men ja jag är övertygad om att alla som suttit i fängelse två år anser att det är en lång tid. Men hur i hela friden kan du få det till att jag tycker att straffen är för långa??????
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Vad jag har snappat upp som du uttrycker det, är att gärningsmän ska dömas efter svensk rättspraxis

...och den är ju inte att lita på!!

Fråga 42-åringen från insider igår!

Han är enligt svensk rättspraxis ev på väg att oskyldigt dömas för tredje gången:eek::eek::eek:

Mvh Lena
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Merparten av gärningsmännen är av den åsikten, många av dem erkänner efter en tid i fängelset när sanningen har kommit i kapp dem. Några få erkänner aldrig och något enstaka fall (gud förbjude) har personen blivit oskyldigt dömd och av den orsaken vägrar de erkänna det brott de har dömts för.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Det går att vara både rationell och empatisk, faktiskt. Det ena behöver inte utesluta det andra. Och jag skulle inte vara stolt över att kallas "rationell" i det här sammanhanget. Jag tror också att samhällets invånare inte skulle må så bra om vi levde i endast en rationell värld utan empati. Hur många pallar med att jobba under en chef som är psykopat? De är rationella (till en viss gräns) men i total avsaknad av empati.
Obs! Förtydligande: jag påstår dock INTE att PL och Ginnies är psykopater. Jag vet att Ginnies kommer vinkla till det annars.

Jag har full empati med Silvers mattar och tycker ni var fantastiska som orkade berätta om det som har hänt.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Jag skulle nog frankt påstå att den ena inte utesluter det andra, ibland finns behovet mer av det ena än det andra. I aktuell tråd så finns det redan empati, den rationella delen finns också och ska man tolka vissa användare rätt så hade det varit att föredra med bara empati samt att man fick häva ur sig sin förtret utan att någon protesterar. Nu blir det sällan så i ett diskussionsforum.

För den som intresserar sig för vad en psykopat är, kan läsa det här och göra sin egen bedömning. Jag lovar att det ger rysningar.

http://www.lars-kamel.se/psykopat.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Att empatin saknas är min egen bedömning och det gäller som sagt var även i andra fall där man tagit sig an en inställning att ingen mänsklig varelse är skyldig så länge ingen är dömd i domstol.


Jag har inte skrivit skuld, endast är förundrad över att de aldrig kan visa sitt deltagande på ett sympatiskt sätt när en familj råkat ut för en tragedi. Och precis som cado skriver försvara med näbbar och klor att sådana här skador oftast uppkommer av hästarna själva. Självklart gör hästar sig illa av sig själv också, men att övht driva den linjen så stenhårt i en tråd om en familj som råkat ut för just detta är både osmakligt och opassande.


Ja det tycker jag verkligen att det saknas empati om man inte kan så mycket som beklaga sorgen, utan "rationellt som du beskriver", eller till synes helt oberörd ifrågasätter.
Du är absolut inte ensam i den bedömningen...
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Tyvärr krävs det mer än Eskil Erlandsson, ensam kan han inte förbjuda något alls.

Tycker svenska folket visat det ganska tydligt på expressens undersökning 96% för ett förbud tyder på ganska stort stöd.
Dessutom många politiker som kämpat för detta, djurättsorganisationer.
Och sist men inte minst veterinärförbundet med en verklig djurvän Johan Beck Fris, som verkligen har djurens bästa i fokus.:bow::bow:
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Ja, fast det är inte svenska folket som röstar dessvärre. Även om det är svenska folket som tillsatt de som sitter idag, så innebär det inte att de alla gånger röstar som vi tycker som du kanske har märkt.
En person har inte makten att ensam genomdriva detta beslut, det krävs fler än så.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Och Silvers ägare borde nomineras som årets djurvän. Som gjorde allt som stog i hennes makt att
-Ställa upp och berätta om detta, trots att det är jättejobbigt
- Polisanmälde
-Krävde riktig utredning/ brottsplats undersökning. Så att DNA hittades.
Och hoppas nu verkligen att den lag som många kämpat för äntligen kan komma till stånd.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Ja, fast det är inte svenska folket som röstar dessvärre. Även om det är svenska folket som tillsatt de som sitter idag, så innebär det inte att de alla gånger röstar som vi tycker som du kanske har märkt.
En person har inte makten att ensam genomdriva detta beslut, det krävs fler än så.
Jo men som jag skrev så är det många som vill se en förändring på detta område, även många politiker i samtliga partier.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Tycker svenska folket visat det ganska tydligt på expressens undersökning 96% för ett förbud tyder på ganska stort stöd.

96% av de som röstat ja. Dvs 96 % av de människor som är intresserade av denna frågan. Och det är bara en klick av svenska folket som är det. Och om man inte är positiv till ett förbud har man ingen anledning att rösta. Så få det inte till att det är en stor fråga och att 96% av svenskarna vill ha ett förbud. De flesta skiter nog i vilket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I måndags upptäcktes ett cirka tio centimeter långt, djupare skärsår på en häst på en gård i Ramstorp. Hästen ska ha blivit skuren i...
Svar
1
· Visningar
686
Senast: Holger
·
  • Artikel
Hästnyheter Varberg. Ett ardennersto har hittats illa skuren i buk och underliv i en hage i Rolfstorp, utanför Varberg. Stoet vårdas nu på...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare utanför Sandviken, gjorde en obehaglig upptäckt när hon på måndagsförmiddagen kom ut till sin häst i hagen.... Källa / Läs...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: Got2Be
·
  • Artikel
Hästnyheter (Corren) Polisen befarar att ännu en häst i Linköpingstrakten har blivit utsatt för övergrepp. Händelsen ska ha inträffat på en gård...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp