Bukefalos 28 år!

Häst installad eller hemma?

Sandra -74

Trådstartare
Behöver lite olika infallsvinklar. Kan ni hjälpa mig?

Jag har min gamla häst (nordsvensk) ute på foder, men nu kan de inte ha henne kvar.
Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har stall hemma på gården och förrut har hon gått hemma med sällskap, men efter mycket som hänt kände jag att jag tröttnat på hästar och sålde sällskapet och lånade ut nordsvensken.
Har alltid känt mig ensam i mitt stall då jag aldrig haft några inakorderingar. Känner nu att det kan bli lite roligt med häst igen. :)

Jag jobbar 80%, pluggar 100% samt att jag har två små barn.
Funderar nu på om jag ska skaffa ett sällskap som äldsta dottern kan lära sig rida på eller om jag stalla in hästen på ett stall inte långt härifrån.
Det som talar emot stallet både borta och hemma är att det blir mycket för mig att göra, hemma allt och borta minst 4 pass i veckan med in och utsläpp.
Det bästa hade varit ett stall med allt utom mockning men det finns inga lediga boxar vid sådana stall här.

Det som kan bli problem är att hitta ett lämpligt sällskap i tid tills hästen ska hämtas hem. Vill inte ta vad som helst då dottern bara är 5 år.

Så hur hade ni gjort?
 
Sv: Häst installad eller hemma?

Om du har hästen hemma, går det fortare att mocka. Inte själva mockningen i och för sig, men du behöver inte fundera över var du ska göra av barnen, och du behöver inte transportera dig till stallet.
Om du har hästen inackorderad, har du inte jobb varje dag.

Ser fördelar med båda lösningar.
Ensamhetsaspekten har du tagit upp och om du är en sådan person att du behöver andra människor som delar din hobby, så hyr in.

Personligen är jag väldigt nöjd sedan jag flyttade och har hästarna hemma. Visserligen mycket mer jobb eftersom jag tidigare hade dem på helinackordering och egentligen inte behövde vara i stallet alls över huvud taget om jag inte ville, men jag tyckte inte att sällskapet var en fördel. Folk och lösa hundar och ljudliga ungar överallt. Ridbanan upptagen och stängd eftersom folk tränade sina hästar lösa där och då inte ville dela med sig en plätt. Folk som hyrde in ridbanesladd och då inte ville låta oss andra inackorderingar använda den delen av ridbanan.
Folk som binder upp hästen i stallgången medan de grejar med annat och därmed hindrar andra från att använda stallgången...
 
Sv: Häst installad eller hemma?

Kan du inte hyra ut en stallplats hos dig? På det sättet får du sällskap ibland och så kan ni tex ta mockningen varannan dag.
 
Sv: Häst installad eller hemma?

Tack för era svar.
Att ta hem en inakordering känns inte så bra, har ingen sadelkammare till stallet.
 
Sv: Häst installad eller hemma?

Hmm det är många stall som inte har ngn sadelkammare.

Du menar väl inte att det skulle vara den ENDA anledningen till att inte ha någon inackorderad?

Vad spelar det för roll om ditt stall kanske är lite spartanskt eller hur nu har det?

Själv är jag inackorderad i ett stall utan sadelkammare och utan vatten osv...
Väldigt enkel standard men det fungerar och hästarna mår bra som är det viktigaste.
 
Sv: Häst installad eller hemma?

Ha hästen hemma och skaffa en liten ponny t.ex shettis kan vara lagom i den åldern? Sånna är ju oftast lätta att hantera och lätta att finna. Sen kan du ju anlita någon person som kan ta några "pass" i veckan hos dig, antingen morgonfodring & utsläpp (ev mockning?) eller inläpp och eftermiddagsfodring?

Men nu är det ju nästan sommar så släppa ut på bete om du har det :)
 
Sv: Häst installad eller hemma?

Jag hade alla gånger valt att ha hästen hemma!
Jag kan bara se fördelar med detta. Du kan göra saker när du har ett par minuter över och behöver inte transportera dig till stallet.

Sedan skulle jag givitvis bygga en lösdrift = inte samma passande med in och utsläpp. Detta är även bra om man vill ha hjälp att se efter hästarna när man åker bort.
Det krävs ju inte någon jätte hästvana för att se till att hästarna mår bra när de går på lösdrift.
Givetvis skulle jag se till att ha fri tillgång på grovfoder, har man hästar som tenderar att lägga på sig så kan man använda sig av begränsad fritillgång - sök på buke eller google.

Har du inte möjlighet att bygga om någon befintlig byggnad så kan man hyfsat enkelt bygga ett hus i hagen.
Telefonstolp och vindnät kan bli ett bra vindskydd, vet ej om det är godkänt att använda vindnärt till en ligghall.

Så kan du ju ta in en inackordering som hjälper till med att se efter hästarna, fylla på grovfoder samt diverse andra göromål.
Personligen skulle jag antagligen ta in en annan person väldigt billigt men istället vilja ha hjälp som betalning. Givetvis ska omfattningen av hjälpen regleras i ett kontrakt.

Lycka till!
 
Sv: Häst installad eller hemma?

Svarar alla samtidigt.

Det lutar åt att stalla in henne tills att jag hittar ett lämpligt sällskap. Vill att dottern ska kunna rida på sällskapet då hon är intresserad.
Vet inte om jag vill ha inakorderad då jag skulle bli irriterad om de inte skulle "sköta sig", men jag hade nog haft svårt att säga till. Tendrar att ta på mig andras ansvar......och det passar inte just nu med allt annat jag har runt mig nu.

Är väl rädd för att ta på mig för mycket när jag inte vet riktigt om jag orkar ha häst igen samt ha får (läs bo på gård). Vi hade tom börjat bygga nytt fårhus och stall, men nu står allt stilla. Har en gjuten platta på 240 kmv som väntar på att det ska bli något av det.
 
Sv: Häst installad eller hemma?

I det fallet skulle jag valt att skaffa ett sällskap åt dottern och ha hästen hemma, alla gånger. Är man installad så "slipper" man kanske vissa stallpass, men dels har man en bit att ta sig dit, och dels så blir det oftast att man får ta de andras hästar också de gånger man har stallpassen, vilket gör att det tar längre tid. Har du småbarn är det verkligen toppen om du har hästen hemma, då kan de ju vara med.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 312
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 093
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 308
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp