Bukefalos 28 år!

häst lös på utebana

Sv: häst lös på utebana

..låter kanske lite fånigt att fråga, men släpper ni era hästar lösa på utebanan? Det kan väl ändå inte vara någon överhängande risk att de skuttar över staketet om de inte har visat hoppaöverstaket-tendenset tidigare..?:D

Min dressyrgrabb hoppar alltid över staketet i paddoken men aldrig i hagen :angel: så han får nöja sig med att busa i ridhuset :smirk:
 
Sv: häst lös på utebana

Jag brukar släppa min häst på utebanan och leka lite jagis och sånt :) Så det är bar att rekomendera!(Y)
 
Sv: häst lös på utebana

..låter kanske lite fånigt att fråga, men släpper ni era hästar lösa på utebanan? Det kan väl ändå inte vara någon överhängande risk att de skuttar över staketet om de inte har visat hoppaöverstaket-tendenset tidigare..?:D

Vi släppte våra ungston lösa på volten, tillsammans när dom var dryga ett år. Och jo dom har hoppat grinden stillastående med förvånansvärd lätthet utan att snudda.

Vi mätte och grinden var 120.

Men så har dom hoppblod i generna.
 
Sv: häst lös på utebana

Nej, jag gör inte det, för ingen av de två ridbanorna jag har tillgång till har tillräckligt bra staket och grindar.

Den ena är dessutom så stor (körbana, typ) att jag inte skulle "komma åt" hästen ordentligt, det skulle nästan bli mest motion för min egen del, medan hästen kunde vila sig ganska länge i hörnen innan jag "hann på henne" igen... :angel:;)

Nä, löslongering får ske i ridhuset!
Eller i en av vinterhagarna vid stallet, men där är underlaget ganska kasst just nu...
 
Sv: häst lös på utebana

Om hästen behöver springa av sig & hagen inte är nog stor så ser jag inga nackdelar, har hittills inte varit med om hästar som hoppat över.
Eller är stängslet där mkt lägre än i hagarna?
 
Sv: häst lös på utebana

Japp brukar släppa på utebanan om man ska löshoppa eller träna nh. Han, hästen alltså, har aldrig visar några tendenser på vilja hoppa över staketet, men det finns en annan häst i stallet som hoppade över en gång..
 
Sv: häst lös på utebana

Ett PRE sto jag hade förut skuttade över staketet på våran ridvolt en gång, det är väl ca 120 cm högt. Trodde verkligen inte hon skulle göra det när jag försökt löshoppa tidigare och hon inte visat någon direkt hoppteknik.
Men hon gjorde ett jättefint språng medans jag bara stod och gapade.

Min nuvarande häst skulle jag nog inte släppa lös där, om han försöker hoppa så är jag rädd att han fastnar eller ngt för han är verkligen ingen stjärna på att hoppa. Totalt orädd men urkass på 1 meter och uppåt. :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 040
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 008
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 097
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp