Bukefalos 28 år!

häst lös på utebana

blizz

Trådstartare
..låter kanske lite fånigt att fråga, men släpper ni era hästar lösa på utebanan? Det kan väl ändå inte vara någon överhängande risk att de skuttar över staketet om de inte har visat hoppaöverstaket-tendenset tidigare..?:D
 
Senast ändrad:
Sv: häst lös på utebana

Jag har ibland arbetat med lös häst på uteridbana (eller arbetat och arbetat - vad seriöst det lät! Vi har väl mest lekt och testat lite!:))
och hittills har ingen försökt skutta ut! Då har vi ett normalhögt trästaket runt omkring. Med dressyrstaket har du kanske större anledning att vara orolig?!:rofl:
 
Sv: häst lös på utebana

Jag brukar släppa min häst lös ibland, även på utebarnan. Tror inte tjansen att den skulle hoppa över är så stor, den gör ju inte det i hagen så varför där...Men på ställen där det finns en väg nära där hästen kan bli skrämd skulle jag inte göra det. (även om jag har hade en säker häst)
 
Sv: häst lös på utebana

Skulle inte våga släppa hästen på klubbens ridbana där hon bjudit mot staketet när jag ridit... :crazy:
 
Sv: häst lös på utebana

Lös för att arbeta (löslongering eller lek) är OK.
Lös för rastning är inte OK, ridbanan är en arbetsplats.

Vår ridbana gränsar till vinterhagen, så vi har höga staket runtom.

Immer
 
Sv: häst lös på utebana

min nordis på 150 i mankhöjd hoppade över ridskolans staket när vi skulle löshoppa henne! jag vågade knappt titta!! staketet var 140!! när hon var över sprang hon bara hem och ställde hon sig och åt hö..
hon kanske tyckte att hindrena på 80 var för lågt? :p
 
Sv: häst lös på utebana

Min häst har jag ganska ofta lös på vår ridbana. Både för att jobba med honom från marken, leka med honom, låta honom springa av sig och så har jag även honom lös där med någon av hans kompisar så att de får busa av sig tillsammans!
Är inte speciellt orolig för att han ska hoppa över staketet, har hänt att han bjudit lite mot det, men inget mer... :p
 
Sv: häst lös på utebana

Har sett hästar som kommit lösa hoppa över på en utebana, så NEJ, det skulle jag inte ha!! Men beror ju iofsäg också på vad det är för ett staket runt, och vad det är för häst. ... men som sagt, har sett ponny hoppa över 140 staket självmant.....
Har dock lös i ridhuset ibland för att han ska få springa av sig, speciellt vintertid då rörelsemöjligheterna i hagen är begränsad....
 
Sv: häst lös på utebana

Jag släpper ibland mina hästar på utebanan. Låter de få springa av sig först för att sedan "leka" lite med dom.

De har även fått gå där i när det varit något speciellt som gjort att de inte kunnat gå i den vanliga hagen.
 
Sv: häst lös på utebana

Visst får han springa lös i paddocken!
I min gamla paddock så hoppade han ut när vi skulle löshoppa och sen gjorde han det ett par gånger till för han tyckte att staketet var lagom hopphöjd 1,30 :D
Paddocken där vi står nu är nog samma höjd kanske något högre men jag är inte orolig att han ska hoppa ut, det beror nog på vad man har runt om. Jag menar ett öppet fält är ju mer lockande än att hoppa ut till gårdsplanen.
 
Sv: häst lös på utebana

ja jag brukar släppa han på utebanan ibland om jag ska träna nh lr nått sånt
 
Sv: häst lös på utebana

Jag har alltid min lös. Jag har svårt för att tro att han skulle hoppa över, jag tror faktiskt att han är såpass smart. Han ser även ut och fattar att det är en meter djupt dike direkt bakom, inte så nice att landa i kanske :angel::D
Jag är mer orolig för att han ska krypa igenom, eller ja, stallägaren håller på att byta ut det gamla staketet mot ett nytt och där det lappar över är det en liten glipa som han skulle kunna trycka sig igenom.
Men, när jag har honom lös i padocken så är det för att arbeta, och då får han inga tillfällen eller vill inte heller för den delen smita, han vill mycket hellre hålla sig nära mig :love:
 
Sv: häst lös på utebana

brukar låta hästarna busa av sig löst i paddocken, har aldrig hänt att dom hoppat över :)
 
Sv: häst lös på utebana

Har haft mina hästar lösa i paddocken många gånger. Och ingen av hästarna har försökt hoppa staketet.
Däremot hoppade min gamla häst staketet med min dotter på. Hon fick inte stopp på henne och då försökte hon stanna henne genom att styra mot staketet. Men som en snäll hopphäst som hon va så hoppade hon över hindret som dök upp framför henne:) Dottern satt kvar över staketet men sen föll hon av. Kan tillägga att dotern var 9 år och hästen 165 cm hög och staketet ca 110-120:smirk:

MVH Russin8
 
Sv: häst lös på utebana

Jag har min lös i paddocken ibland och då går ändå kompisarna i en hage brevid och hon ser då inte ut som hon ens skulle kunna komma på tanken:D
 
Sv: häst lös på utebana

Jag var tvungen att ha min häst på ridbanan pga bantning i höstas och det var inga problem att ha honom där trots att polarna inte var i angränsande hage.
 
Sv: häst lös på utebana

Det är väl ungefär som att släppa hästen i hagen och den busar där? ;) Nej men jag tror det går fint, min häst är ganska ofta lös på banan och det aldrig hänt något :)
 
Sv: häst lös på utebana

Jag har min lös på ridbanan med jämna mellanrum,löslongerar,busar,fotograferar.han skulle "aldrig" få för sig att hoppa ut,det är han på tok för lat för:D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 044
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 009
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 110
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp