Häst med artros

Ottisen

Trådstartare
Hej, lång historia kort.

Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan så röntgades kotleden och en liten pålagring konstaterades. Inga direkta restriktioner i ridningen tyckte veterinären. Sedan dess har han blivit behandlad 1 gång för 2 år sedan, då hade han även en lätt knäledsinflammation båda bak som krävde en behandling. Efter det har han tränats relativt hårt, gått lättklass fälttävlan. I början av hösten blev han halt höger fram igen. På kliniken var han knackig båda fram vid lågt böjprov. Han behandlades och fick vila i hage till återbesöket. Vid återbesöket var han väldigt tassig, både fram och bak och var mkt sämre än vid första tillfället. Han röntgades och hade pålagringar i båda bakknän, båda haserna och i kotled och hovled höger fram. Vet trodde att han antagligen haft dessa pålagringar länge, konstigt nog har han känts oförskämt fräsch det senaste året, han har tydligt varit finare när han har fått gå hårdare. Behandlingen fick bli kortisonsprutor i halsen samt behandling av bakknän. Nu är hältan höger fram borta (1 månad senare) men han ser ju lite halvtassig ut överlag helt klart. Dock gladare och mindre tassig än vid veterinärbesöket.

Nu är frågan, VAD ska jag göra med denna häst? Ska han få gå i förtidspension eller ska jag sätta honom i träning igen? Älskar min lille pojke och jag vill att han ska få ett så långt liv som möjligt. Dvs. jag vill inte rida slut på hans leder. Samtidigt så kanske han mår dåligt om han blir pensionär? Tänker att han blir stel? Han har dock 14 ha hage att röra sig på och går på lösdrift med 3 kompisar. De rör sig nog mer än genomsnittshästen skulle jag tro. Han är en väldigt positiv häst som älskar att hoppa och framförallt i terrängen. Hade fundering på om han kanske kunde tycka WE var kul också, det är iaf lite mindre slitsamt. Skritturer och skogsmulleri tycker han dock inte är så kul. För mig så känns det som att han mår bäst i kroppen av att gå lite "hårdare" än skogsmulle men samtidigt så verkar han ju bli halt av det också:( Vad gör man? Hur ger jag honom det bästa livet tycker ni?

Jag har självklart diskuterat med veterinär och hon tycker eg att jag ska rida på som vanligt. Men vågar man det med en häst med så mkt pålagringar? Kommer han inte få ett kortare liv totalt då? Hovis tycker att han ska gå i pension och olika hästkompisar tycker olika. SÅ jag vill helt enkelt gärna ha input av några till! Vad tycker ni/hur skulle ni ha gjort?

MVH
Lotta
 
Sv: Häst med artros

Nu har jag ingen erfarenhet vad det gäller pålagringar tyvärr.

Men jag förstår dina tanker kring om du ska våga träna hästen vidare med risk att hästen blir skadad igen. Jag har varit där själv.

Jag har en häst som är 9 år nu som fick en senskada som treåring. Satts igång i träning igen men fick senskadan igen. Och då fick man göra beslutet om man skulle våga köra i gång honom igen. Denna senskada han har sitter på ett sånt ställe där risken att den går upp ligger på 50% riskzonen.
Och även denna häst gillade att bli tränad hårt. Inga skritt turer där inte dög. Och han mådde dåligt just av tanken att inte får träna som han var van vid.
Jag var väldigt glad över att hans viloperiod var slut början av sommaren så jag kunde slänga ut honom på sommarbete. Men även då vart vintern tuff för honom.
Inte så att han var dum eller så av det men han mådde dåligt. När han såg att jag körde och tränade de andra hästarna i stallet och märkte att jag körde ut vagnen, vilket i mina hästar värld betyder att träningen är slut för idag, så gjorde han allt för att få mig att se honom. "Du missade mig! var hans ansiktsuttryck.
Och de pågick i kanske ett år innan han förstod att han skulle inte tränas. Jag lät honom vara ledig hela året så senskadan fick så lång tid som möjligt för att läka. Sen var min tanke att "sälja" honom till nån som kanske ville ha en promenadhäst. För det skulle han klara av. Men ville göra det privat och inte ute på annons då jag inte litar på folk att det "håller sig i skinnet" vad det gäller träningen. Tyvärr så hittade jag ingen i min närhet.
Så han fick vara en sällskap häst hemma. Men jag gör lite smått med honom när jag har tid, så han inte känner sig helt bortglömd. Då har det varit lite mer åt horsemanship hållet, då jag anser att det grävs inte lika mycket fysiskt men häst känner sig "tränad i skallen" ändå.

Det jag försöker säga är att man kan nog inte vara säker om man "förkortar" hästens liv om man försätter träningen. Och om man tar beslutet att lägga ner hästen så får man nog vara medveten om att det kan ta lite (mycket) tid innan hästen väljer sig vid tanken. ^^
 
Sv: Häst med artros

Jag skulle inte våga rida så pass mkt o hårt på en häst med så mkt pålagringar! Dressyr och samling tar ju mkt på bakknän. Så mkt pålagringar överallt tyder ju på inflammationer som inte vill läka, så jag tror inte hästen egentligen håller, han vill väl mer än han kan.. tyvärr :(
 
Sv: Häst med artros

Märklig, hästen ska vara i sitt bäste år!
Du måste fråga dig själv om du vill hålla på med ett lång varig och kostsam behandling där hästen komma inte att bli bättre.

Du har försäkring?
 
Sv: Häst med artros

Efter att ha haft två artroshästar har jag lärt mig att de ska hållas igång för att inte bli sämre. Att vila kommer inte att göra något bättre utan sämre. Däremot får man prova sig fram till hur hästen ska hållas igång för att må bäst. Om veterinärer säger att du ska hålla igång som vanligt hade jag gjort så. Oavsett hur du gör kommer det ju till sist att bli så dåligt att hästen måste avlivas, det kan med "rätt" träning dröja många år men rent krasst är det ju så.
 
Sv: Häst med artros

Det måste ju inte riktigt vara hård träning eller ingenting alls och ett pensionärsliv med skrittrundor. En medelnivå tror jag är bäst för sådanna sålänge dom håller för det, dom behöver ju trots allt hållas igång så dom inte tappar muskler.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 283
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 676
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp