Häst med hög feber-inga andra symtom

fejt

Trådstartare
I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit heller. Jag red i går kväll och sa godnatt vid nio, då var han precis som vanligt. Jag tog tempen som visade drygt 41 grader. Vet har precis varit här och gett febernedsättande, vätska och tagit blodprover. Hästen hade inga andra symtom än febern och piggade på sig fort efter spruta och vätska. Han åt hö när jag gick in nu. Jag får svar på proverna under dagen utom fästingprovet, det kommer på måndag. Jag hoppas naturligtvis att det bara är något virus men undrar hur vanligt det är att hästar får så hög feber för att sen bli bra utan större åthävor? Någon med erfarenhet? Han har inte träffat andra hästar än de två andra vi har sedan i våras och är fullvaccinerad. Vi har mycket snö så jag har svårt att tro att han fått i sig något giftigt. Djuren alltså...man blir så himla orolig.
 
Även människor kan ju få feber utan andra symptom. Det kan ju räcka med ett enkelt virus, behöver inte vara något farligt. Kroppens sätt att motarbeta virus är ju att höja tempen bla. Min häst fick faktiskt feber en dag sådär utan anledning också, jag tog inte ut veterinär för den var inte hög, jag ställde honom på box över natten med ett luftigt men lite värmande täcke, och dagen efter var han bättre. Lät honom stå inne nattetid en vecka och i sjukhage på dan med en kompis - men när dom började rida på varann av tristess och febern var borta sen några par dar åkte han ut i hagen igen och sen var det inget mer med det. :) Hoppas att din häst snart blir bättre.
 
Ja, så är det ju såklart. Med människor och feber, menar jag. Inte så vanligt på djur har jag fått för mig bara och så börjar man googla och då är ju katastrofen ett faktum :o
Han hade så hög feber och var så väldigt hängig så jag vågade inte vänta med veterinär men skönt att höra historien om din häst. Tack!
@tintilar
 
Ja, så är det ju såklart. Med människor och feber, menar jag. Inte så vanligt på djur har jag fått för mig bara och så börjar man googla och då är ju katastrofen ett faktum :o
Han hade så hög feber och var så väldigt hängig så jag vågade inte vänta med veterinär men skönt att höra historien om din häst. Tack!
@tintilar
Ja med så hög feber hade jag också kontaktat veterinär, min häst hade inte så hög feber. Det är inte så vanligt på djur, och inte på vuxna människor heller egentligen. Jag som har småbarn har upplevt det ett par gånger på sonen tex, där har troligen förkylningsvirus varit orsaken. Men hästar utsätts ju inte för sånt så mkt. Men det kan ju hända djur också, så förhoppningsvis är det ingen fara. Jag håller tummarna. Berätta gärna hur det går.
 
Min häst hade hög feber i tre dagar, varken åt eller drack men magen var igång i alla fall. På fjärde dagen började han äta och dricka LITE. Sen blev han ok på sjätte dagen, veterinären sa virus. Inget att göra än att hålla koll så det inte blev värre
 
Tack för svar @Korven
Det verkar som om att det är en virusinfektion som min häst har oxå. Vet ringde o sa att blodprovsresultaten tydde på det.
Han äter o dricker lite nu i alla fall.

Min man var rolig:
-Typiskt honom, han gnager ju på allting.
Som om hästkraken vore ett dagisbarn som sugit på nån annans napp.
 
Tänkte jag skulle uppdatera. Kanske hjälper/lugnar det någon framtida googlare. Han fick ju feber natten till fredagen. Såg att jag skrev 41 grader däruppe men det var närmare 42. På lördagskvällen hade febern sjunkit till 38.5 och han började äta och dricka. På söndagskvällen var han feberfri och på måndagen åt och drack han precis som vanligt. Sedan dess har han varit sitt vanliga, pigga jag. Och jag har lärt mig nåt nytt
 
Tänkte jag skulle uppdatera. Kanske hjälper/lugnar det någon framtida googlare. Han fick ju feber natten till fredagen. Såg att jag skrev 41 grader däruppe men det var närmare 42. På lördagskvällen hade febern sjunkit till 38.5 och han började äta och dricka. På söndagskvällen var han feberfri och på måndagen åt och drack han precis som vanligt. Sedan dess har han varit sitt vanliga, pigga jag. Och jag har lärt mig nåt nytt
Nu är det ju redan löst och din oro stillad men ja - det kan bli så om de fått virus och det viktiga är ju som du gjort att få hjälp med febernedsättande och veterinär osv. Oftast går det över inom några dygn precis som du erfarit
 
Nu är det ju redan löst och din oro stillad men ja - det kan bli så om de fått virus och det viktiga är ju som du gjort att få hjälp med febernedsättande och veterinär osv. Oftast går det över inom några dygn precis som du erfarit
Jag tänkte efter att jag skrivit det sista att nu kanske det kan tolkas som om man inte behöver veterinär. Att det går över av sig själv. Det skulle jag aldrig våga chansa på. Men man kanske inte behöver gå i taket av oro för feber :-)
 
Jag tänkte efter att jag skrivit det sista att nu kanske det kan tolkas som om man inte behöver veterinär. Att det går över av sig själv. Det skulle jag aldrig våga chansa på. Men man kanske inte behöver gå i taket av oro för feber :-)
Nej verkligen inte har de så hög feber måste som sagt veterinär tillkallas precis som du ju gjort .
 
För en del år sedan blev två av mina sjuka och hade båda 41 grader. Den ene hästen var då 6 år, den andre 16 och båda hade varit hos mig i flera år. Ingen av dem hade varit ute och träffat andra hästar, och vi hade heller inte haft några hästar på besök vare sig i stallet eller i hagen. Jag märkte att de inte hade ätit sitt natthö, och tempade innan jag ringde veterinären.
Veterinären tyckte att jag skulle avvakta under dagen och se hur det utvecklade sig. På eftermiddagen var båda nere i normal temp.
 
Vi har haft febertoppar på två hästar i stallet, men inte så höga som TS beskrev. Båda ville inte äta och en blev dålig i magen också. Två av fyra hästar drabbade, vi gissar på någon slags virus.. En var hängig i tre dagar, den andra bara i en. Hade varit intressant att veta vad det kan vara, eftersom fler uppenbarligen haft samma problem!
 
För en del år sedan blev två av mina sjuka och hade båda 41 grader. Den ene hästen var då 6 år, den andre 16 och båda hade varit hos mig i flera år. Ingen av dem hade varit ute och träffat andra hästar, och vi hade heller inte haft några hästar på besök vare sig i stallet eller i hagen. Jag märkte att de inte hade ätit sitt natthö, och tempade innan jag ringde veterinären.
Veterinären tyckte att jag skulle avvakta under dagen och se hur det utvecklade sig. På eftermiddagen var båda nere i normal temp.


Delvis knapplån
virus får hästar emellanåt ibland och inte sällan kan det vara en enda häst i ett stall med många ingen annan får symtom . Dock vid högre feber råder man alltid att veterinär kontaktas då så hög feber som 40+ grader är mycket högt. Vid väldigt hög feber och nedsatt allmäntillstånd pga så hög feber behöver hästarna oftast veterinär tillsyn /assistens för att man ska undvika följdproblem av dåligt drickande, ätande osv tex kolik/tarmvred. Över 38,2 räknas veterinärt som feber hos häst och i kombo med dåligt allmäntillstånd är det som sagt tillrådligt att veterinär blandas in för att minimera risken för större problem än virus .

@Immer personligen har jag nog inte erfarit att ngn veterinär tyckt man ska avvakta vid 41 graders feber och så nedsatta .
 
Nej, jag var lite otydlig där. Jag kollade tempen flera gånger under dagen och det var en nedåtgående kurva hela tiden. Min veterinär bor bara en kilometer bort och jag vet att hon hade kommit på studs om det varit åt andra hållet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 921
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 559
Senast: Pallen
·
Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 220
Senast: LochL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp