Bukefalos 28 år!

Häst med känslig mun

Askur

Trådstartare
Ja, här kommer en till bett tråd.
Har försökt göra så mycket research jag kunnat men har inte hittat något vettiga tips så jag försöker här.

Min 5 åring är super känslig i munnen och jag behöver ett snällt bett.
Tänder är kollade och allting såg bra ut. För övrigt har han nerverna utanpå kroppen och stressar lätt upp sig.

Har hittills testat:
- Rakt bett fasta ringar
- Rakt bett lösa ringar
- Vanligt tränsbett

Funderade på ett Novabett men det är lite för dyrt att köpa för att bara pröva (ingen annan i stallet har nova).
 
Jag tycker det är värt att testa novabett. Köpte faktiskt ett, snaps älskar det!

Vad är det som gör att du söker annat än dom du radat upp? Vad är "problemet"?

Snappe är så jäkla mjuk och lydig så där behöver jag inte ha mer än det mjuka liksom. Just nu är han extremt på, så för tillfället är det ett tredelat med fasta ringar lindat med bettejp på tränset.
 
Jag tror/det känns som han känner sig obekväm i det. :crazy:
Jag vet inte vad nova bettet har för funktion men det känns som ett ganska snällt bett om inte mjukare för hästen att ha i munnen (rätta mig om jag har fel, går endast på känsla). :confused:
 
Jag tror/det känns som han känner sig obekväm i det. :crazy:
Jag vet inte vad nova bettet har för funktion men det känns som ett ganska snällt bett om inte mjukare för hästen att ha i munnen (rätta mig om jag har fel, går endast på känsla). :confused:
Vad har du för nosgrimma?
Känns han likadan på alla bett du prövat?
Novabettet är väldigt mjukt, det du kan göra om du vill testa ett "mellanbett" är ju att köpa ett vanligt rakt gummibett. Jag har ett, snappe tyckte däremot att det var lite tjockt och var inte helt nöjd. Han är känslig den där ;)
Snappe går bäst med fasta ringar t.ex. raka eller delade spelar inge än roll. Däremot så behövs det gummi eller latextejp på då han annars inte trivs med det. Varierar massor, både bett och nosgrimma.
Nästa sak att testa blir ett PS träns ... :angel:
 
Testade nova på min isis som varit väldigt obekväm med bett. (gapar, kastar med huvudet när vi ska svänga och ställa ) Han verkade gilla det mjuka med novat då han inte protesterade så mycket på tygeltag. Dock tyckte han nog att det var alldeles för tjockt i kanterna. Var ett frenetiskt tuggande nästan hela tiden vilket han inte gjort på vanligt rakt metall.
Nu rider vi på ett odelat ledat topreiter bett som är tunnare och lite svängt vid mungipan vilket han funkat best på.

Ponnyn som är väldigt stark men extremt känslig gillade novat och låg inte alls på utan att smita från inverkan, men lyckades få två småjack i bettet på första turen så ingen ide med det. Ponnyn har låg gom så har fått råd av vet. att testa tunna raka bett, vilket fungerat över förväntan tillsammans med micklem och clipsen.
 
Testade nova på min isis som varit väldigt obekväm med bett. (gapar, kastar med huvudet när vi ska svänga och ställa ) Han verkade gilla det mjuka med novat då han inte protesterade så mycket på tygeltag. Dock tyckte han nog att det var alldeles för tjockt i kanterna. Var ett frenetiskt tuggande nästan hela tiden vilket han inte gjort på vanligt rakt metall.
Nu rider vi på ett odelat ledat topreiter bett som är tunnare och lite svängt vid mungipan vilket han funkat best på.

Ponnyn som är väldigt stark men extremt känslig gillade novat och låg inte alls på utan att smita från inverkan, men lyckades få två småjack i bettet på första turen så ingen ide med det. Ponnyn har låg gom så har fått råd av vet. att testa tunna raka bett, vilket fungerat över förväntan tillsammans med micklem och clipsen.
Efter din beskrivning så tror jag faktiskt att jag ger mig på att köpa ett nova!
Jag tror inte min har problem med "de tjocka kanterna" utan tvärtom. För jag upplever han lugnare i munnen med vanligt tvådelat än det raka.
 
Vad har du för nosgrimma?
Känns han likadan på alla bett du prövat?
Novabettet är väldigt mjukt, det du kan göra om du vill testa ett "mellanbett" är ju att köpa ett vanligt rakt gummibett. Jag har ett, snappe tyckte däremot att det var lite tjockt och var inte helt nöjd. Han är känslig den där ;)
Snappe går bäst med fasta ringar t.ex. raka eller delade spelar inge än roll. Däremot så behövs det gummi eller latextejp på då han annars inte trivs med det. Varierar massor, både bett och nosgrimma.
Nästa sak att testa blir ett PS träns ... :angel:
Han är lugnare på tvådelat än på rakt.
Använder mig utav både hög och låg. Den höga känns han mer bekväm i dock.
Är lite sugen jag med på ett PS träns jag med faktiskt! Hööks har ju en liknande variant vad gäller nackstycket. Kanske värt att prova innan man satsar på stort? :angel:
 
@Askur jag har tränset från hööks. Är helt okej men det gäller att man hat en häst med ganska små öron som fäster högt upp, annars trycker nedre delen av nackstycket på öronen!

Angående att han känns bättre på delat kan vara ren ovana, eller att han inte svarar helt på dina andra hjälper. Ett rakt bett blir ganska stumt och det gäller att man kan forma hästen runt skänklar och rida mycket med sits. Fast sen är det såklart också så att all föredrar olika :)
 
Efter din beskrivning så tror jag faktiskt att jag ger mig på att köpa ett nova!
Jag tror inte min har problem med "de tjocka kanterna" utan tvärtom. För jag upplever han lugnare i munnen med vanligt tvådelat än det raka.
Tänk på att köpa en storlek större än du vanligen har!
 
@Askur jag har tränset från hööks. Är helt okej men det gäller att man hat en häst med ganska små öron som fäster högt upp, annars trycker nedre delen av nackstycket på öronen!

Angående att han känns bättre på delat kan vara ren ovana, eller att han inte svarar helt på dina andra hjälper. Ett rakt bett blir ganska stumt och det gäller att man kan forma hästen runt skänklar och rida mycket med sits. Fast sen är det såklart också så att all föredrar olika :)
Men märker du någon skillnad? :)
Jag ska faktiskt köpa mig ett nova och se. Alternativt ett gummibett. Tror faktiskt att han hade tyckt om det mer! :)
 
Men märker du någon skillnad? :)
Jag ska faktiskt köpa mig ett nova och se. Alternativt ett gummibett. Tror faktiskt att han hade tyckt om det mer! :)
Nej jag tycker inte att det är någon skillnad, men sen är snaps en häst utan några spänningar överhuvudtaget. Har nu bytt tillbaka till ett vanligt träns så ska pröva det 2 gånger till och sen byta tillbaka och se om det är någon skillnad.
Kommer dock spara till ett PS oavsett, känns ju bra att göra vad man kan och så är dom ju så fina!
 
Nej jag tycker inte att det är någon skillnad, men sen är snaps en häst utan några spänningar överhuvudtaget. Har nu bytt tillbaka till ett vanligt träns så ska pröva det 2 gånger till och sen byta tillbaka och se om det är någon skillnad.
Kommer dock spara till ett PS oavsett, känns ju bra att göra vad man kan och så är dom ju så fina!
Man har ju åtminstone ett träns att stila sig med om inte annat. :angel:
 
Ja, här kommer en till bett tråd.
Har försökt göra så mycket research jag kunnat men har inte hittat något vettiga tips så jag försöker här.

Min 5 åring är super känslig i munnen och jag behöver ett snällt bett.
Tänder är kollade och allting såg bra ut. För övrigt har han nerverna utanpå kroppen och stressar lätt upp sig.

Har hittills testat:
- Rakt bett fasta ringar
- Rakt bett lösa ringar
- Vanligt tränsbett

Funderade på ett Novabett men det är lite för dyrt att köpa för att bara pröva (ingen annan i stallet har nova).
Du har inte testat nått tredelat?

Min som är okomplicerad i munnen men som jag testat det mesta i bettväg bara gapade på Novabettet, gissar att min likt @Snurre s häst upplevde det som för tjockt i kanterna. I övrigt kan jag bara råda dig att prova, prova, prova. Hästar kan verkligen ha de mest oväntade åsikterna om bett.
 
Jag har också en som är noga med vad han har i munnen, annars blir han väldigt slängig med huvudet. Novabett med bettskivor har han just nu och är nog det vi båda trivts bäst med hittills faktiskt! Han behöver att det är stadigt för att trivas. Använder PS tränset jämt, men tror inte att det spelar in faktiskt. Men som @Michis säger så känns det bra att göra så mycket man kan.

10177495_10203035725961042_6379793387610640551_n.jpg
 
Av misstag kom jag på att min dam inte gillar lagom stora bett. Tog fel bett innan ridtur och satte på henne shettisens bett. Jag fick då tipset att testa bacher bett, ligger mer stilla och stadigare. Nu har jag rätt storlek på bett och hon trivs jätte bra på det. Har ett nova bett men det gillade hon inte alls, blir svår att ställa.
 
Av misstag kom jag på att min dam inte gillar lagom stora bett. Tog fel bett innan ridtur och satte på henne shettisens bett. Jag fick då tipset att testa bacher bett, ligger mer stilla och stadigare. Nu har jag rätt storlek på bett och hon trivs jätte bra på det. Har ett nova bett men det gillade hon inte alls, blir svår att ställa.
Och det är för att du inte har henne helt rundad runt innerskänkeln. Raka bett leder till en "stum" känsla om man inte har hästen helt mjuk för sits och andra hjälper än handen.
Är lite sugen på att pröva baucherbett, men än så länge håller vi oss till Nova och tejpat tredelat :)
 
Och det är för att du inte har henne helt rundad runt innerskänkeln. Raka bett leder till en "stum" känsla om man inte har hästen helt mjuk för sits och andra hjälper än handen.
Är lite sugen på att pröva baucherbett, men än så länge håller vi oss till Nova och tejpat tredelat :)


självklart är det så, men känslan när man tar i tyglen och man känner att hästen inte vill. Ja då rider jag med de bett hon gillar.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 008
Senast: villhöver
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 944
Senast: user19728
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 070
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 216
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp