Bukefalos 28 år!

Häst med känslig mun

Ja, här kommer en till bett tråd.
Har försökt göra så mycket research jag kunnat men har inte hittat något vettiga tips så jag försöker här.

Min 5 åring är super känslig i munnen och jag behöver ett snällt bett.
Tänder är kollade och allting såg bra ut. För övrigt har han nerverna utanpå kroppen och stressar lätt upp sig.

Har hittills testat:
- Rakt bett fasta ringar
- Rakt bett lösa ringar
- Vanligt tränsbett

Funderade på ett Novabett men det är lite för dyrt att köpa för att bara pröva (ingen annan i stallet har nova).

Har du testat 3-delat?

3-delat bridongbett tycker jag att de allra flesta med känslig mun gillar, extra speciellt om de är låga i gommen.
 
Jag har kommit på att min inte gillar tunga bett, typ med parerstänger, eller baucher, hon går OK, men inte bra om det är ett för tungt bett. Funkar dock bra på bett med parerstänger som gummi/syntet mundel eftersom bettet då inte väger så mycket.

Kimblewick går det inte att rida henne på alls, de försöker hon rent spotta ut, oavsett tungfrihet eller ej.
 
kl

Jag hade en hästtandläkare, som även är veterinär, ute hos mina hästar för ett tag sedan. Det hon sa var att även om man har ett väl tillpassat betsel så finns alltid en risk att hästen får betselrelaterade skador. Det bästa sättet att minimera denna risk är att variera betslingen. Olika typer av betsel ger olika tryckfördelning i munnen. Se alltid till att betsel passar hästen, det var vanligt att man hade för stora bett till hästarna sa hon. Ett tips är att googla på Svenska hästtandvården.
 
Har du testat 3-delat?

3-delat bridongbett tycker jag att de allra flesta med känslig mun gillar, extra speciellt om de är låga i gommen.

På min häst är det inte så. Tandläkaren visade hur det blev med 3-delat till hans låga gom. Gomens "veck" riskerar att klämmas mellan bettet och kindtanden. Vilket skulle kunna vara skälet till att han på många sett har försökt undandra sig bettet.
 
Jag testade tredelat på honom idag. Ingen skillnad alls.
Var inne på Hööks idag men dom hade inget Nova bett i hans storlek :crazy: (förutsatt att man lägger till en storlek) så jag beställde ett. Det får helt enkelt bära eller brista. ;)
 
Vad har du för nosgrimma?
Känns han likadan på alla bett du prövat?
Novabettet är väldigt mjukt, det du kan göra om du vill testa ett "mellanbett" är ju att köpa ett vanligt rakt gummibett. Jag har ett, snappe tyckte däremot att det var lite tjockt och var inte helt nöjd. Han är känslig den där ;)
Snappe går bäst med fasta ringar t.ex. raka eller delade spelar inge än roll. Däremot så behövs det gummi eller latextejp på då han annars inte trivs med det. Varierar massor, både bett och nosgrimma.
Nästa sak att testa blir ett PS träns ... :angel:
PS tränsen är ju så billiga med ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 007
Senast: villhöver
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 944
Senast: user19728
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 069
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 212
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp