häst med kort steg i distans...?

LinnK

Trådstartare
en del hästar, tex islänningar å en del travnordisar har ju förhållandevis "kort" steg.
Hur blir det då för dessa i distanstävlingar?
får de galoppera när de andra travar? ;)

nej men,seriöst, påverkar steglängden mycket, eller är det bara till att rida i ett mer ökat tempo?
 
Det är inga problem, men det är klart att hästen får jobba hårdare. Det kan definitivt vara svårare att placera sig med en häst som har kortare steg, att delta godkänt är däremot inga problem.
 
Ja just så. En häst med kort steg måste utveckla sin förmåga att kunna gå långt och länge i galopp istället. Fast det går det med. Det finns araber i ponnymåttet som gått 16 mil i galopp och hållt sig bland de bästa i VM sammanhang. Med det är inte sagt att en islänning skulle ha de förutsättningarna till att klara det.
Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
1 000
Senast: fio
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 768
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 171
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp