Bukefalos 28 år!

Häst med skav

N

Nora

Jag har en häst som blir så grymt känslig för skav på vintern, han får det av allt - tyglarna på halsen, av schabraket, av bröstan på bogen och draglinorna på magen när han körs. Han är klippt men det gör ingen skillnad om han har päls annat än att det syns mer då. Någon fler som har det problemet? Vad gör ni åt det och vad har ni för utrustning? Skulle ju behöva nåt bra schabrak/vojlock till dressyrsadel som funkar. De i fårskinn kostar ju en del... vart kan man få tag på billigare (behöver inte vara fårskinn)? Andra tips?
 
Sv: Häst med skav

Skulle sätta fårksinn på det mesta i ditt läge. Är egentligen helt emot överanvändning av alla former av "ludd", men måste man så måste man..
Under sadeln kan du prova att lägga ett renskinn (håren mot hästen).
 
Sv: Häst med skav

Joo.. jag gillar inte heller att ludda in hästen men man blir ju nästan tvungen!
 
Sv: Häst med skav

Renskinn under sadeln hjälpte oss, hade en häst som alltid fick skav när hon hade vinterpäls.
En kompis till mig fodrade täcket vid halsen, bringan till sin ponny som fick ruggiga skav av regntäcket även detta med några stumpar renskinn, funkade ypperligt!
 
Sv: Häst med skav

Jag hade en häst en gång i tiden som fick väldiga skav på bogen av alla regntäcke. Bogskydd tog han bara sönder (vet inte hur!), så jag sprayade pälsglans på bogen varje dag så täcket skulle glida lättare över pälsen. Det funkade på honom - dock inte på min nuvarande häst som också får bogskav.. Men det kan kanske vara värt att testa?!
 
Sv: Häst med skav

JAg har fårskinnsvojlock, köpt på börjes för en inte alltför stor peng (jag kommer ihåg att den inte fanns med i katalogen, men när jag ringde så hade de).

Det motverkar skav om man rider med lädertyglar och läderridstövlar.
 
Sv: Häst med skav

Min får skav av allt !
Det är bara att ludda in så mycket som möjligt, och det som inte går ja ...
Han går för det mesta otäckad, när han har täcke är det med bogskydd under och halvhals .
 
Sv: Häst med skav

Jag har också superproblem med skav på min häst. Försöker förebygga så mycket det bara går och angripa problemet på alla fronter.
+ Jag använder ludd där jag vet att det blir störst problem.
+ Ser till att bara ha riktigt mjuka schabrak utan hårda sömmar med lite olika storlekar så jag kan byta ofta så det inte ligger emot på samma ställe.
+ Ger en skvätt olja i maten varje dag.
+ Ryktar ännu mer noggrant.
+ Svampar av de ställen där han svettas så inte salt ligger kvar i hårremmen.
+ Använder glanssprej på vissa utsatta ställen men med måtta. Annars kan sprejen orsaka irritation.

Lycka till!
 
Sv: Häst med skav

Jo han har fått B-vitamin en dryg vecka nu, vet inte om det funkar men värt att testa, kostar ju inte så mkt!

till alla andra också..

Har sprayat lite sporadiskt men eftersom han får på så många ställen känns det inte helt rätt. Han har (ta i trä) inte haft några problem med täckena nu då han har några som passar bra med glansig insida. När jag läser om tyglarna kom jag ju på att jag har ju sånna gummiklädda, skulle kunna prova byta dom! Selen är ju däremot i läder men den blir man väl tvungen att klä in på utsatta ställen.. Ska ringa till börjes och höra också. Har fårskinnspad därifrån som var riktigt billig jämfört med andra men ändå fin men hittade ju ingen vojlock i katalogen. Hjälper det att ge olja??
 
Sv: Häst med skav

Kan inte påstå att det blivit någon superskillnad sen jag började ge olja men min tanke har varit att jag ska göra allt som kan bidra till en förbättring. Så jag har sett över hela foderstaten samt gett en halv dl linfröolja för att hjälpa till med att "smörja" tarmar och ge extra omega3 o 6. Är magen och näringsupptagning på topp samt att alla näringsbehov är fyllda så borde det gynna även hud och hår. Tycker att han är mycket bättre i år än förra men eftersom jag gjort fler än en förändring är det svårt att veta exakt vad som varit mest verksamt.
 
Sv: Häst med skav

Lyfter upp den här tråden igen då problemet kanske inte så förvånande kvarstår...

Det jag undrar över är var jag kan få tag på en fårskinnsvojlock eller teddyvojlock som passar en dressyrsadel?? Vill ju egentligen inte ha någon pad under sadeln så den får ju gärna vara så tunn som möjligt. Skavet får han av kanterna på schabraket. Den enda jag hittat är hööks fårskinnsvojlock men jag kommer gärna undan med mindre än 900 spänn...
 
Sv: Häst med skav

Jag har en svart fårskinnsvojlock, dressyr modell som jag köpte beg fast ny för 200 spänn !
Även ett tunnare i vanliga "gula" färgen som jag varvar med.
Funkar bra ! :)
 
Sv: Häst med skav

Åhh, lyllo dig! Har du köpt båda begagnat?
 
Sv: Häst med skav

Vi har haft en ponny som fick skav, och då hjälpte bara fårskinn, ludd av andra sorter funkade inte alls. Min vän hade också en ponny som fick skav av tyglar,sporrar ect. och hon smörjde in med olja och det funkade tydligen.
 
Sv: Häst med skav

Gå på r*sta där säljer dom fårskinn för 300 som du kan ha under sadeln, finns även på I*ea.. Dom funkar tills du hittat något bättre.
Lr köp
24967571.jpg
Sådan har jag under dressyr sadeln, funkar super..
 
Sv: Häst med skav

Funkar dom skinnen att ha under sadeln utan att dom glider och korvar sig? Eller så får man vänja sig vid tanken att köpa ett sånt där dyrt... Har inte hittat nåt begagnat än.
 
Sv: Häst med skav

Dom bruka ligga stilla, men det går juh att sy dit remmar för att fästa den, då är du säker på att dom ligger still..
Går fort att sy det också, bara att ha en kraftig nål och stark tråd.
 
Sv: Häst med skav

det finns schabrak med extra mjuka undersida, typ fleece. jacson och hkm har. alca pad är också väldigt mjukt under. inte lika tjockt som fårskinn.
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 118
Senast: Ise
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 378
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·
Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp