Häst med utläkande spatt

Lady_D

Trådstartare
Jag har ett sto som är 7 år e. Krius XX och Le Mexiko. Hon går bra i dressyren och skulla säljas nu i vår för mer än 100 000kr. Men nu är det så olyckligt att vi röntgade hennes höger bakhas och upptäckte att hon har spatt som är nästan utläkt. Vi vet nu inte riktigt hur vi ska göra, hästen är inte halt och visar inga tecken på att ha ont, hon går fortfarande mycket trevligt i dressyren i medelsvåra rörelser. Frågan är hur man ska göra rent ekonomiskt och moraliskt? Hon är försäkrad i 60 000kr Tacksam för svar... :confused:
 
Utläkt spatt är ett vilseledande uttryck, snarare är det frågan om icke aktiv spatt. Rent juridiskt så måste du upplysa om spatten. Undanhåller du information så finns risken att du åker på en ordentlig smäll om köparen upptäcker det. Moraliskt sätt är det förkastligt att lura folk, men många gör det så det är väl i och för sig upp till dig men som tidigare nämnts så är det inte riskfritt.

Värdet på hästen är svårt att sia om, det kan ju vara så att hästen inte kommer få men i framtiden likaväl som den nya ägaren åker på 1/2-1 års konvalecens för att sedan tvingas ta bort den. För att ta en sådan risk så vill man nog ha en del rabatt på priset. Försöker du får ut det fulla värdet kommer folk säkert att köpa andra likvärdiga hästar utan spatt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 194
Senast: Fenestra
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp