Bukefalos 28 år!

Häst som anfaller

R

rare

Jag står i ett ganska stort stall, med plats för 15 hästar. Min häst går i hagen tillsammans med två andra ston, ett av dessa ston är..ganska aggressiv(?). Hon som äger hästen har den och en pensionerad valack. Hon är ganska nyinflyttad i stallet, kom i början av året.

För ett par månader sedan skulle jag ta in de tre stona i hagen, hade med mig lite morötter som lockbete:D Stoet börjar gå mot mig hon är rätt nära så jag lockar lite med rösten på henne när hon bara är några meter från mig(tror jag, jag minns inte riktigt hur nära...) kastar hon sig plötsligt i full galopp mot mig och kastar sig över mig jag hinner ducka och kastar mig ut ur hagen. Lite skakis funderar jag vad som hänt och tänker att hon kanske blev rädd för nåt, så fortfarande lite i chock gör jag ett nytt försök visar morötterna men hon gör ett nytt anfall(öronen slickade bakåt, hugger och sparkar efter mig). Då går jag efter hjälp i stallet, hon gör samma sak mot denna person. Kan inte ens ta in min egen för hon vaktar på henne! Hästens ägare brydde sig knappt när jag/vi berättade vad som hänt.

Sedan dess har ett antal andra saker hänt, hon har anfallit mig i boxen, sprungit ner folk, bitit folk, osv. Ägaren bryr sig inte.

Något jag märkt är att detta beteende är värre de dagar hästen inte får motion, ägaren är lite av en "periodare" och tränar och tävlar lite som hon vill utan planering och utan att bry sig om hästen stått nån vecka.

Det hela har resulterat i att jag vill inte ha nåt med den hästen att göra. Jag anser att min säkerhet går först?! Stallägaren har försökt prata med henne några gånger, jag med men jag kan lika gärna prata med hästen känner jag.
Stallägaren är ganska mesig, han gillar inte att ta konflikter. Så nu är det som det är och jag måste alltså släppa ut hästen, sätta på täcke, ta ev nattlindor, osv. Hästen blir ju inte direkt vänligare av att jag är livrädd.

Hur hanterar man egentligen en sådan häst? Hästen verkar otrygg och rädd, men en rädd häst för mig flyr. Att anfalla anser inte jag vara naturligt alla fall. Jag tycker inte att jag ska "uppfostra" hästen, jag tror inte heller jag kan det men jag måste ju få in och ut hästen utan att bli ihjältrampade. Vad gör man?
 
Sv: Häst som anfaller

Jag hade vägrat att ta hand om den. Ägaren själv får väl komma ut och ta sin häst om den är farlig att hantera.
Men en rädd och osäker häst kan anfalla.
 
Sv: Häst som anfaller

Vägra hantera hästen helt enkelt.
Tag med ett långt grimskaft eller en långpisk när du går ut i hagen. Blir du anfallen så skall du klart få freda dig.
Att ta med godis tror jag rent är en dålig ide, om hästen är ranghög så kan godiset tom vara en trigger då hästen betraktar dig som lägre och skall köra bort dig från maten.
Hästen är dåligt hanterad men det är inte ditt jobb att ta fighten.
 
Sv: Häst som anfaller

Är hästen fux med bläs? Inte för att det har med saken att göra, men vi hade en häst här som betedde sig precis likadant och ägaren brydde sig inte, man kan ju hoppas att det inte är många fler som är likadana :crazy:

Personligen skulle jag sätta hästen på plats, men eftersom du är livrädd och inte vill vara i närheten av hästen - så vägra hantera den. Det är ägaren som ska se till att hästen respekterar människor, kan hon inte det så får hon se efter sin häst själv.

Finns det tillräckligt med hagar så kanske det skulle vara en idé att flytta stoet och valacken som var med, så kan ni andra få ha era hästar i fred. Annars får du ta med långpisk och mota bort hästen. Du bör rimligtvis hålla godis borta från den också.
 
Sv: Häst som anfaller

Det kan finnas massa orsaker för hästen att agera som den gör. En rädd häst kan mycket väl anfalla, antingen för att skydda sig emot något som den uppfattar som ett hot, eller för att markera sin status.

Men det är upp till ägaren att ta hand om hästen och träna bort direkt farligt beteende. Vi behöver inte gå in på praktiskt arbete med hästen eftersom det inte är din uppgift. Är du rädd för den så säg det rakt och gör klart att du vägrar ta hand om den, samt att du vill ha din egen häst i en annan hage så att du kan hämta in den utan att vara rädd.

Jag rider nu en vallack som (delvis) liknar stoet du talar om. Jag tycker inte att han är farlig ens när han har en riktig "pmsdag" - men han har blivit beskriven av andra med ungefär samma ord som du använder ovan. Folk blir rädda för honom och agerar nervöst eller hotfullt, vilket stressar igång en hel händelsekedja... Jag ser absolut inget fel i att man vägrar hantera en häst som man är rädd för. Det blir ändå inte bra för någon part. Dessutom tenderar både hästen och människan att hetsa igång varandra helt i onödan, och det inträffar kanske situationer som aldrig uppkommit om den som hanterade hästen var lugn och stabil.
 
Sv: Häst som anfaller

Börja med att inte ha med dig något ätbart i hagen.

Ta med ett spö som du kan mota bort stoet med och ta ett allvarligt snack med ägaren. Eller stallägaren kanske som borde vara den som säger ifrån mer ordentligt till hästens ägare.

Självklart är det inte du som ska uppfostra hästen och visst går din hälsa före.
Jag skulle helt sonika vägra hantera hästen om inte ägaren gjorde något åt problemet. Finns det någon möjlighet att byta hage till din häst?
 
Sv: Häst som anfaller

Vägra hantera hästen.

Det är inte Ditt jobb att uppfostra någon annans häst.

Dessutom finns det antaligen inga försäkringar som täcker om Du blir skadad.

Så säg ifrån.
 
Sv: Häst som anfaller

Vägra hantera hästen.
Det är inte erat ansvar att uppfostra hästen, eller söka varifrån detta beteendet kommer.
Prata med stallägaren så att hennes hästar går i separat hage. Hon får sedan sköta dem själv.
Hon måste ta sitt ansvar om hennes häst ej går att hantera på ett säkert sätt.

Mitt sto hade en knepig period i våras, när vi hade rullande schema på ut/intag och fodringar. På en gång jag upptäckte att hon ändrade beteende så förbjöd jag alla andra i stallet att hantera henne på något vis. Både för deras och hennes skull. Jag skötte ALLT runtomkring henne. Efter en stund vart hon sitt vanliga jag igen. Men jag har fortsatt att hantera henne helt själv, då hon verkar må bäst av att ha en enda fast person.

Denna häst kanske också är en sådan häst? Som ej klarar av att flera olika "springer" runt den... Bara en tanke :)
 
Sv: Häst som anfaller

Som övriga säger ska du absolut inte hantera en häst som du anser är farlig. Om stallägaren inte vågar säga ifrån tycker jag att du ska prata med de övriga i stallet. Om ni är flera som känner på samma sätt kan ni förklara stallägaren och hästägaren att ni vägrar hantera hennes häst så länge ni anser att den är opålitlig. Be att få flytta din häst till en annan hage så du slipper ha kontakt med stoet.
 
Sv: Häst som anfaller

Det verkar finnas vissa hästar som alltid börjar med att hota främmande människor för att se om de kan skrämmas. Fanns en sådan häst på ridskolan som många inte vågade gå in till. Men personalen och jag (fanns säkert några fler också) klev bara in och fullkomligt ignorerade hans beteende. Detta var en ganska osäker häst, låg i rang. Otrygga rädda hästar kan ibland anfalla om de känner sig trängda men det borde ju inte ske i hagen dock?

Så nu är det som det är och jag måste alltså släppa ut hästen, sätta på täcke, ta ev nattlindor, osv

Måste du verkligen göra detta? Ingår det jourer alltså? Vad står det i kontraktet om jourer? Jag tycker inte man ska behöva hantera en häst som man känner sig osäker på om man inte vill, speciellt inte andras hästar. Om ägaren till denna häst har två hästar kan de väl gå i en egen hage?
 
Sv: Häst som anfaller

Vägra hantera hästen övht.

Om det verkligen är så att det du säger är sant och det inte är en fråga om att du ogillar hästägaren och det därför är att du inte vill ta in den. Nu tror jag inte att det är så det är.

Du ska inte behöva utsätta dig själv för fara och jag tycker att alla som inte vill hantera hästen ska sätta ner sin fot och säga till stallägaren.
Vägra hantera den och sätta upp en gräns att hästägaren får ta den själv.
Var noga på att skilja på sak och person och ta fortfarande ut den andra (gammla) hästen som jag uppfattade att inte attackerade.

Det är inte bara ni själva som utsätter er för en stor risk, hästen kan också komma till skada.

Ett bra argument till stallägaren är att påpeka ansvarsfrågan i det hela.

Om ni mot er uttryckta vilja blir tvingade till att hantera hästen, vems är ansvaret om ni blir skadade?
 
Sv: Häst som anfaller

Håller med de andra.. Sluta hantera hästen.. Bryr sig inte ägaren så ska inte ni andra bry er heller. Håller du på att ta hand om hästen fast du är rädd kommer det gå för långt och ägaren kommer lägga över ansvaret på dig. Förstår dock inte hur man som hästägare kan bete sig så. Skäms man inte? Är hon kanske själv rädd för sin ponny? :mad:
 
Sv: Häst som anfaller

säger som övriga, hantera inte hästen.

Jag har hanterat många hästar och så som du beskriver låter det livsfarligt.
I stort sätt många hästar som varit sånna som du beskriver och många här inne, räcker det att gå in med stark energi att man är ett huvud över hästen och ignonera den.

Men de har varit rang låga. Där i mot gjorde jag så med en vallack som helt plötsligt högg folk i ryggen mm. Han bet efter mej och jag skulle sätta han på plats som vilken häst som vanligt. Vi hamnade i när kamp och det kunde sluta illa. Jag blev lite rädd, men jag är som vanlig nu eller aldrig. Men på något vis blev han likadan och vi gav upp sammtidgt där ingen hade vunnit och ingen gav sej.
Han var fast bunden i stallgången.
Men vi fick en jätte fin kontakt sen och han gjorde aldrig så mot mej mer.
Vi hade stor respekt för varann.
Men jag skulle aldrig gjort det i dag. Det kan bli livsfarligt, just med ranghöga hästar, de kan verkligen ta dej som en häst som hotar hennes plats som ledare. Speciellt inte om de är lösa..

Så länge man inte känner en sån häst så tar man de inte. Känner man den är det en annan sak och om man måste.
Men du måste inte, utan du säger som det är att du vägrar ta hästen.
Punkt slut.....

Gå inte i närkamp med spö mm på en sån häst. Den måste man ta med respekt och för den som äger hästen, ingen annan.
Du ska inte exprementera själv med den.
Inte gå in med spö heller, en del sånna hästar kan vara en del slagna och kan se rött när du kommer med ett spö och det blir ett hot.

VÄGRA, säger jag bara.
 
Sv: Häst som anfaller

Jag tycker att det är mycket dåligt av hästägaren att ignorera detta problem. Hur beter sej hästen med henne?

Rädda hästar kan mycket väl anfalla. Jag har själv en valack som tyvärr råkat lite illa ut och kan bete sej lite "annorlunda" mot vissa.

Personer som gärna visar sej tuffa men som innerst inne är osäkra går inte ihop med honom helt enkelt, att försöka sätta honom på plats går inte så att säga. Det enda är att behandla honom precis som alla andra hästar och inte skrika och gapa och vifta efter honom, då blir han livrädd och försvarar sej och han har minne den hästen. Har du varit elak mot honom en gång, det glömmer han aldrig...

När detta problem har uppstått (vilket det har i något stall) så har jag själv valt att hantera honom ensam eller med dom som går ihop med honom. Detta både för hästens och personens skull. Jag har även bytt stall för att han inte gick ihop med en person i det stallet och det visade sej i att han mådde fruktansvärt dåligt då personen i fråga inte kunde låta honom vara utan var tvungen att vara där och "fostra" (skrika och vifta med armar eller diverse tillhygget).

Mvh Domino_s
 
Sv: Häst som anfaller

Som dom andra skriver. Vägra hantera hästen. Din säkerhet före allt.

Jag hade minna två hästar i en hage. Sen kom det en ny häst, och det funkade bra dom första två-tre veckorna. Sen blev det stoe´t ranghög. Jagade runt på minna två. Och min ena häst var väldigt gammal då. Han fick inte i sig sitt hö ordentligt. En dag skulle jag ta in en av minna från hagen, Då försökte hon jaga bort mig, vände upp baken och sparka. Nu var hon ca 2 meter ifrån mig som tur va. Men då satte jag ner foten. Jag vägrade ha den hästen i samma hage som minna. Om jag inte änns kan ta in minna hästar utan att bli påflugen av det stoet som stod där.

Hästägaren vart skit sur och börja skylla ifrån sig. hon påpeka bland annat att min gammla häst andades dåligt det var därför han inte åt.. Då bröt ett rejält gräl mellan oss ut. Om hon nu märkt att han andas dåligt varför ringer hon inte och säger det då..

Det sluta hur som helt med att hon flytta sin häst. Och eftersom jag då hade världens bästa hyresvärd, så var hon på min sida!

Hoppas det ordnar sig för dig
 
Sv: Häst som anfaller

Med tanke på att du skriver här och vad du skriver så ska du inte hantera hästen. Mest för hästens skull men såklart även för din egen skull. Din rädsla blir inte mindre och du kommer att få ännu mer problem med andra hästar i framtiden. Du själv behöver hjälp med hästhantering.
Det du beskriver händer ibland, och behöver absolut inte betyda att hästen är ouppfostrad eller att hästens ägare gör något fel i sin hästhantering. Jag förstår inte er som anser att det är sjävklart att det är ett uppfostringsproblem? Hur tänker ni då?
Enligt min erfarenhet kan den snällaste häst reagera "helt fel" i flock och med godsaker och en osäker, rädd människa.
Sen tycker jag däremot att hästägaren SKA hantera ditt problem med dennes häst på annat sätt. Har hästägaren sett vad som händer? Kanske hon inte förstått problemet?
Gå inte in med morötter, eller annat ätbart, till en flock med hästar om du inte känner dem väldigt, väldigt väl.
 
Sv: Häst som anfaller

Jag har även bytt stall för att han inte gick ihop med en person i det stallet och det visade sej i att han mådde fruktansvärt dåligt då personen i fråga inte kunde låta honom vara utan var tvungen att vara där och "fostra" (skrika och vifta med armar eller diverse tillhygget).

Mvh Domino_s

Usch, stackars din häst.. Tänk att det verkligen finns såna människor.:mad: Jag skulle bli skogstokig om någon försökte fostra min häst på det sättet.
Jag tror inte på att fostra en häst med slag, vift och gormande.. Lungt och stilla ska det vara
 
Sv: Häst som anfaller

Usch, stackars din häst.. Tänk att det verkligen finns såna människor.:mad: Jag skulle bli skogstokig om någon försökte fostra min häst på det sättet.
Jag tror inte på att fostra en häst med slag, vift och gormande.. Lungt och stilla ska det vara

Dom är tyvärr fler än man tror, vissa människor verkar tro att alla hästar ska fungera likadant att dom inte kan ha olika personligheter.:crazy::confused: Min häst är en orolig själ, men oftast brukar folk som träffa honom älska honom just för att han är så speciell... Det är världens snällaste och mest tillgivna kille om man bara ger honom lite tid...:love: Han är känslig och vill inte bli ryckt i, skriken på och viftad åt (det vill väl ingen häst), men han visar det fruktansvärt tydligt. Behandlar du honom med respekt, så får du samma tillbaka...:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Häst som anfaller

Dom är tyvärr fler än man tror, vissa människor verkar tro att alla hästar ska fungera likadant att dom inte kan ha olika personligheter.:crazy::confused: Min häst är en orolig själ, men oftast brukar folk som träffa honom älska honom just för att han är så speciell... Det är världens snällaste och mest tillgivna kille om man bara ger honom lite tid...:love: Han är känslig och vill inte bli ryckt i, skriken på och viftad åt (det vill väl ingen häst), men han visar det fruktansvärt tydligt. Behandlar du honom med respekt, så får du samma tillbaka...:)

Mvh Domino_s

Nästan samma med min lill tjej. Hon är var väldigt skygg och rädd av sig. Och börjar man vifta och ha sig i närheten blev hon panikslagen. Nu massa år senare är hon världens goaste. och är man bara lugn och kan kontrollera sina rörelser så är hon världens mysigaste att hantera :D
 
Sv: Häst som anfaller

Usch, stackars din häst.. Tänk att det verkligen finns såna människor.:mad: Jag skulle bli skogstokig om någon försökte fostra min häst på det sättet.
Jag tror inte på att fostra en häst med slag, vift och gormande.. Lungt och stilla ska det vara


Hmm du skulle bara veta hur mycket hemska människor det finns...

Min ena häst är egen uppfödning som jag aldrig någonsin har använt spö på. Jag vet med 110% säkerhet att han inte borde vara rädd för spö fr han ska inte veta vad det är...

Detta är hästen du kan släppa en bomb bredvid och han skulle inte bry sig.
http://www.youtube.com/watch?v=JaBYshw11jM
http://www.youtube.com/watch?v=6d1ZqNo8RcI

Denna häst upptäckte jag av en ren slump är livrädd för spön, så fort han får se en i en människas hand.

Jag upptäckte det då jag i lösdriften (där det stod flera andra hästar med andra ägare) hittade en körpisk. Jag fick en obehaglig känsla och bar med mig det bort till honom, så rädd som han var, när han såg pisken har jag aldrig någonsin sett honom. Han stod och skakade.
Hästen som inte bryr sig om att jag humpar små plastkoner mot honom, sprattlar och hänger på hans rygg, hoppar upp på honom barbacka... han vart rädd för att jag bar med mig en pisk, något han inte ska veta vad det är... :mad:

(1.44 börjar konerna)
http://www.youtube.com/watch?v=7RTqdiXByjE
(för er som känner behovet av att poängtera att vi torkade, flaskmatade och fick hjälpa honom stå vid födsel: Han var mycket svag och kom inte upp, till slut fick vi hjälpa till, efter det kvicknade han till rätt fort, jobbigast var att få honom att stå, och sen att fatta att äta... Han testade, sen gav han upp direkt.)

Någon har tagit sig friheten att piska min häst. :mad::cry:
Jag flyttade inte långt därefter ifrån det stället. Speciellt efter att jag berättat för stallägaren om hur han reagerade och hon gick igång på det och blev sur på mig...:confused:

Jag kan inte med säkerhet veta om det hände på det stället, eller ett ställe som jag stod på ca 1 år innan. De andra ställena kan jag känna mig trygg med att det inte hänt på då de stallmänniskorna hade samma filosofi som mig.

Generellt sett kan man säga att ja en häst kan vara rädd för pisk utan att veta vad den är, men i mitt fall så är det mycket otroligt då jag hanterat och "utsatt" mina hästar för väldigt lustiga, skumma, konstiga och udda saker.
Min häst är inte rädd för "okända" saker. Han är medvetet rädd för en piska, han vet vad den innebär.
:(

Jag har inte tränat bort det ännu men ska ta tag i det eftersom jag inte vill att min häst ska vara rädd för saker....


Lite OT kanske... ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
325
Senast: Sirap
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 739
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 640
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 573
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp