Bukefalos 28 år!

Häst som bockar vid ridning

Pisaca

Trådstartare
En bekant har en 7 årig häst. Han kan utan förvarning bocka i både skritt, trav och galopp. Riktiga katapulter, då han lyfter frambenen från marken kanske 50cm sedan hoppar upp med ryggen och bockar högt! Både rygg, sadel och tänder är kollade av veterinär och det är inget fel.
Så fort han bockar och hon försöker svänga in honom på en liten volt, så blir han sur och "ska ge tillbaka", dvs, går ej fram, stegrar, sparkar eller bockar mer. Som om han alltid ska ha sista ordet.

Även att ta in och ut hästen från hagen kan va problem. För några dagar sedan slet han sig och stack, fast han inte blev rädd för något. Han sprang som tur in i en annan hage, där han blev instängd, men sedan när han skulle ledas, så stegrade han högt flera gånger och sparkade med frambenen mot henne.

Är det någon här som har varit med om liknande eller har tips på vad som kan göras.
Alla tips är välkomna!!
 
En bekant har en 7 årig häst. Han kan utan förvarning bocka i både skritt, trav och galopp. Riktiga katapulter, då han lyfter frambenen från marken kanske 50cm sedan hoppar upp med ryggen och bockar högt! Både rygg, sadel och tänder är kollade av veterinär och det är inget fel.
Så fort han bockar och hon försöker svänga in honom på en liten volt, så blir han sur och "ska ge tillbaka", dvs, går ej fram, stegrar, sparkar eller bockar mer. Som om han alltid ska ha sista ordet.

Även att ta in och ut hästen från hagen kan va problem. För några dagar sedan slet han sig och stack, fast han inte blev rädd för något. Han sprang som tur in i en annan hage, där han blev instängd, men sedan när han skulle ledas, så stegrade han högt flera gånger och sparkade med frambenen mot henne.

Är det någon här som har varit med om liknande eller har tips på vad som kan göras.
Alla tips är välkomna!!

Ta hjälp av någon duktig som kan se både hästen och skötaren/ryttaren (alltså duktig som i diplomerad unghästutbildare med mkt erfarenhet e dyl, inte första bästa stallkompis). Antingen har hästen ont (trots att den är kollad), eller så har den tagit över totalt.

Och var försiktiga i all hantering, det där låter fullständigt livsfarligt som det är nu.

Lycka till!
 
En bekant har en 7 årig häst. Han kan utan förvarning bocka i både skritt, trav och galopp. Riktiga katapulter, då han lyfter frambenen från marken kanske 50cm sedan hoppar upp med ryggen och bockar högt! Både rygg, sadel och tänder är kollade av veterinär och det är inget fel.
Så fort han bockar och hon försöker svänga in honom på en liten volt, så blir han sur och "ska ge tillbaka", dvs, går ej fram, stegrar, sparkar eller bockar mer. Som om han alltid ska ha sista ordet.

Även att ta in och ut hästen från hagen kan va problem. För några dagar sedan slet han sig och stack, fast han inte blev rädd för något. Han sprang som tur in i en annan hage, där han blev instängd, men sedan när han skulle ledas, så stegrade han högt flera gånger och sparkade med frambenen mot henne.

Är det någon här som har varit med om liknande eller har tips på vad som kan göras.
Alla tips är välkomna!!


Fråga en kunnig person som ser hästen i praktiken. Sådant går inte att svara på via internet.

En häst försöker inte "få sista ordet", de är flyktdjur och tänker inte så.

Något är inte ok med den - däremot om beteendet beror på smärta, på smärtminne, eller olydnad går inte att utsäga av infon du ger. Har den alltid hållit på så eller har det uppstått nyligen?
 
Det finns mer än rygg och tänder som kan smärta och orsaka den typen av beteende, men beror det inte på smärta, eller man inte lyckas hitta något fel, är mitt råd faktiskt att ta bort hästen. Det är inte värt att riskera folks liv för en sån häst, att hålla på med hästar ska vara roligt.
 
Tack för era svar! Hon har bara ägt hästen i knappt 1 år och den var importerad från Irland innan.
Lyckades även få tag på en unghästutbildare som hjälper till och de ska även in och röntga hästen.
Hoppas på det bästa!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 990
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 206
Senast: AbCdE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp