Häst som börjat stegra i ridningen..

Nu är hästen på plats för tilridning sen i förrgår. Flytt till nytt stall fungerade bra och han hittade direkt en ny kompis. Min tränare red hästen lite smått igår och det gick utan problem med en duktig och samarbetsvillig häst!

Skönt att flytten gick bra och att hästen verkar harmonisk med din tränare på ryggen! Kan nog bli bra för hästen med rätt ryttare sen om det är du eller någon annan får väl framtiden utvisa. Lägg ingen prestige i om du släpper hästen och låter honom gå vidare till en annan ryttare, det är kanske det bästa beslutet för båda. Oavsett så hoppas allt går bra för er i fortsättningen också!
 
Liten uppdatering på läget. Hästen har varit 2 veckor på tillridning och det hsr gått bra. Han trivs jättebra vid det nya stallet och med sina nya hästkompisar. De andra som har häst i stallet gillar hans sociala och nyfikna sätt. I ridningen har han fungerat bra och jag har inte sett honom gå så fint och avslappnat som han gör med min tränare på ryggen! Så det är ju jättebra! Har inte ridit själv utan bara hjälpt till med div småsaker (sadla, tränsa, pyssla, ta in/ut från hagen, rykta osv).

Han tycks trivas allra bäst med samma duktiga ryttare på ryggen. Men fick veta via en vän som pratat med säljaren (hon har en unghäst hon vill sälja och letade efter försäljningsstall) och min häst kom på tal. Säljaren var förstås nyfiken och frågade hur det går. Min vän var ärlig och sa att det varit en del problem men att hästen är på tillridning nu. Då kläcker säljaren ur sig "jaa, det är ju nog en knepig häst. Jag känner honom utan och innan." Och det hade hon inte nämnt ett ord om när vi kollade och provred. Då var det världens snällaste häst minsann. Känns inte speciellt kul att ha blivit ljugen rakt upp i ansiktet sådär när man själv var ärlig och realistisk vad man skulle ha för nån häst!
 
@mollyphlox då får man ju verkligen hoppas att din vän inte ställer sin unghäst på det stället utan letar efter ett seriöst försäljningsstall.
Jag hade i ditt läge, även om du bitit i det sura äpplet själv och inte bråkat eller tänkt processa med säljaren, ringt upp denne och låtit den veta vad du anser om vad som framkommit. Om inte annat blir det en obehaglig stund för säljaren att någon markerar, och i bästa fall leder det till att kanske någon annan inte blir förd bakom ljuset på samma sätt.
 
@mollyphlox då får man ju verkligen hoppas att din vän inte ställer sin unghäst på det stället utan letar efter ett seriöst försäljningsstall.
Jag hade i ditt läge, även om du bitit i det sura äpplet själv och inte bråkat eller tänkt processa med säljaren, ringt upp denne och låtit den veta vad du anser om vad som framkommit. Om inte annat blir det en obehaglig stund för säljaren att någon markerar, och i bästa fall leder det till att kanske någon annan inte blir förd bakom ljuset på samma sätt.

Nej det är inte aktuellt för henne att skicka unghästen dit, vi är inte det minsta intresserade av att ha något mer med den människan att göra.

Jo man borde väl ringa och sura åt människan och meddela vad man tycker.. Det har dykt upp/vi har listat ut en hel del saker i efterhand men jag har inte heller lust att bråka. Jag bor i Finland och är tyvärr lite för dålig på finska för att ta den diskussionen själv.
 
Och veckans uppdatering :)

Pållen fortfarande nöjd och glad. Igår var han ganska okoncentrerad och lite småjobbig att handskas med, men i förrgår och idag betydligt trevligare. Går bra framåt i ridningen, lite småprotester/konstrande kan det komma när han inte riktigt förstår vad ryttaren vill. Men min tränare är duktig och klarar honom bra och hästen trivs bra med henne. Hon tycker själv han är riktigt rolig att jobba med. Traven har blivit riktigt fin på de tre veckorna han varit där, nästa steg är att jobba med galoppen och det tar sig väl så småningom.

Har sett nu hur fin han är med en och samma ryttare och hur nöjd hästen är med det. Så nu är det bestämt att jag kommer att sälja honom till en duktig ryttare så småningom. Min tränare tyckte det var ett klokt val och det bästa alternativet för både hästen och mig. Men vi ska ännu jobba med honom ett tag, sen ska vi se om vi hittar nån i bekantskapskretsen som vill köpa eller börja annonsera ut honom. Inte något lätt beslut men det känns rätt. Skönt att ändå ha bestämt sig och få respons på att man tänkt rätt i vilket fall som helst.

Har dessutom blivit tipsad om en bekant som tänkt sälja sin häst så småningom och som faktiskt nämnt att det kanske skulle vara en häst för mig. Så vi får se hur det blir med den saken, kan inte köpa nån ny häst innan den som jag har nu är såld. Har inte så bråttom med att få bort honom heller, är jättenoga med vem som får köpa.
 
Ta ett djupt andetag när du känner att du börjar bli rädd, slappna av och var konsekvent.
Markera för hästen att det inte är okej genom att ryta till och lägga till skänkeln. I vissa fall kan man behöva använda ett spö för att verkligen markera, men det beror ju på vad det är för slags häst. Vissa blir ju bara mer stressade utav det.
Eller så får man faktiskt hitta en ny häst och sälja denna till en mer erfaren. Det ska ju vara kul att rida!

Här hemma har en tjej en snart 7-årig b-ponny som testar när hon tvingas rida ut själv. Då gäller det att ryta till och markera med spöet för hon ställer sig rätt upp på bakbenen. Bara dumheter eftersom att hon går bra i paddock/ på uteritt med andra.
Bara att kämpa på! Med rätt tränare så löser det sig säkert :).
 
Ta ett djupt andetag när du känner att du börjar bli rädd, slappna av och var konsekvent.
Markera för hästen att det inte är okej genom att ryta till och lägga till skänkeln. I vissa fall kan man behöva använda ett spö för att verkligen markera, men det beror ju på vad det är för slags häst. Vissa blir ju bara mer stressade utav det.
Eller så får man faktiskt hitta en ny häst och sälja denna till en mer erfaren. Det ska ju vara kul att rida!

Här hemma har en tjej en snart 7-årig b-ponny som testar när hon tvingas rida ut själv. Då gäller det att ryta till och markera med spöet för hon ställer sig rätt upp på bakbenen. Bara dumheter eftersom att hon går bra i paddock/ på uteritt med andra.
Bara att kämpa på! Med rätt tränare så löser det sig säkert :).

Han är till salu nu, jag har konstaterat att jag inte är tillräckligt duktig för att rida en såpass känslig häst. Han går betydligt bättre med duktig ryttare, men stresskänsligheten finns där ändå.
 
Hoppas din häst får en bra ägare och att du hittar en ny bra häst som passar dig! Man kommer helt klart längst i sin ridning om man har en individ som passar ens egen förmåga och man känner sig trygg med. Då utvecklas du och kanske du någon i framtiden kan köpa en lite svårare häst som kan vara en utmaning för dig.
 
Gaah dessa hästmänniskor. Kan bli så less på oärligt folk! Fick mejl från den tidigare ägaren till min häst samt dennes syster. Systern var betydligt vettigare att diskutera med.. De var ju förstås nyfikna på varför hästen är till salu och hur det gått i allmänhet. Jag sa att han säljs för att han inte passar mig i ridningen och att han behöver komma till en mer erfaren ryttare. Får frågan om det varit några problem med hästen, vilket det ju har.. Då kryper det ju fram att hos dem har hästen varit riktigt besvärlig, t.om. saker som fungerat utan problem hos mig. Och det nämndes det inte ett ord om när jag provred och diskuterade, nej då var det världens lugnaste, snällaste och bästa första häst som finns.

Grr! Just nu är jag ganska sur och uppgiven.. Känns som jag inte kommer att hitta nån som vill ta över och köpa den här hästen.. Men å andra sidan har han ju blivit betydligt bättre hela tiden, så i grund och botten är han väl bara en missförstådd häst som hamnat hos fel och oerfarna personer tidigare.. :(
 
Gaah dessa hästmänniskor. Kan bli så less på oärligt folk! Fick mejl från den tidigare ägaren till min häst samt dennes syster. Systern var betydligt vettigare att diskutera med.. De var ju förstås nyfikna på varför hästen är till salu och hur det gått i allmänhet. Jag sa att han säljs för att han inte passar mig i ridningen och att han behöver komma till en mer erfaren ryttare. Får frågan om det varit några problem med hästen, vilket det ju har.. Då kryper det ju fram att hos dem har hästen varit riktigt besvärlig, t.om. saker som fungerat utan problem hos mig. Och det nämndes det inte ett ord om när jag provred och diskuterade, nej då var det världens lugnaste, snällaste och bästa första häst som finns.

Grr! Just nu är jag ganska sur och uppgiven.. Känns som jag inte kommer att hitta nån som vill ta över och köpa den här hästen.. Men å andra sidan har han ju blivit betydligt bättre hela tiden, så i grund och botten är han väl bara en missförstådd häst som hamnat hos fel och oerfarna personer tidigare.. :(

Inte för att försvara ägaren och så men, det är inte alltid det bästa att veta hur hästen har varit tidigare. Min häst har jag ju fått höra mycket om flera år efter jag köpt honom. Han var hemsk som liten och ägaren väldigt uppgiven och sålde honom pga att dom inte passade ihop. Det enda som sas till mej var att man måste vara väldigt konsekvent och bestämd. Hade jag vetat exakt hur jobbig han varit så hade jag aldrig vågat köpa honom och gått miste om en underbar häst.

Oavsett hästens historia så måste man se hästen så som den är i nutid, i dagsläget med den nuvarande ryttaren. En häst som varit hemsk kan vara den bästa läromästaren och bästa förstahästen nånsin samtidigt som det ju kan gå fel hos en ny ägare och hästen faller in i samma spår igen. Men även den lugnaste och tryggaste hästen kan bli ett litet monster hos en ny ägare.

Hästen var ju trots allt trevlig under provridningen osv har jag fattat det som(?) så dom hade ju trots allt gjort ett bra jobb med honom ändå dom förra ägarna. Sen kanske dom inte passade bra ihop iallafall men ändå såpass att hästen ändå blev ridbar så att säga.

Sen får man ju om man vill vara helt säker fråga "rätt" frågor som ägaren inte kan prata bort, tex hur hästen faktiskt varit under inridning och utbildning, om den har lätt för stegring osv. Sen får man ju också fråga sig vad det har för betydelse i dagsläget ifall hästen är trevlig och känns trygg och säker under provridningen och man känner att denna hästen vill jag ha. Det som är viktigt är kan jag tycka att som min hästs förra ägare betonade att denna hästen måste man vara konsekvent med. Att det är en häst med åsikter och en vilja men väldigt trevlig sålänge man är konsekvent i hanteringen. Att stanna är stanna, gå är gå, inget velande så att säga. Det räcker långt.

Jag tror absolut du kommer hitta en ny ägare till denna hästen då den trots allt verkar vara väldigt trevlig och rolig med rätt ryttare. Det låter inte som en häst som är ovanligt jobbig/osäker/opålitlig.
 
Senast ändrad:
Inte för att försvara ägaren och så men, det är inte alltid det bästa att veta hur hästen har varit tidigare. Min häst har jag ju fått höra mycket om flera år efter jag köpt honom. Han var hemsk som liten och ägaren väldigt uppgiven och sålde honom pga att dom inte passade ihop. Det enda som sas till mej var att man måste vara väldigt konsekvent och bestämd. Hade jag vetat exakt hur jobbig han varit så hade jag aldrig vågat köpa honom och gått miste om en underbar häst.

Oavsett hästens historia så måste man se hästen så som den är i nutid, i dagsläget med den nuvarande ryttaren. En häst som varit hemsk kan vara den bästa läromästaren och bästa förstahästen nånsin samtidigt som det ju kan gå fel hos en ny ägare och hästen faller in i samma spår igen. Men även den lugnaste och tryggaste hästen kan bli ett litet monster hos en ny ägare.

Hästen var ju trots allt trevlig under provridningen osv har jag fattat det som(?) så dom hade ju trots allt gjort ett bra jobb med honom ändå dom förra ägarna. Sen kanske dom inte passade bra ihop iallafall men ändå såpass att hästen ändå blev ridbar så att säga.

Sen får man ju om man vill vara helt säker fråga "rätt" frågor som ägaren inte kan prata bort, tex hur hästen faktiskt varit under inridning och utbildning, om den har lätt för stegring osv. Sen får man ju också fråga sig vad det har för betydelse i dagsläget ifall hästen är trevlig och känns trygg och säker under provridningen och man känner att denna hästen vill jag ha. Det som är viktigt är kan jag tycka att som min hästs förra ägare betonade att denna hästen måste man vara konsekvent med. Att det är en häst med åsikter och en vilja men väldigt trevlig sålänge man är konsekvent i hanteringen. Att stanna är stanna, gå är gå, inget velande så att säga. Det räcker långt.

Jag tror absolut du kommer hitta en ny ägare till denna hästen då den trots allt verkar vara väldigt trevlig och rolig med rätt ryttare. Det låter inte som en häst som är ovanligt jobbig/osäker/opålitlig.

Jag tror att det var kombinationen ung, oerfaren häst och ung, oerfaren ägare som inte funkade på förra stället. Blev bara så lessen då hästen måste ha varit totalt sönderstressad på förra stället med tanke på att han rivit boxar, hagar och ja jag vet inte allt.. Har inte funnits en tillstymelse till något sånt hos oss.

Orsaken till att han funkade bra på provridningen har jag i efterhand listat ut.. Han var utan kondis och utan muskler och reds rätt hårt av "förmedlaren" så han orkade nog inte hitta på något extra. Dessutom hade de nog inte varit så snälla med honom där, han var otroligt huvudskygg och gick knappt att lyfts hovarna i början. Inga problem med det nu när han insett att det händer inget obehagligt. Tur att man inte vet allt ändå.

Igår gick han så fint när min tränare red och han såg så nöjd ut, så bara man får nån spekulant att komma och titta samt provrida så tror jag att det väl ska hittas en vettig köpare. Var bara så less och uppgiven igår att jag hade kunnat ge bort hästen bara för att lägga hela historien bakom mig.
 
Orsaken till att han funkade bra på provridningen har jag i efterhand listat ut.. Han var utan kondis och utan muskler och reds rätt hårt av "förmedlaren" så han orkade nog inte hitta på något extra. Dessutom hade de nog inte varit så snälla med honom där, han var otroligt huvudskygg och gick knappt att lyfts hovarna i början. Inga problem med det nu när han insett att det händer inget obehagligt. Tur att man inte vet allt ändå.
Men, även om en häst är ur kondition om den inte är extrem svält det handlar om men då ska man heller inte rida alls så är en svår häst även ofta svår när den är ur kondition då det oftast sitter i huvet mer än i kroppen så att säga. Sen är det ju klart hästar ju mer energi och styrka dom får får mera åsikter och jag antar det är där det blev fel mellan er, han testade, du blev osäker och han "tog över". Är ju inte ovanligt att många hästar är lugna i lägre kondition och jobbigare när dom kommer upp i bättre. Vi har en häst i stallet som är svår att lyfta hovarna på även ifall den inte vart med om något, såfort det är en ny hovslagare tex så är det som att börja från noll. Så det behöver inte vara att dom blivit dåligt behandlade, vissa hästar är sådana, svåra men liksom lätta och roliga ändå när man väl fungerar med dom.

Min väns häst som beter sig som om han är huvudskygg när "främmande" ska sätta på grimman och hon har haft honom sen liten.

Tog ju ändå ett tag menar jag innan problemen startarde menar jag. Får inte vara så snabb med att tro att hästen vart illa behandlad osv såfort inte hästen är lugn och åsiktsfri i det mesta. Tycker bara jag hört det så ofta det senaste. Majoriteten av hästar verkar haft det svårt och blivit dåligt behandlade hos dom förra och jag tror inte riktigt alltid det behöver vara sant. Kan vara en häst med humör och en stark egen vilja och ibland klarar man inte av det.

Sen ska givetvis inte hästar ha sönder stall osv, men den trivdes förmodligen inte i den typen av uppstallning, för mycket hästar eller fel rutiner. Behöver inte betyda sönderstressad utan kan även betyda att den är en envis häst som inte accepterar att stå på det sättet och väntar på att någon ska lyssna till.
 
Senast ändrad:
En del hästar är känsliga i sin personlighet utan att för den delen ha varit med om dålig behandling. Det kan räcka med ganska små misstag/missförstånd för att en väldigt känslig häst ska bli problematisk. Det låter som att du har att göra med en generellt väldigt känslig individ, oavsett hur den behandlats innan. Illa ridna hästar är mer regel än undantag enligt min mening, men det är ju också en smaksak har jag märkt.

Jag skulle faktiskt ställa mig frågan om detta är rätt häst för dig? Den är visserligen ung så den kan absolut bli tryggare med tiden, men det kräver mycket arbete och en känslig individ kommer alltid att vara känslig. Frågan är om det är en sån häst du vill ha? För du ska trots allt ha den här hästen i ganska många år gissar jag, och det ska vara roligt och värt tid och arbete.

Jag skulle inte säga att detta är en problemhäst, men en häst som kräver en ryttare som är trygg och van att hantera väldigt känsliga hästar. Och som tycker om den typen av hästar.

Fråga dig vad du vill. Är det roligt att åka ut till den här hästen? Är du motiverad, har du viljan och bandet till hästen? Om inte kanske du ska överväga att se om det går att hitta en människa som passar bättre ihop med den. Det betyder inte att du misslyckats eller inte är duktig nog, utan att den här hästen inte var rätt för dig, precis som alla människor inte heller är rätt för varandra. :)
 
Men, även om en häst är ur kondition om den inte är extrem svält det handlar om men då ska man heller inte rida alls så är en svår häst även ofta svår när den är ur kondition då det oftast sitter i huvet mer än i kroppen så att säga. Sen är det ju klart hästar ju mer energi och styrka dom får får mera åsikter och jag antar det är där det blev fel mellan er, han testade, du blev osäker och han "tog över". Är ju inte ovanligt att många hästar är lugna i lägre kondition och jobbigare när dom kommer upp i bättre. Vi har en häst i stallet som är svår att lyfta hovarna på även ifall den inte vart med om något, såfort det är en ny hovslagare tex så är det som att börja från noll. Så det behöver inte vara att dom blivit dåligt behandlade, vissa hästar är sådana, svåra men liksom lätta och roliga ändå när man väl fungerar med dom.

Min väns häst som beter sig som om han är huvudskygg när "främmande" ska sätta på grimman och hon har haft honom sen liten.

Tog ju ändå ett tag menar jag innan problemen startarde menar jag. Får inte vara så snabb med att tro att hästen vart illa behandlad osv såfort inte hästen är lugn och åsiktsfri i det mesta. Tycker bara jag hört det så ofta det senaste. Majoriteten av hästar verkar haft det svårt och blivit dåligt behandlade hos dom förra och jag tror inte riktigt alltid det behöver vara sant. Kan vara en häst med humör och en stark egen vilja och ibland klarar man inte av det.

Sen ska givetvis inte hästar ha sönder stall osv, men den trivdes förmodligen inte i den typen av uppstallning, för mycket hästar eller fel rutiner. Behöver inte betyda sönderstressad utan kan även betyda att den är en envis häst som inte accepterar att stå på det sättet och väntar på att någon ska lyssna till.

Det är sant, men förstås känner ju jag min häst och vet hur han reagerar på stress. Tror inte att han skulle reagera så kraftigt på så otroligt lite som han gjort om det inte hänt något utöver "normal" hästhantering om vi säger så. Vi vet inte hur han haft det innan han kom hit till landet och det handlar om en period på rätt många år ändå.

Och jag skulle inte säga att han är en häst som testar. Det är en väl extrem stressreaktion på när han inte förstår vad som krävs, han blir så uppe i varv att han slutar lyssna och helt stänger av. Det har inget att göra med att han försöker testa ryttaren, utan han försöker säga att något är jobbigt rent fysiskt och det känns inte bra. För att förklara det flummigt.. Det blir bättre hela tiden och min tränare vet vad hon gör :)
 
Det är sant, men förstås känner ju jag min häst och vet hur han reagerar på stress. Tror inte att han skulle reagera så kraftigt på så otroligt lite som han gjort om det inte hänt något utöver "normal" hästhantering om vi säger så. Vi vet inte hur han haft det innan han kom hit till landet och det handlar om en period på rätt många år ändå.

Och jag skulle inte säga att han är en häst som testar. Det är en väl extrem stressreaktion på när han inte förstår vad som krävs, han blir så uppe i varv att han slutar lyssna och helt stänger av. Det har inget att göra med att han försöker testa ryttaren, utan han försöker säga att något är jobbigt rent fysiskt och det känns inte bra. För att förklara det flummigt.. Det blir bättre hela tiden och min tränare vet vad hon gör :)
Det är omöjligt utan att ha sett hästen att säga om den "testar" eller inte. Sen beror det på vad man lägger i ordet testa också. Min häst "testade" också att komma undan lite när han tyckte något var jobbigt i ridningen, när han behövde ta i osv. Han reagerade också väldigt starkt för att sedan när ryttaren ignorerar och rider på slutar mer eller mindre direkt. Hästar är så otroligt olika och allt beror inte på dålig behandling sen tidigare.

Jag menar bara att jag tror det är bättre att lite glömma hur hästen haft det innan och fokusera på att vara en trygg "ledare" till hästen i dagsläget oavsett. Oavsett vad ägaren berättar om hästen man ska köpa så ändrar det ju ingenting. Hästen är som den är idag ändå. Är hästen trygg idag, då spelar det ju ingen roll att den var hysterisk och svår innan. Sålänge dock ägaren säger att hästen är "skarp" och man måste tänka på det ena och det andra så tycker inte jag det finns någon mening med att ägaren ska dra upp hur jobbig hästen har varit innan.
 
Det är omöjligt utan att ha sett hästen att säga om den "testar" eller inte. Sen beror det på vad man lägger i ordet testa också. Min häst "testade" också att komma undan lite när han tyckte något var jobbigt i ridningen, när han behövde ta i osv. Han reagerade också väldigt starkt för att sedan när ryttaren ignorerar och rider på slutar mer eller mindre direkt. Hästar är så otroligt olika och allt beror inte på dålig behandling sen tidigare.

Jag menar bara att jag tror det är bättre att lite glömma hur hästen haft det innan och fokusera på att vara en trygg "ledare" till hästen i dagsläget oavsett. Oavsett vad ägaren berättar om hästen man ska köpa så ändrar det ju ingenting. Hästen är som den är idag ändå. Är hästen trygg idag, då spelar det ju ingen roll att den var hysterisk och svår innan. Sålänge dock ägaren säger att hästen är "skarp" och man måste tänka på det ena och det andra så tycker inte jag det finns någon mening med att ägaren ska dra upp hur jobbig hästen har varit innan.

Nej, men han har varit felriden och då fått ont i ryggen, vilket antagligen är en del av grunderna till problemen som finns. Det behövs rätt lite för att han ska triggas och falla tillbaka i gamla spår, rids han på fel sätt ett tag så blir han spänd, får ont i ryggen och då kommer också stegrandet nära tillhands. Vilket också en intresserad köpare behöver veta. Han har varit snart 2 månader på tillridning och har inte varit så fin som nu samt harmonisk. Det är en känslig häst som kräver sin ryttare och jag vill inte att hästen ska hamna hos fel person så allt vårat arbete ska ha varit förgäves så att säga. Klart att man inte behöver dra upp varenda liten detalj, men sånt som är viktigt att känna till så vinner man inget på att dölja. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp