Bukefalos 28 år!

Häst som inte går fram till bettet

Sv: Häst som inte går fram till bettet

Du har helt rätt, hon är riktigt överladdad nu!

Hon är av naturen en snäll häst som inte är speciellt tittig, kan tom bli lite åt det lata hållet på sommarhalvåret, men nu med kyla och vila så är det som djävulen har satt sig i huvudet på henne.

Känner igen "byggsetanarna" du skriver, men det är lätt att glömma när man i November var på byggsten rakriktning och samling och nu med tanke på hennes sinnesställning (heter det så:o?) och att hon vilat borde rida mer efter takt och lösgjordhet

Tack för en påminnelse:)
 
Sv: Häst som inte går fram till bettet

Alltså fram går hon ju mer än önskvärt, men blir då trippig. Menar du att jag ska rida fram ännu mer?

Japp!
Plus att du inte accepterar att den rullar ihop sig, men att man tar det liksom passledes. Så man inte bara sitter och härjar, du vill ju inte att den ska sänka ryggen. Så när näsan ska fram, då ska den jäklar i havet fram, sen paus. Rida annat, rida den låg ett varv och sen på´t igen.
 
Sv: Häst som inte går fram till bettet

Ska prova de tips jag har nu så får vi se vad som funkar bäst helt enkelt!
har fått till en träningstid för tränare redan på onsdag:bow: Så får chansen med lite IRL också. Men tack för svaret!
Alla sätt är bra utan de dåliga:)
 
Sv: Häst som inte går fram till bettet

tar min egen knapp och skriver om det är någon som är intresserad :)

en stor smällskyss går till tränaren som fick bukt på problemet efter bara 15 minuter. Att det ska vara så enkelt ibland

Svaret på vårt problem var att ta ner tempot och korrigera framdelen så att vi red rakt istället för som en banan. och vips så tog gick hon fram till bettet mycket bättre.
Dock trillar hon lite innanför fortfarande, men som tränaren sa, låt det vara lite så, bara hon spårar rätt.

Dock fick vi lite nya problem, fattningar och avsaktningar som funkar så bra det sista funkade mindre bra när hästen var rak:crazy: Men kanske inte så konstigt nu när hon fick använda hela kroppen istället. Bara träna på :)
 
Sv: Häst som inte går fram till bettet

precis! För att gå framåt måste man ibland gå bakåt =) Hon har ju gått snett och är svag i ena sidan så nu när hon belastar det svaga bakbenet mer så blir det ju svårare för henne. Fortsätt bara och lägg fokus på att hon är rak i övergångarna så kommer hon snart att öva upp styrkan i sitt svaga bakben =) Låt varje övergång ta den tid den tar så länge hästen är rak. En sned häst sätter ofta in rumpan innanför spåret i galoppfattningarna i ena varvet, då kan man flytta ut rumpan några steg i skänkelvikning precis innan fattningen för att få hästen rak i själva fattningen. Om du gör galoppfattningarna från skritt blir det lite jobbigare för hästen men då har du också lite lättare att själv hinna med och hålla henne rak. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
61 293
Senast: Fiador
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 042
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp