Häst som inte kan stå själv, hjääälp

S

sanfransico

Har ett halvblod på 13 år som jag har ägt i sedan maj förra året. Han är underbar, men....
Han kan inte vara själv. Blir oerhört stressad, springer runt i boxen, gnäggar hysteriskt och sparkar. När man kommer tillbaka är han genomsvett. Enl tidigare ägare har han alltid varit så här.Har bara två hästar så han är tvungen att vara själv ibland. I hagen har jag inte vågat ha honom själv, då e jag säker på att han skulle hoppa ur eller spränga tråden.
Kan man "bota" det här eller kommer han alltid att vara så här?
Kan inte njuta av ridningen med min andra häst när jag vet att han står inne och är helt tokig.
Ngn som har ngr råd? Är i stort behov av hjälp.
 
Sv: Häst som inte kan stå själv, hjääälp

Det bästa brukar vara att helt enkelt ignorera sådant beteende. Se till att hästen inte kan skada sig i boxen och låt den sedan leva rövare bäst den vill.

Efter ett tag brukar poletten trilla ner på dem.
 
Sv: Häst som inte kan stå själv, hjääälp

Det bästa brukar vara att helt enkelt ignorera sådant beteende. Se till att hästen inte kan skada sig i boxen och låt den sedan leva rövare bäst den vill.

Efter ett tag brukar poletten trilla ner på dem.

Dum fråga men... kan han inte bli "sönderstressad" av det här. Vet inte vad han kan skada sig på. När han är på det humöret skulle det nog kunna vara det mesta. Huuur jobbigt som helst.
 
Sv: Häst som inte kan stå själv, hjääälp

Inte blir de sönderstressade inte.

Tyvär är många alltför slappa med att lära sina hästar att stå själva i unga år.


Tips. Släng in honom i boxen och börja ridturerna på den andra hästen ca 30 min. Öka sedan tiden den andra står ensam.

En tuss hö elelr liknande kan i bland få dem att lugna ner sig fortare.

Men det är inte farligt för hästen att stimma runt en stund.
 
Sv: Häst som inte kan stå själv, hjääälp

Jag köpte min häst för snart 3 år sedan, hon är 16 nu. Hon är likadan, det går inte att ta in henne i stallet själv.

Hon skriker, blir okontrollerbar och tyvärr: väver. Jag provat lite allt möjligt, ofta är det bättre om jag inte är där men nu har jag valt att ställa henne i ett stall med 11 andra hästar och jag är i stallet efter intagning, även på helger. Till sommaren gör jag vid henne i hagen.

Jag provade med hö: ignorerades totalt, hon rörde det inte ens. Inte ens kraftfoder rörde hon.

Jag valde att anpassa mig efter henne för jag har märkt att inget annat har hjälpt på just henne. Men det är givetvis olika från häst till häst.

Sedan jag flyttade har hon blivit en helt annan häst, betydligt lugnare över lag och väver i stort sett aldrig, bara när det är matdags så kommer det två tre steg.

Givetvis är jag där på dagarna ibland om vi ska rida ut eller så, men då är alltid någon annan häst med eftersom vi rider ut flera.

För min del blev det så här eftersom hon väver, vill inte förstöra benen på henne.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som inte kan stå själv, hjääälp

prova att ta in hästen i tidsintervaller, med kanske bara 5 min till en början, sen ut igen..bara så att hästen får känna, "det var kanske inte så farligt, jag överlevde".
Jag har en liknande häst, han kunde inte stå inne själv alls förut, nu är det bättre, men inte helt ok..men han går att få kontakt med och borsta o göra iordning för ridtur, men att stå ensam i stallet i boxen är ett big no för han..
är hästen lugnare att ha i gången, så prova gärna det.

Lycka till !
 
Sv: Häst som inte kan stå själv, hjääälp

Har ett halvblod på 13 år som jag har ägt i sedan maj förra året. Han är underbar, men....
Han kan inte vara själv. Blir oerhört stressad, springer runt i boxen, gnäggar hysteriskt och sparkar. När man kommer tillbaka är han genomsvett. Enl tidigare ägare har han alltid varit så här.Har bara två hästar så han är tvungen att vara själv ibland. I hagen har jag inte vågat ha honom själv, då e jag säker på att han skulle hoppa ur eller spränga tråden.
Kan man "bota" det här eller kommer han alltid att vara så här?
Kan inte njuta av ridningen med min andra häst när jag vet att han står inne och är helt tokig.
Ngn som har ngr råd? Är i stort behov av hjälp.
Min ena ponny fixar inte att stå själv i stallet och beter sig precis lika dant som din. Får han vara i hagen däremot kan han stå och gnägga, men är mycket lugnare. Han har aldrig sprängt någon tråd eller något. Jag tror att du ska prova det i alla fall. Elen på på stängslet och lämna honom ensam en stund. Det är det enda som fungerat på min häst, trots försök till invänjning osv. Det har bara inte gått!
 
Sv: Häst som inte kan stå själv, hjääälp

Hej. Mina är inte installade själva utan de funkar mycket bättre i hagen. De första gångerna sprang den som var kvar sig ursvettiga men nu är de rätt härdade och gnäggar någon gång ibland bara. Om du vågar prova att ha den lös i hagen så se till att någon kan vara kvar på stallbacken ifall något skulle hända och börja och lämna henne korta stunder som allt eftersom blir längre o längre.
 
Sv: Häst som inte kan stå själv, hjääälp

Vårt gamla halvblodssto (nu 22) var sådan när vi köpte henne. Det upplyste säljaren mkt uppriktigt om. Fr o m förra året, sex år efter att vi köpte henne, kunde hon plötsligt stå inne själv. Jag tränade då och då mycket kort och gjorde ingen sak av det. En dag bestämde vi oss för att rida ut och lämna henne ca en halvtimma. Gick hur bra som helst:-) Och det har fortsatt att gå bra. Så härda ut, det kan släppa.
 
Sv: Häst som inte kan stå själv, hjääälp

Har haft en häst sen hon var fem - är arton nu - som beter sig ungefär på samma sätt. Räcker med att ta ut hästen i baxen brevid så skriker hon o blir orolig, blir hon själv kvar istallet blir hon riktigt stressad. Hon har varit så sen vi fick henne o trots träning har hon bara blivit marginellt bättre.
Har två egna uppfödningar (ej släkr med ovanstående) som är uppfödda på samma sätt; den ena blir skogstokig när han blir själv, medans hans helsyrran struntar i vilket. Så tror inte man kan träna bort detta helt, vissa hästar varkar vara mer floclbenägna än andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp