Bukefalos 28 år!

Häst som lägger sig i transporten?

fialotta40

Trådstartare
Hejsan. Jag ska troligen transportera en häst som tydligen vill lägga sig i transporten. Ägaren (eller egentligen ägarens mamma som inte verkade vara riktigt hemma på hästar) mumlade något om att veterinären får komma och ge honom lugnande först, men det låter ju också avigt. Någon som har erfarenhet av detta?

//
 
Sv: Häst som lägger sig i transporten?

Min kompis ponny gör oxå det om hon inte får stå brett, det är kankse samma här att dom transporterar den smalt och den vill stå brett.
 
Sv: Häst som lägger sig i transporten?

min medryttarhäst har lagt sig en gång, och det var precis som i bokslukarens fall när vi körde henne smalt (tillsammans med stallkompisen) istället för brett, som hon är van vid.

sen dess har vi hela tiden kört henne brett och första biten brukar någon av oss stå med i transporten och se så att allt verkar ok.
det har inte varit några större problem de 2-3 gånger vi kört henne sen dess, i vissa svängar vill hon ibland lägga sig mot väggen men kör man bara lugnt och försiktigt har allt gått bra.
 
Sv: Häst som lägger sig i transporten?

Köra brett låter som alternativ 1 alltså. Men vad kan hända om de lägger sig ned? Kommer de upp igen, får de plats att resa sig? Och grimskaftet vågar man ju inte ha för långt (för att ge utrymme ifall han vill lägga sig!)... Usch, det känns lite obehagligt. Nu ska vi inte så himlans långt men det är ändå fyra-fem mil.

//
 
Sv: Häst som lägger sig i transporten?

Hade en sån i stallet- var lite skumt för hon bara fick för sig att lägga sig ned i transporten och "galoppera" när de skulle hem efter träning. Sen dess vägrade hon kliva in i transporten. Ägarna fick aldrig bukt med det, hon small rakt in i väggen med baken när de provade brett så fort transporten gungade. Man kan ju undra varför..
 
Sv: Häst som lägger sig i transporten?

Min häst lägger sig också i transporten med mer eller minder jämna mellanrum. Måste alltid köra honom brett och utan bom bak. Hitills har han dock bara lagt sig en gång under körning (första gången det hände och han stog smalt). Den resan slutade med en vecka på klinik. Följande gången har det varit helt odramatiskt ända till för några veckor sedan när han lyckades demolera mellanväggen, fastna och närtan kväva sig själv. Nu ska vi införskaffat hela bommar och ska försöka köra honom helt utan mellan vägg.
Han är alltid väldigt lättlastad, går in själv. Även direkt efter att han har lagt sig..............
 
Sv: Häst som lägger sig i transporten?

Hjälp, nu vete sjutton hur jag ska göra. Söva hästen innan transport kanske? :confused: Ja ja, vi får se. Ska försöka få tag på hästens ordinarie matte och höra hur hon har gjort tidigare. Tack för tips och råd!

//
 
Sv: Häst som lägger sig i transporten?

vi var nästan hemma när vi upptäckte att medryttarhästen hade lagt sig, så det var bara att köra hem i ilfart, lasta av transportkompisen och sen bredda, smacka på så reste hon sig.

lite stel och omtumlad men hon har gått på utan problem efter det - hon verkar inte förknippa transporten med något otäckt.

det är ju inte så lagligt men har ni möjlighet att ha någon med hästen i transporten när ni åker så tror jag det kan hjälpa, som stöd och lugnande och som kan hojta till åt hästen (och föraren) om det händer något.

sist åkte jag med när vi åkte och tränade (första biten bara) och en gång la hon sig mot väggen med kroppen och benen in mot mitten, men då hojtade jag nåt i stil med "upp, upp!" så ställde hon sig igen :D
 
Sv: Häst som lägger sig i transporten?

Vet en häst som gjorde det. Tyckte det var lite läskigt för man visste aldrig hur hon stod/låg/satt när man öppnade dörren. Jag tror dock att de som har hästen nu inte har problem med det. Ska försöka få reda på hur de gjorde isf.
 
Sv: Häst som lägger sig i transporten?

Oftast när hästar lägger sig ned i transporten är det för dom är bredåkare. Detta fenomen stämmer in på säkert 99% av alla hästar, restrerande har andra problem. Men det jag INTE förstår är människor som har uppenbarliga transportproblem med sina hästar som tex: lägger sig, sparkar och lever rövare. Oftast påstås det ägarna testat ALLT...men sen om man frågar: har du tagit bort mellanväggen, hästen kanske är bredåkare. Då får man i 9 av 10 svar NEJ. Varför inte testa en sådan enkel sak ?

Att hästen trots detta lägger sig är inte hela världen. Har du frågat ägarna om dom någonsin tagit bort väggen ?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 221
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 742
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp