Bukefalos 28 år!

Häst som "ramlar in" i volterna

Hanna_b

Trådstartare
Ska nu börja sätta igång min häst efter en längre vila (ögonskada) och behöver lite råd och tips.
Vi har en tendens att "ramla in" i volterna, speciellt i h.varv (i galopp ej trav) Lite svårt att förklara, men den första halvan av volten känns det nästan alltid som att han vill gå in i en piruett (dålig osamlad sådan). Känslan man får är att rumpan kommer innanför och han bromsar upp.
När jag skriver nu känns det som att jag kanske inte har tillräckligt stöd på ytter och att balansen är sämre än i vänstervarv... Grejjen är bara att det inte bara blir såhär när jag rider. :(

Han har som sagt vilat en längre period nu och jag vet inte om det kommer vara såhär även nu, men om det är så, vill jag gärna veta vad jag borde jobba på. Tips mottages tacksamt :)

(Han kollas regelbundet av vet, har inte varit halt eller liknande)
 
Sv: Häst som "ramlar in" i volterna

När jag tänker efter är det även i höger varv som han är svårare att longera då han vill gå på mindre volter och "volterna" blir mer som fyrkanter..:crazy:
 
Sv: Häst som "ramlar in" i volterna

Prova o rid större volt i det varvet hästen vill vika sig inåt, då får du bättre kontroll. Samtidigt kan du rida utåtställt i andra varvet stundtals för att stärka den svaga sidan ytterliggare
 
Sv: Häst som "ramlar in" i volterna

Om min häst inte blivit genomriden på ett par dagar så lutar han innåt i hö. volten. Samma i hörnen.
Jag tänker så här, framdelen ska lyftas in till höger och bakdelen till vänster. Då måste jag ha hästen ganska rak, ordentligt kram på ytter. Sen smyger jag in högerställningen, tippar hästen innåt börjar jag om.
 
Sv: Häst som "ramlar in" i volterna

Langt de fleste hester er sterkere i venstre bak enn i høyre bak. Utifra det du beskriver høres det ut som om dette er tilfelle også med din hest. Når den svinger bakparten inn i høyregaloppen, slipper den nemlig å bære like mye med høyre bakbein som den ellers hadde måttet; det blir venstre bak som tar over mye av byrden. Jobb altså med å styrke høyre bak og oppmuntre hesten til å bøye kneet, sette beinet innunder seg OG sparke fra like mye med dette bakbeinet som den gjør med venstre. Det er vanskelig, og det kommer hesten til å vise også, uten at det nødvendigvis betyr at det er noe feil i hestens kropp. Det er mange måter du kan styrke bakbeinet på, du trenger ikke starte med å gjøre det i galopp. Du må bare lære deg å kjenne forskjellen i kvalitet på hestens bevegelser, slik at du vet hva du skal be om, når du får det, og hvordan du skal korrigere når du ikke får det du ber om.
 
Sv: Häst som "ramlar in" i volterna

Rent spontant skulle jag säga att du behöver lösgöra din häst mer och få med dig bogarna. Det är lättare att kolla att hästen inte skjuter ut/in bogen än att kontrollera hela bakdelen. Har du koll på bogen och stöd på yttertygeln få du hästen automatiskt runt din innerskänkel i volten. Passa så att du inte blir fast i din innertygel!

En väldigt bra och basic övning är serpentinbågar med volter i varje båge och övergångar vid passerande av meddelinjen. Går ju att variera svårighetsgraden enormt med volternas storlek och antal bågar, samt mellan vilka gångarter du gör dina övergångar.
Du tränar ju både att få hästen runt din innerskänkel samtidigt som du inte får glömma yttersidan och glöm inte att rakrikta på rakt spår.
En annan bra övning är att rida innanför spåret och rida "fyrkant" hela tiden så du har hästen rak i sidan och får jämt stöd på båda tyglarna och att den arbetar lika med båda bakbenen.

Sen att rida framdelsväningar, skänkelvikningar och öppnor är ju alla mkt lösgörande arbete.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 202
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 133
Senast: Josofinito
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp