Häst som tittar bakåt?

G

Gul_blomman

Hej!
När jag rider så vill min häst titta bakåt hela tiden och han är alltid väldigt snubblig i början av ridturen. Sen går det bättre och det är alltid bra fart på honom när vi ska hemåt. En kompis till mig säger att det antagligen beror på att han är låg i rang/osäker och saknar sina hästkompisar när vi är ute. Det jag undrar är hur jag ska hjälpa honom att känna sig säkrare när vi är ute själva. Det är inga problem att få honom att gå men han känns som ett S om ni förstår vad jag menar. :) Har ni några idéer?

Glad Påsk!
 
Sv: Häst som tittar bakåt?

Min häst tittar bakåt när hon går sist. Då vänder hon sig om eller sneglar med jämna mellanrum. Jag har alltid antagit att det är för att hon "har vakt" bakåt, för går hon först har hon öronen spikade framåt och kliver på som bara den, och den som går sist då har fått ta över posten som "bakåt-vakt".
Går hon i mitten sneglar hon också lite men då för att parera så inte hästen bakom kommer förbi :angel: Vilket jag förståss inte tillåter men hon försöker ibland.
Själv rider jag aldrig, promenerar eller kör då och då tittar hon aldrig bakåt.

Vet inte vad det beror på men hon har aldrig gillat att gå bredvid en annan häst på uteritt. Hon vill antingen köra om eller backa och jag får passa om jag vill att hon ska gå kvar.
 
Sv: Häst som tittar bakåt?

Mana på din häst när den tittar bakåt, få fram den lite. Inte att den behöver trava men så den kliver på lite. Lägg in en "övning", tex, skänkelvikning eller vad som så den kommer på lite andra tankar.

Bråka inte för mycket med hästen om den vänder sig. Titta i stället rakt fram och låtsas som att det regnar men ge den en "uppgift".
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: Lutten
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp