Häst till beridet bågskytte

qwer

Trådstartare
Har för en tid sedan börjat träna beridet bågskytte. Kommer de närmsta åren börja se mig om efter en ny häst då min nuvarande börjar bli lite till åren. Jag började därför fundera på vad ni som har tränat lite längre söker i en blivande häst. Med min nuvarande häst har jag framförallt fokuserat på samarbete samt att hon har en bra galopp.
Men har ni andra några tankar vad ni skulle söka vid framtide hästköp
 
Sv: Häst till beridet bågskytte

En häst med stabilt psyke och en bekväm stabil galopp. Det är ju väldigt individuellt, men hade sett mig om efter ngt kallblodigt eller en stabil gammal läromästare som varit ute mycket på tävling t ex.

Det ska vara en häst som vet vad den ska göra och som taggar till när det är dags, ingen spoling som skuttar till för alla läskiga grässtrån, och ingen häst som är obalanserad i galoppen eller som man behöver bromsa.

Ingen erfarenhet av beridet bågskytte men är väldigt fascinerad av sporten. Det enklaste är nog att pröva så många olika hästar som möjligt, ha med bågen och se hur den reagerar på ljudet redan på marken, utan pil dvs.
 
Sv: Häst till beridet bågskytte

Jag har sett alla sorter: Kallblodstravare, Lusitano, Islandshäst, Haflinger, Connemara, travare, PRE, Fjording, Arab, Quarter, halvblod, någon argentinsk...det mesta.
Även ålder har varierat från 5 upp till 22.

Samarbetet och vad du vill göra mer än bara detta är nog det som du bör låta bestämma. Western, distans, fält, dressyr, akademisk, working equitation, trail...alla "sorter" innehåller något som går att ta tillvara på även för beridet bågskytte. Det enda som är gemensamt är att det måste vara en häst som också har eget huvud, inte helt beroende av att du konstant säger till vad som ska göras utan att ni vänjer in er vid vad som gäller när.
 
Sv: Häst till beridet bågskytte

En sån där liten nyfiken fråga...
Vad är hastigheten på en pil skjuten från en pilbåge och hur långt brukar man kunna skjuta med pilbåge till häst?

Här det egentligen fysiskt möjligt att som förföljare skjuta den man jagar med pilbåge? Låter om man måste vara rätt nära för att pilen skall klara av att penetrera en rustning på en ridande ryttare i galopp...
 
Sv: Häst till beridet bågskytte

Ingen aning egentligen, men det verkar ju rimligt att det går utmärkt att döda folk med pilbåge från häst, även ryttare i någon typ av skydd, iom att det finns flera folkslag som var kända för att pyssla med just det i krig och vunnit (och de som förlorat rekryterats som auxiliaries i romerska armén).

(Å andra sidan hade knappast fienden den typiska medeltida ringbrynjan eller 1500-talsrustningen på sig på den tiden som man sköt pilbåge till häst. Dvs det är ryttarfolk i antik tid/tidig medeltid, österut, som är mest kända för det.)

Om du verkligen är nyfiken så kan jag lova att det finns spaltmeter om det här på google. Hastighet pil, genomtränglighet olika typer av ringbrynja, exakta slag vunna eller ej med pilbåge, när den ev slutade vara effektiv till häst, om någonsin mongolhorderna mött medeltida riddare, om japanska kyodobågar fungerade mot dittan eller dattan.

ex
http://www.militarhistoria.se/artiklar/medeltiden-artiklar/mongolstormen/

Men det är nog bättre att söka på engelska
 
Sv: Häst till beridet bågskytte

Bågar byggda i samma sorts stil som de historiska (senor, trä och horn) kan nå en utgångshastighet på cirka 200 feet per second. Det blir nästan 220 kilometer i timmen.
Resten är en fråga om vilka man jagar ner och hur. Fullt bepansrade var det nog knappast ryttaren man sköt för att få stopp på, men en ringbrynja räcker inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 946
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: iNHALE
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 324
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp