Häst utspel - ryttare osäker

katja

Trådstartare
Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med henne så därav valt att lämna iväg henne.

Hon har skött sig jätte bra och jag har varit och ridit henne ett par gånger. Nu skulle jag dit och rida igen själv och i ridhuset, har gjort detta en gång tidigare och det gått bra.

Vi kan väl säga att detta pass började skit.
  1. Hästen var lite nervös redan inne i stallet när hon gjordes i ordning.
  2. När vi kom till ridhuset så var det ett ekipage där som strax därpå var klara och gick ut.
  3. Min dam var då lite spänd nervös så jag fortsatt leda runt, vill ej hoppa upp när hon är i detta läge.
  4. När hon väl slappnade av så leddes hon farm till pallen och hon stod still medan jag satte upp.
  5. Skrittade väl typ 5 meter, sen började hon skjuta rygg och backa hejdlöst tills hon tvärnitade.
Så där var starten av passet, hon höll väl på att stöka några minuter, till hon stannade upp. Mitt hjärta var då i halsgropen. Absolut ingen bra start med en rädd stressad ryttare heller. Lyckades lugna ner både hästen och mig själv. Sen började vi skritta och resten av passet gick jätte bra. Då jobbade hon och skötte sig jätte perfekt. Så det blev ett bra avslut och jag trillade inte av under hennes utspel.

Nu är mitt huvudspöke igång, varför detta hände? (har analyserat detta fram och tillbaka)
Funderar på om det kan bero på:
  1. Lättare sadeltvång (kändes som hon ville bli av med obehag).
  2. Sadel som inte passar och jag är tyngre än den som tränar henne.
  3. Att jag är för tung (80 kg)
Var så lycklig för att jag börjat rida henne och nu vet jag inte om jag vågar igen, suck!:(
 
Om du berättar mer om dig och hästen är det lättare att ha nån tanke om det här, även om det ju blir spekulationer. Dvs ´ålder, storlek, ras, hur länge du haft henne, hur rutinerad du är, etc.
 
Hon är 6 år halvblod, har själv fött upp henne. Hon är ca 162 i mankhöjd. Reds regelbundet under ca 1 år, sen blivit stående på grund av tidsbrist och hon är en häst som måste hållas igång för att det ska funka. Efter sommarn så tänkte jag komma igång med ridningen igen men märkte av min osäkerhet och att detta blev inte bra. Så därför jag lämnade jag iväg henne för att få henne tränad och mer riden innan jag skulle sitta upp igen.

Jag har håll på med hästar i 30 år, ridit och tävlat mycket men har inte ridit så mycket senaste året på grund av tidsbrist. Vet inte varför jag börjat bli osäker, men det har väl kommit med åldern. Känner inte denna osäkerhet med min andra häst, bara med denna. 172 cm lång och ca 80 kg.
 
Ett lättare sadeltvång kan säkert komna fram iom spänningen som blev.

Be tillridaren hjälpa dig några gånger så den ser vad som sker och kan vara behjälplig om det händer igen? Du kanske kännerdig bättre till mods om du har han/hon på backen?
Hur du dels kan parera henne, dels hur du kan hålla henne avspänd.

Är det när hon är spänd som sånt här händer så är det nog där du behöver börja.
Dvs; Få nycklar att antingen kunna lugna ner henne eller (och) för att hindra spänningen innan den liksom ens börjar. Jag tror att kännerman att man ändå kan kontrollera ett spel eller tom förhindra det kanske hjärnspöket lättar något?
gärna ett proffs, som jobbar med problemlösning.
:)
 
Jag skulle också ta hjälp av proffs, men inte med hästen. Utan med dig och dina hjärnspöken.
Har för ett par år sedan en rejäl vurpa med unghästen, slutade med att jag varken kom på eller av. Hästen skickades på tillridning, men inte förrens jag började jobba med mental träning så släppte det.
 
Har du ingen dialog med den som utbildar hästen? Det tycker jag är konstigt när det väl är meningen att du ska ta över den igen på sikt?
 
Klart jag har en dialog med utbildaren, som jag nämnt så har allt flutit på bra. Har varit ute och ridit tillsammans med utbildaren. Detta var andra gången själv i ridhuset.

Ja, jag upplever henne mer skuttig och stressad när hon väl blivit lite nervös även från marken. Det är detta jag har svårt att hantera själv. Jag jobbade henne en del från marken tills jag insåg att jag inte vågade sätta mig på henne. Därför lämnade jag iväg henne.

Mentalträning, kanske skulle vara något jag behövde. Vart hitta man hjälp med detta? Pma gärna. :)

Ska backa tillbaka bandet lite, så ska vara med mer under träning och nästa gång jag ska rida ska utbildaren vara med . Vi är helt överens om att situationen, att jag måste få tillit och känna mig trygg. Så detta känns bra.

Att skriva här i detta forum och få lite input är nog ett sätt för mig att bearbeta händelsen.
 
Longera innan du sitter upp? Kan i en del fall minska sadel tvånget om hon har det.
Och kommer du iväg nästa gång och bara känner ''Nej jag vill/vågar bara inte sitta upp'' gör inte det. Dp blir det bara värre senare, känns det inte okej så vänta till det gör det.
 
Du skrev att hon var nervös redan i stallet, beroende på att ni var själva? Brukar hon inte komma in själv så kan det ju utlösa flockbeteende. Jag har ett sto som gör exakt så och det kulminerar också på ett eller annat sätt. Om hon nästa gång är nervös redan i stallet och du sen blir själv i ridhuset då hade jag longerat några varv innan uppsittning. Då spänner hon säkert av och är lugn när du väl kommer upp och då kan du vara lugn också. Jag tror inte på nåt sadeltvång för då skulle det hända även med utbildaren.
 
Longera innan du sitter upp? Kan i en del fall minska sadel tvånget om hon har det.
Och kommer du iväg nästa gång och bara känner ''Nej jag vill/vågar bara inte sitta upp'' gör inte det. Dp blir det bara värre senare, känns det inte okej så vänta till det gör det.
Jättebra tips!
Jag sitter heller inte upp förrän det känns bra i magen. Skulle man känna sig nervös så kan man jobba hästen från marken tills den har en skön energi igen och man verkligen känner att man VILL upp.
 
Jättebra tips!
Jag sitter heller inte upp förrän det känns bra i magen. Skulle man känna sig nervös så kan man jobba hästen från marken tills den har en skön energi igen och man verkligen känner att man VILL upp.

Jag hade en olycka som gjorde att jag hade ont i magen i ett halv år och fick gå på toa flera gången innan jag satt upp bara för att jag var så nervös och faktiskt rädd. Sen sa en kompis till mig ''varför rider du då?(om du är så rädd)'' Så jag tog istället promenader i grimskaft tills jag saknade ridningen och blev trygg och litade mer på henne igen.

Känner man att man inte vill/vågar så ska man inte helt enkelt, finns ingen skam i det.
 
Jag hade en olycka som gjorde att jag hade ont i magen i ett halv år och fick gå på toa flera gången innan jag satt upp bara för att jag var så nervös och faktiskt rädd. Sen sa en kompis till mig ''varför rider du då?(om du är så rädd)'' Så jag tog istället promenader i grimskaft tills jag saknade ridningen och blev trygg och litade mer på henne igen.

Känner man att man inte vill/vågar så ska man inte helt enkelt, finns ingen skam i det.
Verkligen!
Om man är rädd så blir man fumlig, stel och slö i reaktionerna. Och hästen känner såklart det och kan bli onödigt stirrig bara pga det.
Det är synd att det var så mycket fokus på ridskolan på att det skulle ridas hela tiden oavsett vad, det dröjde MÅNGA år innan jag "stod upp för mig själv" och började lyssna på min magkänsla.
 
@skuggi Precis, det borde verkligen tas upp i början av någons hästliv att man kan bli rädd och att det är helt ok inget konstigt det händer alla. Istället för att barn ska må dåligt över att de blev rädda att de trillade av på hoppningen förra veckan och är jätte nervösa att hoppa igen. Vuxna också såklart. Det måste komma fram att alla blir rädda någongång men i olika grad :)
Magkänslan lyssnar jag alltid på numer efter att grejer gått till skit när jag ignorerat den i både häst och vanliga livet:p
 
Håller med @Novali01 . För mig låter det som hästen var spänd redan från scratch och att hästen som sen gick ur ridhuset gjorde att spändheten kulminerade .

Det är ju så med våra djur - vissa dagar händer det saker, hästen är någonstans mentalt och reagerar då annorlunda just den dagen eller i den situationen.

Så tänker jag :D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Senast: Linda_A
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp