Bukefalos 28 år!

Häst vid hand

the_connemara

Trådstartare
Liten häst med kort steg, lätt trippig och kort bak. HUR travar man en sådan häst bäst vid hand? Dvs ska man ta lika korta (jobbigt) steg som hästen och på så vis springa i rätt takt för att senare öka tempot (dvs få längre steg). Eller ska man från början springa med långa (eller iaf normallånga) steg och saakta för att få ett bra tempo och låta hästen finna takten själv?

Knepigt :confused: Ungponnyer brukar ju inte ha så mkt trav och då brukar jag få uppmaningen att bara springa "vanligt" men i en lugnare takt än hästen, tror det är så med denna häst också men jag vet inte.. På äldre hästar ska man ju springa i takt med hästens steg för att kunna påverka rätt osv.

Synpunkter?

(hästren ska alltså springa bredvid mig, precis som vid en visning)
 
Rent spontant måste jag säga att det verkar bättre om du springer med normallånga steg och hoppas på att hästen hittar din takt efter hand. Jag tycker det brukar fungera, småjoggar jag, joggar pållan, älgar jag iväg med stora kliv är hon inte sen att hänga på.
 
Ska du bara visa hästen vid handen eller ska du jobba den?

Om du ska visa den så spring med de steg som är bekvämt för dig.

Om du ska jobba dem GÅ med långa avslappnade steg. Det brukar få en trippig häst att till slut länga på stegen den också.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 998
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 408
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp