Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det finns fler hästar som är så.
Vad är terräng?
Vägar där det kommer bilar, mestadels grusvägar då även lastbilar och traktorer men då har jag alltid tagit mig av vägen vikit in på någons gårdsplan typ. Bara krävt av mina hästar att dom kan möta bilar längs vägen utan problem. Även rida över större väg för att komma till fler grusvägar. Hade en shettis för länge sen som gick att köra med kärra var som helst passerade även kor hon tittade på dom och gnäggade och vi fortsatte. Nuvarande shettis kan inte passera kohage hon tror att dom ska anfalla och äta henne levande typ 😜
 
Så vad är poängen med din tråd då? Om det går utmärkt att hitta en sån häst du vill ha för 50' så är det väl bara att du gör det istället för att över 9 sidor inlägg klaga på att de inte finns?!? 🤷🏼‍♀️

Och för att svara på din ursprungliga fråga om vad man köper för häst för att rida i "terrängen" och inte har höga krav på utbildningsnivå- man köper en kallblodstravare. De kostar noll och ingenting och många är helt fantastiska att lulla runt i skogen med utan att de får en meltdown över en gren som knäcks, eller oroar sig över hästätande talgoxar i buskaget. Förvänta dig dock inga underverk på ridbanan om inte du är beredd på att lägga ner massa tid.
Oj vilken annan bild jag har av kallblodstravare. Pigga, framåt och härliga, ja. Men trygga och bara lulla i skogen - nope. Jag har sett flera skena med lite räddare ryttare.

Rätt häst på rätt plats, absolut, men inte generellt en hel ras ;-)
 
Jag skulle i alla fall aldrig köpa en häst från ett försäljningsstall som köper hästar utomlands. Dom vet inte ens själva vad dom säljer det är skadade hästar, halta hästar, hästar med ostabilt psyke you name it. Så den dagen man köper häst blir det i alla fall från privatperson.
Vår storkille är importerad från Holland. Viktbärande, supertrevlig, stabil, utbildad MSV dressyr. Vi köpte honom för 60.000 för 8 år sen. Han är bara så bäst. Ställer upp på allt dumt vi hittar på, är alltid rädd om sina människor. Min sambo har basically lärt sig rida på honom (han hade ridit 9 månader när han råkade köpa hästen).

Privatpersoner är inte ett dugg bättre än hästhandlare, ur köpsynpunkt kan det tom vara sämre om nu hästen visar sig ha något fel.

Oavsett vem man köper hästen av är det ens eget ansvar att ta reda på så mycket man kan om hästen och dess skadehistorik innan köpet.
 
Möjligen en ryttare som köper stor häst och inte har tävlingsambitioner i nån större utsträckning alltså människa som håller på med hästar på sin fritid?
Jag har köpt tre hästar på ganska kort tid, tyvärr. Ville egentligen ha en fjording, men hittade ingen så jag importerade en Litauisk häst. Betalade någonstans runt 50000 kr för den, inkl transport hem. Ett underbart litet sto, men det fanns en del problem som jag inte redde ut så jag sålde henne (med stor förlust). Valde att istället satsa på ett halvblod av "hobbytyp" och betalade 125000 kr för honom. Det fanns tyvärr en del problem där med, bla så var han betydligt nervigare än vad jag hade tänkt (men det gick utmärkt att rida ut på honom själv!). Tänkte egentligen sälja honom efter en incident som gjorde mig ridrädd, men efter ett antal månader hos tillridare (á 10000 kr/månad), en hältutredning med behandling, vila och igångsättning och ett par månader hos försäljningsstall, samt ridning på ridskola för min del vade jag till slut att ha kvar honom. Fick nog inte mer än ett bra halvår innan han till slut blev utdömd pga artros och lös benbit mm. Köpte då till slut min fjording för 45000 kr. Hon har varit den där hästen som man kan göra vad man vill med. Åka iväg själv på träning och tävling, träna dressyr, träna hoppning, rida ut. Men även hon har haft sina perioder då hon inte velat gå själv på uteritt och blivit rädd för saker. Tyvärr kommer hon byta ägare snart pga min sjukdom och behov av att dra ned på tempot i mitt liv. Kan tillägga att det inte sker via annonsering utan via kontakt.
 
Dom hästar jag haft 3 stycken som jag ridit med i terräng har varit såna som stannar och tittar om dom blir rädda. Alltså inte den sorten som springer iväg, hoppar flera meter åt sidan, är stissig och hoppig. Kan rida såna hästar också men det är inte lika roligt som med en som passar mig bättre då man ska sitta och spänna sig hela tiden och undra vad hästen tar sig för. Hoppas någon förstår skillnaden.
Förstår vad du menar, men att sitta o spänna sig gör ju hästen osäker. Det är inte alla hästar som accepterar det. Du lär behöva en mkt mkt väl hanterad häst som inte utnyttjar situationen.
 
Dom hästar jag haft 3 stycken som jag ridit med i terräng har varit såna som stannar och tittar om dom blir rädda. Alltså inte den sorten som springer iväg, hoppar flera meter åt sidan, är stissig och hoppig. Kan rida såna hästar också men det är inte lika roligt som med en som passar mig bättre då man ska sitta och spänna sig hela tiden och undra vad hästen tar sig för. Hoppas någon förstår skillnaden.

Jag förstår vad du menar. Min ena häst är precis så 9 gånger av 10 (inget är ju 100 procent med hästar), men det handlar också om samspelet mellan ryttare och häst och går i viss mån att träna på. Men då vet du ju vad du ska leta efter, precis detta: en häst som inte är så reaktiv. (Man får dock ha koll på att vissa hästar som reagerar med att stanna och titta kan reagera enormt explosivt om det är nåt de verkligen blir rädda för.)

Då tror jag att du helt ska försöka släppa alla tankar på ras, och verkligen gå på individ. Provrida flera gånger, ta så mycket referenser du kan och verkligen vara noga med att ge hästen samma förutsättningar vad gäller hage osv. som den hade hos säljaren.
 
Jag förstår vad du menar. Min ena häst är precis så 9 gånger av 10 (inget är ju 100 procent med hästar), men det handlar också om samspelet mellan ryttare och häst och går i viss mån att träna på. Men då vet du ju vad du ska leta efter, precis detta: en häst som inte är så reaktiv. (Man får dock ha koll på att vissa hästar som reagerar med att stanna och titta kan reagera enormt explosivt om det är nåt de verkligen blir rädda för.)

Då tror jag att du helt ska försöka släppa alla tankar på ras, och verkligen gå på individ. Provrida flera gånger, ta så mycket referenser du kan och verkligen vara noga med att ge hästen samma förutsättningar vad gäller hage osv. som den hade hos säljaren.
Dom 3 hästar jag pratade om är ett bra tag sen jag hade och dom gick bra i terräng. Nutidens hästar är mer reaktiva också dom lugnare av dom (tycker jag). Förstår faktiskt inte varför man inte längre föder upp hästar som passar också såna som inte är tävlingsryttare handlar allt verkligen bara om pengar. Sen kan jag tycka att det är svårt att veta exakt hur terrängsäker en okänd häst är som köps via annons det är i princip omöjligt att kunna avgöra snabbt innan man köpt den hur pass bra den går i just terräng. 😗 När man börjar rida hemma märker man ju relativt snabbt hur det förhåller sig 😝
 
Oj vilken annan bild jag har av kallblodstravare. Pigga, framåt och härliga, ja. Men trygga och bara lulla i skogen - nope. Jag har sett flera skena med lite räddare ryttare.

Rätt häst på rätt plats, absolut, men inte generellt en hel ras ;-)

Har inte skrivit generellt en hel ras, heller 🙃 Dock är min upplevelse att kallblodstravare generellt är mindre reaktiva än varm/halvbloden, även om de har mycket "go" i sig. Vissa här har ju skrivit att de anser fullblod vara trygga hästar att rida ut på, och där har jag själv helt annorlunda uppfattning - jag upplever dem helt galna och skulle inte skaffa en ens om jag fick betalt 🙈
 
Dom 3 hästar jag pratade om är ett bra tag sen jag hade och dom gick bra i terräng. Nutidens hästar är mer reaktiva också dom lugnare av dom (tycker jag). Förstår faktiskt inte varför man inte längre föder upp hästar som passar också såna som inte är tävlingsryttare handlar allt verkligen bara om pengar. Sen kan jag tycka att det är svårt att veta exakt hur terrängsäker en okänd häst är som köps via annons det är i princip omöjligt att kunna avgöra snabbt innan man köpt den hur pass bra den går i just terräng. 😗 När man börjar rida hemma märker man ju relativt snabbt hur det förhåller sig 😝

Jag börjar tänka att du nog har rätt ändå, en sådan häst som du söker finns helt enkelt inte. Inte för att dina önskemål på hästen är orimligt höga (vad jag läst mig till vill du att den ska kunna gå i form i alla gångarter, och att den ska gå att rida längs med grusvägar med biltrafik) men du tycks ha en lite orealistisk bild av vad du kan förvänta dig av en häst. Hur du än gör, så är en levande häst en egen individ, som någon gång i sitt liv kommer att reagera på något. Det är helt enkelt i hästars natur.

Självklart finns det hästar som passar sådana som inte är tävlingsryttare. Men, precis som alla bra och eftertraktade hästar, kostar de pengar. Förmodligen mer pengar än vad du tycker att du vill/kan betala för en häst.

Att köpa en häst man inte känner sedan tidigare är alltid en chansning. Även om du köper en häst du känner, är det en chansning. Absolut ingen, oavsett prisklass och oavsett hur välutbildad hästen är, kan ge några garantier om hur hästen kommer att bete sig i sitt nya hem.

Om du med "terräng" avser att rida längs med grusvägar, så är det ju i alla fall enkelt att testa på en provridning. Be ägaren köra förbi er några gånger när du skrittar längs vägen, så får du i alla fall en liten aning om hur hästen beter sig.

Vill du vara helt 100 % säker på att hästen aldrig någonsin skuttar till för något alls, så är det nog dessvärre bara en käpphäst du kan ha. Alla levande hästar kan reagera på oväntade sätt, i synnerhet med ryttare som är så pass osäkra och ängsliga som du verkar vara.

Dina största chanser att ha kul med din häst, är förmodligen att ha en rutinerad medryttare som kan underhålla hästens ridbarhet, utbildning, trygghet etc. Det är ingen garanti, men det ökar förmodligen chansen för att hästen ska vara enkel för dig.
 
Vägar där det kommer bilar, mestadels grusvägar då även lastbilar och traktorer men då har jag alltid tagit mig av vägen vikit in på någons gårdsplan typ. Bara krävt av mina hästar att dom kan möta bilar längs vägen utan problem. Även rida över större väg för att komma till fler grusvägar. Hade en shettis för länge sen som gick att köra med kärra var som helst passerade även kor hon tittade på dom och gnäggade och vi fortsatte. Nuvarande shettis kan inte passera kohage hon tror att dom ska anfalla och äta henne levande typ 😜
Vanlig uteridning då. Terräng är ju normalt sett träning och tävlingsgrenen terräng.
 
Såg just en annons på en Silesisk varmblodsvalack för 49000 kr. Såg väldigt trevlig ut och förmodligen viktbärande med.

Bara som en liten passus...min förra häst var ett Silesiskt varmblod, och hon var för utom att vara enormt stor, enormt skvättig och reagerade på bilar och läskiga saker med att sparka bakut alternativt bocka. Högt.
 
Det får man med träning, vana och en trygg ryttare.
Fast nää..
Min äldsta som nu är 22 kunde jag rida ut på ensam helt problemfritt från det att hon var fyra år. Min andra som jag haft i sju år ( hon är 11 nu) och ridit ut sen hon var fyra år är fortfarande svår att rida ut på ensam. Livrädd för lite allt möjligt så som gråa stenar, lite rinnande vatten i diket, kor (!😵‍💫) etc..
Jag har ridit ut ca 85% av tiden så hon är jäkligt van..men hon är iofs rädd för de flesta ridbanor o ridhus också.🤷‍♀️
Väldigt rädd typ kan man säga.🤣
 
Bara som en liten passus...min förra häst var ett Silesiskt varmblod, och hon var för utom att vara enormt stor, enormt skvättig och reagerade på bilar och läskiga saker med att sparka bakut alternativt bocka. Högt.
Det skiljer ju mellan individer. Just den här står det i annonsen att den är trygg på bana och uteritt. Men det kan ju betyda olika för säljaren och köparen.
 
Dom 3 hästar jag pratade om är ett bra tag sen jag hade och dom gick bra i terräng. Nutidens hästar är mer reaktiva också dom lugnare av dom (tycker jag). Förstår faktiskt inte varför man inte längre föder upp hästar som passar också såna som inte är tävlingsryttare handlar allt verkligen bara om pengar. Sen kan jag tycka att det är svårt att veta exakt hur terrängsäker en okänd häst är som köps via annons det är i princip omöjligt att kunna avgöra snabbt innan man köpt den hur pass bra den går i just terräng. 😗 När man börjar rida hemma märker man ju relativt snabbt hur det förhåller sig 😝
För att uppfödare inte har råd att sponsra andras hästintresse. Om det skulle gå att få anständigt betalt för sådana hästar som du efterfrågar skulle de födas upp. Jag föreslår att du själv föder upp den häst du vill ha.
 
Dom 3 hästar jag pratade om är ett bra tag sen jag hade och dom gick bra i terräng. Nutidens hästar är mer reaktiva också dom lugnare av dom (tycker jag). Förstår faktiskt inte varför man inte längre föder upp hästar som passar också såna som inte är tävlingsryttare handlar allt verkligen bara om pengar. Sen kan jag tycka att det är svårt att veta exakt hur terrängsäker en okänd häst är som köps via annons det är i princip omöjligt att kunna avgöra snabbt innan man köpt den hur pass bra den går i just terräng. 😗 När man börjar rida hemma märker man ju relativt snabbt hur det förhåller sig 😝
Ok, jag håller ju inte alls med dig, men jag är framför allt intresserad av en typ av häst som du nog inte vill ha. Jag har också i första hand köpt ganska unga hästar som jag varit helt inställd på att behöva träna mycket med i alla sorters miljöer (samt ta hjälp av tränare när jag inte reder ut saker själv, så jag har lagt både tid och pengar även efter inköp).
 
Det skiljer ju mellan individer. Just den här står det i annonsen att den är trygg på bana och uteritt. Men det kan ju betyda olika för säljaren och köparen.

Inte minst kan det betyda olika med säljaren och med köparen. Hästen kan vara världens tryggaste med säljaren, som den känner och i sin invanda miljö, men reagera helt oväntat med en ny människa i en ny miljö.
 
Det skiljer ju mellan individer. Just den här står det i annonsen att den är trygg på bana och uteritt. Men det kan ju betyda olika för säljaren och köparen.

När jag köpte min såldes hon också som just trygg 🙂 Sen när jag pratade med folk som kände henne och hade ridit henne tidigare så kröp det fram något heeeeelt annat 😛
 
För att uppfödare inte har råd att sponsra andras hästintresse. Om det skulle gå att få anständigt betalt för sådana hästar som du efterfrågar skulle de födas upp. Jag föreslår att du själv föder upp den häst du vill ha.
Det är min plan här iaf.✊🏻🥰 Dygn 336 imorgon. Denna kommer vi inte sälja. Skulle inte ha sålt Hertha heller. Så himla trevlig och okomplicerad precis som sin mamma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 365
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
244
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
877
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp