Bukefalos 28 år!

Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Den ena på grund av tarmvred och den andra på grund av skador, som hästen ådrog sig när den togs om hand, enligt Hallands Nyheter.


VAD innebär det??? Skadade sig hästen pga att den blev omhändertagen???
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Den kanske slet sig, halka omkull och bröt benet? Är ju lätt hänt.
Det håller jag inte med om att det är. Ska man omhänderta andras djur så är man väl extremt försiktig och förutseende? Eller så borde det åtminstone vara.
Inte utan att man börjar fundera på det där med tarmvredet ...

Vi har ju sett hur myndigheterna burit sig åt vid tidigare "omhändertaganden".

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Ja så reagerade jag också.
Visst olyckor kan hända, men de ska Inte hända när någon omhäntertar ett djur!

Om hästen är väldigt skygg och svårinfångad så har de gjort fel då skulle de ha tagit det mer lugnt och kanske varit lite mer "listiga" (lugnt vallat in dne i en lösdrift/box whatever)...

Var det halt får man väll använda hjärnan och tänka att där kanske jag inte ska jaga hästen?

Tarmvred, ja nu är dte itne ovanligt att hästar dör i det men när en dog i tarmvred och den andra pga omhändertagandet (som jag uppfattade det) så blir det ju Lite märkligt i mina ögon...


Fast det är ju å andra sidan journalister som skrivit... Sanningen kan låta så rolig när de återger den... :P
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Det kan ju ha varit en olycka, och det kan ju ha varit något som ev vanvård bidrog till.
Det är ju som sagt journalister som skrivit, och det står bara ett par rader om det så det är ju lite svårt att veta :p



Sen kan man ju knappast skylla en olyckshändelse på att någon inte varit "försiktig och förutseende".
Träffar man hästen för 'första' gången, och hästen kanske blivit grovt vanvårdad eller misshandlad så är det nog knappast så att man kan undvika och lösa alla situationer på ett enkelt sätt.
Det kan ju vara något så "enkelt" som att hästen plötsligt utan synlig anledning stegrade sig, slog över och skadade sig illa.

Men visst hålller jag med om att det låter konstigt.
Att den andra hästen dessutom skulle ha tarmvred just då?
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Jag var på väg till auktionen som polisen skulle ha för de där omhändertagna hästarna. Det var i varberg. Skulle vara massa islandshästar. Skulle velat hjälpa en av de där hästarna=(. Hoppas någon bra köpte dom bara:( Och att polisen eller vem det var som "klantade" till det inte klantar till sig igen:mad:
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Jo fast... om hästen utan till synes orsak stegrade över så innebär det ju at någon måste håltl fast den. Hästr stegrar Ytterst sälland över om de inte är fasthållna/har ryttare på sig...

Men visst, det kan ha varit någon Väldigt märklig orsak till att det var "ok" tat olyckan hände... men för mig just nu så tycker jag det låter Otroligt skumt...
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Hästar som har varit med om dåliga saker stegrar sig väldigt lätt, det krävs knappast någon fasthållning eller något extremvåld för att hästen ska resa sig om den känner sig obekväm.
Eller så slet den sig och skadade sig. Eller så snubblade den väldigt illa pga att den inte fått röra sig på flera år. (långsökt ja)
Kanske hästen kastade sig ur transporten och trampade snett. Det kan hända vem som helst hur lugnt man än tar det.


Eftersom det inte står VARFÖR hästarna har blivit omhändertagna, så är det ju svårt att ens spekulera i vad det var som hände :p
Eller det är det ju öht men det blir ju extra svårt när man ingenting vet.

Skulle vara väldigt intressant att höra lite mer utförligt om allt.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

KL

Kanske låter hårt men hellre att hästen gör sig illa vid omhändertagandet och tas bort än att leva kvar i djurplågeri. Kan ju ha hänt vad som helst som inte poliserna kunde rå för egentligen det vet man ju inte. Kommer sääääkert misstolkas av en del människor här inne men dom poliserna gjorde säkert vad dom kunde och att försöka hålla i en häst som reser sig går, men den kan ramla omkull och slå ihjäl sig iaf, för man kan inte hålla emot en vikt på 400-500 kg. OM den nu gjorde det, de vet man ju inte. Men för mig känns det skönt att den hästen är borttagen istället för att leva kvar i en värld som är oacceptabel, annars hade den ju inte behövts omhändertas från första början.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Kanske låter hårt men hellre att hästen gör sig illa vid omhändertagandet och tas bort än att leva kvar i djurplågeri.
Skulle det vara dom enda två alternativen, menar du?

Om, alltså OM, hästen skadats för att personerna var inkompetenta, så undrar jag varför man ger sig på det. Fr a undrar jag hur myndighetspersoner tänker.

Kanske någon på Bukefalos är mer insatt i fallet?

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Det håller jag inte med om att det är. Ska man omhänderta andras djur så är man väl extremt försiktig och förutseende? Eller så borde det åtminstone vara.

Den kan ha blivit sparkad av någon annan häst. Den kan ha gått snällt med personen som lett hästen och sen hoppat åt sidan för någon annan häst fått frispel och då fått en fraktur i kotbenet.

2 exempel på olyckor jag varit med om själv när hästar blivit ledda till och från hagen där de går varja dag.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Fast oavsett om det var pga "inkompetenta" eller okunniga människor tror jag nog det är bättre för hästarna att de tas ifrån stället än att de lämnas kvar.
De tas ju inte om hand för att dom sköts bra direkt, utan för att de verkligen sköts skitdåligt på något sätt.

Om personerna som tar om hand hästen är okunniga och hästen råkar ut för en olyckshändelse är ju bara ren otur.

Jag ser då inte "stanna kvar och kanske dö i svält" (eller vad det nu var frågan om) som ett bättre alternativ.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Instämmer.

Det ska f-n vara polis, djurskyddsinspektör eller någon annan myndighetsperson här i Sverige. Gör man ingenting gnälls det för den saken, gör man något (och det går snett) så ska det gnällas för det......
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Men är det inte samhällets sak att ge alla omhändertagna djur ett perfekt liv tills de självdör?
PL
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Jo fast de har ett ansvar när de går in och ska ta hand om hästarna trotts allt.
Är de utbildade för att hantera rädda hästar?

Är det fortfarande ok om det händer en olycka och det blev större chans att det hände efterosm personen ej var utbildad och inte hästkunnig?
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Förhoppningsvis är det väl ändå så att man ser till att ha hästkunnigt folk på plats när ett omhändertagande ska ske! I de allra flesta fall är det ingen akut åtgärd, utan tillslaget har planerats på skrivbordsnivå först.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Alla kan råka ut för en olycka, det är klart.
Vad jag protesterade mot var att "det är lätt hänt". Det får det, enligt min uppfattning, inte vara när man tar hand om andras djur. Fr a inte när det är myndighetspersoner som gör det tvångsmässigt.

Vi vet inte vad som hände, därför frågade jag efter någon som är insatt.

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Fast oavsett om det var pga "inkompetenta" eller okunniga människor tror jag nog det är bättre för hästarna att de tas ifrån stället än att de lämnas kvar.
De tas ju inte om hand för att dom sköts bra direkt, utan för att de verkligen sköts skitdåligt på något sätt.

Om personerna som tar om hand hästen är okunniga och hästen råkar ut för en olyckshändelse är ju bara ren otur.

Jag ser då inte "stanna kvar och kanske dö i svält" (eller vad det nu var frågan om) som ett bättre alternativ.
Jag håller inte med dig i din beskrivning.
Om personerna som ska omhänderta djur är okunniga, så är det verkligen inte en fråga om otur. Då är det tvärtom en logisk följd av deras/eller ledningens inkompetens.

Jag har verkligen inte sagt att djuren skulle vara kvar och svälta ihjäl eller på annat sätt fara illa. Eller ser du det? Jag har redan ställt frågan i tråden och kan göra det igen: Finns det bara två alternativ?????

Jag ser nämligen ett tredje: Att beslutande myndighet överlåter till kunniga personer med tillräckliga resurser att utföra hämtningen. OM man alltså inte har kompetensen själva.

Betänk alla trådar med alla inlägg om folk som inte kan lasta sina hästar! Sedan är det inte så svårt att se alla möjliga scenarior där fel sorts folk ska flytta andras hästar.

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 558
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna på en mindre ort i Hudiksvalls kommun förlorar sina fem hästar sedan länsstyrelsen har beslutat att ta hand om dem eftersom...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kristina Borgs häst Ibbe blev snabbt sjuk och någon veterinär fanns inte tillgänglig. Det hela slutade med att familjen själva fick ta...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter måndagens olycka, där en bilist körde rakt in i en flock med lösa hästar, har nu samtliga fem hästar dött av sina skador - två...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp