Bukefalos 28 år!

Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Det ska f-n vara polis, djurskyddsinspektör eller någon annan myndighetsperson här i Sverige. Gör man ingenting gnälls det för den saken, gör man något (och det går snett) så ska det gnällas för det......
Med andra ord menar du att vi okritiskt ska finna oss i allt myndighetspersoner gör, hur fel dom än gör det, bara för att dom är myndighetspersoner?

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Nej, det menar jag inte.
Men i de fall där man utgår ifrån de allra bästa förutsättningar med kompetent, välutbildad personal och någonting ändå blir fel, ja då får man nog tiga och acceptera faktum. Annars kommer det att sluta med att ingen vågar ingripa.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Jo men hur vet vi att det verkligen är "kompetent, välutbildad personal" som alltid är ute och tar hand om hästarna?


Jag säge rinte att ALLA som tar hand om hästar på detta sätt är inkompetenta eller outbildade, jag ifrågasätter att det Kan vara så.
Och jag tycker att om det iten var en akut insatts så var det väldigt märkligt att en häst hade tarmvred och den andra blev avlivad av skador. Det var liksom För mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

LIA, har du varit och snokat i min hjärna igen??? :p (din stackare du måste fått en chock)...
Jag kunde inte sagt det bättre själv nämligen!




Jag håller inte med dig i din beskrivning.
Om personerna som ska omhänderta djur är okunniga, så är det verkligen inte en fråga om otur. Då är det tvärtom en logisk följd av deras/eller ledningens inkompetens.

Jag har verkligen inte sagt att djuren skulle vara kvar och svälta ihjäl eller på annat sätt fara illa. Eller ser du det? Jag har redan ställt frågan i tråden och kan göra det igen: Finns det bara två alternativ?????

Jag ser nämligen ett tredje: Att beslutande myndighet överlåter till kunniga personer med tillräckliga resurser att utföra hämtningen. OM man alltså inte har kompetensen själva.

Betänk alla trådar med alla inlägg om folk som inte kan lasta sina hästar! Sedan är det inte så svårt att se alla möjliga scenarior där fel sorts folk ska flytta andras hästar.

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Där håller jag med dig. Givetvis måste även myndighetspersoner ha ett visst utrymme för otur etc. Samtidigt SKA vi ställa höga krav på deras myndighetsutövande, eller hur? Annars kan det bli riktigt otrevligt.

Liksom Sammet reagerar jag på att två hästar drabbas vid ett omhändertagande. Det kanske var fråga om acceptabel otur, men nog gnager en tveksamhet inombords. Vi har ju alla läst och hört om fall där myndighetsutövningen gått till tragiska överdrifter i djursammanhang, mycket beroende på inkompetens hos utövarna.

Jag hoppas fortfarande på mer info om händelsen.

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Man kan väl heller inte utgå ifrån att det var outbildade, icke hästkunniga människor som gjorde jobbet? Även om det nu var en akut insats så hade det inte tagit så lång tid att kalla in personal med kunskap. Jag tror inte att det var "första bästa polispatrull som råkade befinna sig i området" som dirigerades till platsen.

Hur ofta sker förresten akuta omhändertaganden, när hästar eller andra djur tas om hand direkt? Det vanligaste är väl att det går alldeles för lång tid innan någonting händer!
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Självklart ska vi ställa krav på myndighetsutövande personal av alla yrkeskategorier.
Fattas bara annat!

Jag ser också fram emot mer information om händelsen.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

"Efter beslut av länsstyrelsen i Halland skulle polisen ta hand om fem hästar på en gård i Varberg." Så akut var det nog inte.

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Vad jag protesterade mot var att "det är lätt hänt". Det får det, enligt min uppfattning, inte vara när man tar hand om andras djur.

Fast hästar är stora levande djur med egna små hjärnor. Det är lätt hänt att det sker olyckor, på djuren, människor eller annat som är i närheten (bilar, inredning, utrustning)

"Efter beslut av länsstyrelsen i Halland skulle polisen ta hand om fem hästar på en gård i Varberg." Så akut var det nog inte.

Jag har slaktat polisomhändetagna nötboskap. De djuren har faktiskt sett bättre ut än vad man föreställt sig när man vet att lastbilen har kommit. Lite att man pustat ut att de i de länet i alla fall jobbar snabbt och djurens hälsa är viktig.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Nu har jag kollatupp Hallans Nyheter (tidningen) och läst igenom lite av de artiklar de har inom vanvård.

En av fallen (från juli i år) var om 5 st travhästar som avlivades... Orsaken:

Trots påtryckningar hade mannen inte bättrat sig. Han hade heller inte svarat på brev där han getts chansen att förklara sig. Eftersom de fem hästarna inte gick att sälja, de var otränade och saknade hästpass, fick de avlivas. Ett ovanligt beslut, enligt Beckman.

De avlivade 5 st travhästar för att de var otränade... De var alltså inte vanvårdade så att de fysiskt sett var tvugna att avlivas, de var bara inte tränade.

Jag vet att travare är svåromplacerade men jag tycker ändå det är fel att avliva hästar pga att de inte är tränade. Det står inte helle rom de Övht inte var tränade, eller om de var otränade i den bemärkelse att de inte var i kondition.

Det gör mig fundersam till inställningen till hästen som hade tarmvred, Var den verkligen så sjuk så den inte gick att rädda?
Det kanske den var.



Som om det inte räckte, här är nästa artikel jag hittade i Hallads tidningen...
Halland verkar ha Väldigt duktig personal... *ryser*
Denna artikel är gamal så jag hoppas de har ändrat på sig men det tidigare citatet jag klistrade in lutar inte åt det hållet...

Tidigt den 15 april 1998 hämtade polisen i Falkenberg makarna Lundgrens fem hästar på deras gård i Arvidstorp. Hämtningen skedde sedan länsstyrelsen beslutat att hästarna skulle omhändertas, eftersom Lundgrens stall inte ansågs uppfylla kraven i djurskyddslagen.

I länsstyrelsens beslut stod att:
° Hästarna skall i samband med omhändertagandet besiktigas av en veterinär
° Hästarna skall säljas genom polismyndighetens försorg
° Detta beslut - som enligt 39§ djurskyddslagen gäller omedelbart - kan överklagas hos länsrätten i Hallands län.

Länsstyrelsen hade fattat sitt beslut redan den 3 april, men först i samband med hämtningen tolv dagar senare fick Eskil Lundgren vetskap om det. Det räcktes då över av närpolischefen Jim Davidsson, samtidigt som de fem hästarna lastades ombord på den djurtransportbil polisen beställt flera dagar tidigare.

Medan Eskil Lundgren läste beslutet kördes hästarna till Dalsjöfors slakteri, där polisen beställt slakttid. Några timmar efter hämtningen i Arvidstorp leddes de fem hästarna in i slakteriet.


Jag gissar att det fanns en anledning till att hästarna omhändertogs men i halland verkar det vara läskigt nära till slakt, oavsett hur bra hästarna mår fysiskt.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

De var osäljbara för att de inte var tränade!
Så vad menar du att polisen skulle gjort med dem, kostat på träning så att de ev skulle gå all sälja?
Inte den vägen jag vill se mina skattepengar försvinna,.
PL
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Man kan säkert anta att de var mer eller mindre ohanterade vilket naturligtvis ökar riskerna vid lastning.
PL
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Det är den här typen av exempel på myndighetspersoner jag tänkte på. Det finns fler ...
Man blir betryckt av somliga personers brist på omdöme och medkänsla.

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Inte riktigt. :) "Även om det nu var en akut insats ..."

Men vi tänker lika!

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Fast hästar är stora levande djur med egna små hjärnor. Det är lätt hänt att det sker olyckor, på djuren, människor eller annat som är i närheten (bilar, inredning, utrustning)
Mitt svar blir detsamma som tidigare, med tillägg att det du säger borde innebära ännu större krav på eftertänksamhet hos den som är ansvarig för "omhändertagandet". (Citerat, eftersom ordet känns malplacerat med tanke på vad man åstadkom)
Man kan, vilket inte verkar vara allmänt känt, ta ett steg tillbaka om ett djur blir stressat och situationen verkar urarta!! Istället för att pressa hästen till att stegra etc!

Jag har slaktat polisomhändetagna nötboskap. De djuren har faktiskt sett bättre ut än vad man föreställt sig när man vet att lastbilen har kommit. Lite att man pustat ut att de i de länet i alla fall jobbar snabbt och djurens hälsa är viktig.
Det är långt ifrån alltid som "omhändertagandet" bottnar i misskötsel. Det är inte ens misskötsel alla gånger någon myndighetsperson påstår det.

LIA

LIA
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

De avlivade 5 st travhästar för att de var otränade... De var alltså inte vanvårdade så att de fysiskt sett var tvugna att avlivas, de var bara inte tränade.

Jag vet att travare är svåromplacerade men jag tycker ändå det är fel att avliva hästar pga att de inte är tränade. Det står inte helle rom de Övht inte var tränade, eller om de var otränade i den bemärkelse att de inte var i kondition.

Men, vem menar du skulle betala för hästarnas uppehälle tills de var tränade och hade fått pass? Jag kan tänka mig många bättre ändamål för skattepengarna!


Som om det inte räckte, här är nästa artikel jag hittade i Hallads tidningen...
Halland verkar ha Väldigt duktig personal... *ryser*

Att djurägaren i det aktuella fallet inte skulle ha fått beskedet om omhändertagande tidigare tror jag inte en sekund på. Han har bara struntat i att lösa ut det rekommenderade brevet.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

De avlivade 5 st travhästar för att de var otränade... De var alltså inte vanvårdade så att de fysiskt sett var tvugna att avlivas, de var bara inte tränade.

Jag vet att travare är svåromplacerade men jag tycker ändå det är fel att avliva hästar pga att de inte är tränade. Det står inte helle rom de Övht inte var tränade, eller om de var otränade i den bemärkelse att de inte var i kondition.

Det gör mig fundersam till inställningen till hästen som hade tarmvred, Var den verkligen så sjuk så den inte gick att rädda?
Det kanske den var.

Med otränade i detta sammanhang menas med största säkerhet ohanterade.
Och vem ska betala den träningen så de till slut är hanterbara, vem ska batala chipmärkning och vem ska betala för veterinärvården vid tarmvred-om nu hästen öht gick att behandla utan risk för skador på personal??
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Man kan, vilket inte verkar vara allmänt känt, ta ett steg tillbaka om ett djur blir stressat och situationen verkar urarta!! Istället för att pressa hästen till att stegra etc!

Som om det skulle hjälpa i alla situationer med djur, här hästar, som inte fått den omsorg de skulle haft.
 
Sv: Hästar avlivade i samband med omhändertagande

Men, vem menar du skulle betala för hästarnas uppehälle tills de var tränade och hade fått pass? Jag kan tänka mig många bättre ändamål för skattepengarna!
Jag kan tänka mig mycket bättre ändamål för våra skattepengar än till det dom idag ibland används. Bäst att inte gå närmare in på det. :angel:
Återigen, det hade kanske funnits fler lösningar på den situationen? Man anstränger sig inte precis att försöka hitta alternativ.

Att djurägaren i det aktuella fallet inte skulle ha fått beskedet om omhändertagande tidigare tror jag inte en sekund på. Han har bara struntat i att lösa ut det rekommenderade brevet.
Du har kanske information som vi andra saknar? Berätta i så fall.
Det vore faktiskt inte första gången som kommunikationerna av någon anledning fallerar, så omöjligt är det inte. Oavsett, så visar det på vederbörande myndighetspersons bristande omdöme.
Verkar som om vissa är mer insatta än oss övriga även i aktuellt fall. Den som vet kan väl redogöra för fakta så vi andra slipper gissa och tro.

Samstämmigt för den här typen av myndighetsagerande är att dom struntar i det ekonomiska värdet och vad dom åsamkar den berörde. Bara klampar på och förstör. Tänk t ex på nötboskapen som sköts på ägarens ägor för några år sedan.

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 412
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna på en mindre ort i Hudiksvalls kommun förlorar sina fem hästar sedan länsstyrelsen har beslutat att ta hand om dem eftersom...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kristina Borgs häst Ibbe blev snabbt sjuk och någon veterinär fanns inte tillgänglig. Det hela slutade med att familjen själva fick ta...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter måndagens olycka, där en bilist körde rakt in i en flock med lösa hästar, har nu samtliga fem hästar dött av sina skador - två...
Svar
0
· Visningar
838
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp