Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

S

Silly

Lite spinoff på den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=866833

Som bekant tvingas många ryttare vistas på vägar med sina hästar, och många bilister ogillar detta precis som ryttare ogillar bilister. Trafikolyckor där hästar är inblandade är oftast allvarliga och för oss hästmänniskor kan det nog vara svårt att få bilisterna att inse allvaret, med tanke på antalet personer som framför bilar på vägarna och deras intresse i frågan.

Jag är ganska övertygad om att man måste börja hos sig själv när man vill ha förändring, så för såväl ryttare som bilisters skull, hur
kan vi påverka? När är det okej att ge sig ut på vägarna och när är det inte det? Vilka rättigheter och skyldigheter har vi som ryttare? Är vi för nonchalanta? Skulle man införa någon form av rid-körkort? Hur kan man påverka körskolorna att ta upp hästar mer i sin utbildning?

Målet är ju en säkrare miljö för bilister och hästekipage. För detta krävs ömsesidig respekt, något som jag vet att det emellanåt är dåligt med från båda sidor.

Ös på med allt som rör hästar och trafiken!
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Jag försökte få körskolan att prata mer häst när jag var där, men det gick inte så jag tog upp det under halkkörning och mörkerkörning x)

Det är alltid ok att rida/vistas med häst på vägen om man beteer sig lämpligt tycker jag. Om vi tar mitt exempel; jag försöker göra Crow trafiksäker, det går ju bara att göra vid vägar... (bil på gården etc är ok, och vanliga bilar i normal hastighet är också rätt ok, men släp och lastbilar..x_X) Naturligtvis börjar jag på en mindre trafikerad väg (tyvärr har den ingen vägren x_X). Dessutom har jag med ett spö som jag viftar med för att bilarna verkligen ska se oss och sakta. Hittils har alla saktat ner och naturligtvis ler och vinkar jag till dem som tack. Brukar få glada miner tillbaka.
Det viktigaste är nog att visa uppskattning när de visar hänsyn, det är så mycket svårare att tänka ''hästfolk, idioter!" om någon som är glad och visar uppskattning.
Det är mina tankar.
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Körskoleläraren där jag gick hade själv varit med om en allvarlig ridolycka i trafik, trots det yttrade han inte ett ord om hästar under teoriutbildningen när jag gick där! Känns ganska konstigt...

Jag brukar ofta göra sakta-ner-tecken när jag rider på vägen men det är väldigt få som fattar eller så kanske de inte bryr sig. Nån som vet hur man kan göra det mer effektivt?
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Vifta med ett spö, kanske med något som syns längst ut. Det har funkat för mig.
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

när det är mörkt kan man ta med sig ett dressyr spö med en refles längst ut och helt enkelt hålla det rätt ut tills bilen saktar ner...

annars är det väl att vinka glatt när de sköter sig som funkar bäst!
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Hittils har alla saktat ner och naturligtvis ler och vinkar jag till dem som tack. Brukar få glada miner tillbaka.
Det viktigaste är nog att visa uppskattning när de visar hänsyn, det är så mycket svårare att tänka ''hästfolk, idioter!" om någon som är glad och visar uppskattning.




:bow::bow::bow:
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Jag tycker att man som bilist "uppskattar" folk och fä som har reflexer på sig! Även dagtid
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Körskoleläraren där jag gick hade själv varit med om en allvarlig ridolycka i trafik, trots det yttrade han inte ett ord om hästar under teoriutbildningen när jag gick där! Känns ganska konstigt...

Min körlärare sket fullständigt i att ta upp detta om hästar på teorin..
det står också mindre än en sida i boken, sådär lite på sidan av.. tycker inte att det räcker egentligen.
Man fokuserar jättemycket på barn i trafiken när man läser körskoleteorin, men det man tydligen inte tänker på att det oftast är barn som rider hästarna.
Så vi har alltså ett barn som alltså inte kan bedöma avstånd och vara säker i trafiken + en häst som fattar nada och dessutom har starkt präglade flyktinstinkter. Bra combo någon?
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

*kl*

Jag har själv märkt stor skillnad när jag haft reflexväst på mig, till unghästar har jag dessutom en specialsydd reflexväst där det står just UNGHÄST på, min mamma har sytt... I övrigt så beroende på bilens hastighet så brukar jag rid halvväg till mitten av vägen tills jag tycker att bilen gått ut och saktat ner tillräckligt eller tills dom är för nära... beroende på, har dom saktat ner i god tid så får dom en hälsning till tack. Jag har provat sakta ner, men ingen reagerar så därför började jag med att rida halvvägs till mitten. Går ju självklart bara om folk inte kör som idioter -då sätter jag mig hellre i säkerhet, och sen måste jag hålla stenkoll på hur nära dom kör. Det har en fördel till, bilister som inte håller ut tillräckligt -om jag rider halvväg till mitten så får jag 1-1,5 meter extra plats och ibland kan det vara guld värt.

Jag anser att man ska hålla sig till den vägstandard ens häst klarar av. Osäkra hästar på småvägar med låg hastighet och gott om avfarter och möjlighet att ta sig av ofta. Säkrare hästar på vägar utan särskilt mycket tung trafik, endast supersäkra hästar på vägar emd mer tung trafik och inte ge sig ut när man vet att det är mycket trafik, ex när alla kommer hem från jobbet...
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Jag anser att man ska hålla sig till den vägstandard ens häst klarar av. Osäkra hästar på småvägar med låg hastighet och gott om avfarter och möjlighet att ta sig av ofta. Säkrare hästar på vägar utan särskilt mycket tung trafik, endast supersäkra hästar på vägar emd mer tung trafik och inte ge sig ut när man vet att det är mycket trafik, ex när alla kommer hem från jobbet...

Till viss del håller jag med där, men lite får man nog överskrida gränserna medans man går från ''säker'' till ''supersäker'' och så vidare. :P Självklart går man inte ut med en unghäst som aldrig sett en bil förr och börjar rida vid E6an... (eller det kanske man borde? På ''fel'' sida viltstängslet? x)
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Absolut reflexer både dag och kvällstid. Få ryttare verkar förstå att när det är lite småskumt och man sitter på en mörk häst och har mörka kläder i naturfärger så syns man inte. Det bästa är ett reflextäcke, det syns på låååångt avstånd. För oss som kör buss och andra tunga fordon är det viktigt att kunna bromsa långt innan, dels då bromsarna kan låta rätt mycket och dels för att vi har passagerare. Sen kanske jag är själv om det, men gärna ett tecken när man kommer att ryttaren har noterat en. För mig som hästintresserad bussförare vill man ju ta det så lungt som möjligt och på nått vis ha ett klartecken på att det är okej att köra om. Inte lika viktigt med bil, men med buss är det skönt. Men det kanske är jag som är överförsiktig :p
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

både bilist och ryttare ska visa hänsyn i trafiken.
när jag är ute i trafiken och får möte så söker jag alltid ögonkontakt med föraren/ryttaren för att visa att jag har uppmärksammat mötet. rider jag så håller jag mig så långt ut jag kan alt. går ner i dike el. på en avtag. sitter jag i bil så söker jag kontakt med ryttare och har en jämn hastighet och avstånd.

sitter jag till häst så föredrar jag att bilen åker förbi i en 50-70km, åker de för sakta så ökar också längden på mötet och risken för att något ska hända ökar, kör de för fort så hinner kanske inte hästen med att uppfatta bilen och skräms för det.
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

*kl*

Eftersom jag inte är helt 100% säker på min häst i trafiken och jag tyvärr måste ut på 70 vägar för att komma till bra ridvägar så brukar jag försöka hålla mig på vägar där jag själv kan ta mig av vägen 1 meter eller så.

Sedan när jag hör/ser en bil så sticker jag alltid ut spöet och 99% av gångerna så saktar bilen/bussen ner och håller ut ordentligt. Givetvis höjer jag handen som tack när de åker förbi för att visa min uppskattning.

Jag personligen tycker att man måste ut på vägarna för att kunna göra sin häst trafiksäker. Men man tar kanske inte ut sin unghsät på en hårt trafikerad 70 väg där det dundrar lastbilar hela tiden innan man vant den vid vanliga bilar och lägre hastigheter.

Sedan har man som ryttare ett ansvar också som tex att inte rida på hellång tygel på vägen. Skulle hästen kasta sig då samtidigt som det kommer en bil så är risken mycket större för en olycka än om man har kort tygel och kan styra upp hästen snabbare.

Det där med reflexer dagtid har jag aldrig funderat på men nu rider jag oftast mitt på dagen så det är lite trafik och ljust.
Smart med reflexväst som det står unghäst på faktiskt. :)
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Absolut reflexer både dag och kvällstid. Få ryttare verkar förstå att när det är lite småskumt och man sitter på en mörk häst och har mörka kläder i naturfärger så syns man inte. Det bästa är ett reflextäcke, det syns på låååångt avstånd. För oss som kör buss och andra tunga fordon är det viktigt att kunna bromsa långt innan, dels då bromsarna kan låta rätt mycket och dels för att vi har passagerare. Sen kanske jag är själv om det, men gärna ett tecken när man kommer att ryttaren har noterat en. För mig som hästintresserad bussförare vill man ju ta det så lungt som möjligt och på nått vis ha ett klartecken på att det är okej att köra om. Inte lika viktigt med bil, men med buss är det skönt. Men det kanske är jag som är överförsiktig :p

Precis så önskar jag att alla busschaufförer, och andra bilister, samt ryttare kunde tänka!! Samarbete och kommunikation! Mötte nyss en bilist på vår relativt smala väg vid stallet som, när min unghäst blev orolig och dansade vid vägkanten, skakade på huvudet, växlade ner och gasade på precis vid hästens bak. Trots att jag haft ögonkontakt med chauffören, och dessutom visat med tecken att jag önskade honom att sakta ned en aning då hon hoppade omkring i andra änden av tömmen! Trafikträning... Hur?
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Helt ärligt så är vissa ryttare bra korkade. Inte långt från oss (fågelvägen då) finns en mycket trafikerad 90-väg. Jag har ridit över den ibland, antingen vid rastplatserna = jag ser bilarna i tid, de ser mig, finns gott om utrymme för hästen, inget att fastna i osv. Eller så rider jag över några fält på en grusväg och korsar till fortsättningen på grusvägen. Även där, öppna fält, så jag ser och de ser.

Men inte helt sällan ser jag hästekipage i en sväng vid foten på en backe. De står inklämda i nåt buskage precis vid vägen och ska korsa väge och, upp för en kant till en åker, har bara sett dem när jag inte kör för då kan man ju kika på annat. Inga reflexer fast det är mörkt och inte en enda bilförare lär ha sett dem! Korkat :mad:

När jag rider på mindre trafikerade vägar brukar ett vanligt stopptecken funka bäst. Alltså upp med handen och håll hela handflatan mot bilen. När de saktat ner lite tar jag ner handen och är hästen snäll brukar jag vinka att det är okej att de fortsätter köra, men verkar det vara en rallyförare får handen vara uppe tills de stannat. Jag nickar alltid och vinkar till de som saktar ner. Om de kommer i fullfull fart och inte verkar sakta ner brukar jag parkera mig mitt i vägen på tvären, antingen tills de stannat eller saktat ner avsevärt. De må bli förbannade men det kostar dem inte många sekunder och det kan spara liv, både hästar och människor. Man kan ju inte trafikträna en häst utan att bege sig ut i trafiken, och man kan inte rå för vilka nötter man träffat på. Kan dock lägga till att de som INTE saktar ner är ungdomar i bilar/på crossar/mopeder. De som saktar ner är traktorer, lastbilar, MC-knuttar. Och så har vi ju tanterna och gubbarna som tycker det är jättekul att tuta på oss för de ser oss jämt i skogen... Tur man har snälla hästar :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Lite dramatik på vägarna...

Igår skulle jag rida en sväng och måste gå ca 200 m på en 70 sträcka precis när jag går från stallet. Rider där i stort sett varje dag och hästen brukar aldrig reagera på bilar eller så.

Först kom två bredlast-lastbilar utan last som pållen tyckte var lite läskiga, sådär så att hon försökte komma undan lite men var hanterbar. Hade en infart vi kunde ställa oss på och då gick det prima.

Ca 50 meter senare när vi ridit iväg igen mötte vi en fullastad timmerbil med släpp. Jag satt och red med lite halvkorta tyglar, lastbilen saktade ner och jag hann vinka som tack. När han sen passera blev min häst jätterädd och backade ner i diket där hon går omkull! Ingen kom till skada, alla bilar stanna till och fråga hur det gick men det var mjukt i marken. Var riktigt orolig ett tar, halkade över rumpan på henne såg bara hur hon försökt klättra uppför diktet liggande, var säker på att hon brutit ett ben eller fläkt sig...

Vågar nog lägga skulden på mig själv, kunde valt en annan väg, suttit av eller nåt. Hästen är lite överpigg nu eftersom hon går i sjukhage... Är iallafall väldigt tacksam över alla bilisters visade hänsyn.
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Hej ! Jag tror på att ställa krav och organisera oss.
Om man engagerar sin iska besvikelse mm engagemang kort sagt och samlar in namnlistor mm ser till att få klubbar och stall att prata med kommuner och vägverket etc så kan det bli en bra förändring och förbättring. I ex Göteborg har kommunen fört dialog med ryttare om önskemål angående ridvägar och säkerhet vid vägarna mm.
Man har uppmärksammat önskemål och markerat ut ridvägar tillsammans med cykel och gångbanor ex där folk får samsas.

Jag har själv också startat en tråd nu angående detta hälsningar CarinaMargret.
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

När jag läser ditt inlägg så känns det som att det bara är bilisterna som ska ta hänsyn och ryttarna som ska kräva och det är så superfel.

Har inte läst din tråd ännu.

Jag tycker att ridvägar som är utmärkta är bra. Men vi ryttare måste lära oss att visa hänsyn också. Jag bor i ett ganska hästtätt område och gångerna är många när ryttare rider i bredd på vägen. Iofs bara 50 väg men de flyttar inte på sig när man kommer med bilen heller. På smala grusvägar kommer man som bilförare helt enkelt inte för bi då och för mig som är både bilförare och ryttare så känns det så självklart att bilförarna blir irriterade och inte släpper på gasen och visar hänsyn när de inte får någon hänsyn tillbaks.

Vi alla i trafiken måste bli bättre på att visa hänsyn. och en bra början är ju att vi ryttare tar vårt ansvar och kanske inte rider på hellånga tyglar med hästar som kastar sig fram och tillbaks över vägen. (Obs syftar inte på Silly nu). Samt att vi faktiskt ordentligt tackar bilförarna när de saktar ner. Här är de extremt dåliga på att tacka och jag har stött på många bilförare som sagt till mig att de bara saktar ner för mig för att jag är den enda som tackar. Vilket jag är glad för.

Sedan tycker jag absolut att det vid körkorts teorin borde tas upp mer om detta med hästar på vägarna och hur man ska bete sig när man som förare stötter på sådant.

Blev lite *kl* nu.
 
Sv: Hästar i trafiken - att föregå med gott exempel

Håller med! Man måste alltid själv föregå med gott exempel.

Så gott som alltid är reflexvästen på då det inger lite mer respekt från bilförarna, fråga mig inte varför! Kanske för att man ser auktoritär ut på långt håll...

Vi har alltid för vana att vinka glatt och söka ögonkontakt med bilförarna, även de som inte saktar in eller de som till och med drar på. Inbillar mig att förarna då får en mer mänsklig syn på ryttarna, att det faktiskt SITTER NÅGON PÅ den där hästen som ska hålla sig borta från vägarna. De flesta vinkar tillbaks och kanske tänker de till nästa gång de kör förbi häst och ryttare.

Vi sparkar även bort bajs från vägar/ställen där människor kan tänkas gå då det oxå kan bidra till att en del kanske har svårt för hästar utanför ridhus och paddock och att en del ryttare anses kanske lite arroganta. Jag kan med tycka det till viss del...:angel: Skulle nog inte heller gilla hästbajs precis utanför min uppfart till tomten (om jag hade en sådan)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 995
Senast: Kristall10
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 443
Senast: lady_mike
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp