Bukefalos 28 år!

Hästar som testar (rim not intended!)

Filifjonkan_

Trådstartare
Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska hygglig hög av den sorten som gärna testar nya ryttare, för att slippa jobba eller helt enkelt se om det går att sticka så att de kanske får lov att springa fort en bit.

Jag red ett kallblodssto för många år sen, som helt enkelt testade genom att frysa fast på stallplanen. Inte en meter rörde hon sig, och tjock om magen var hon, så inte kom man åt att skänkla på heller. Vet inte hur många gånger ägaren fick jaga oss med spö av stallplanen, haha, men till sist kom vi riktigt bra överens. En väldigt old fashioned häst som gav blanka fan i allt vad nh-tränare och grejer hette, och styrdes av två saker: Mat och gosa sig i sin välhalmade box. Mycket bekväm. Kunde gå under lågt hängande grenar för att få av en ont anande ryttare, eller låtsas vara blockhalt för att sen gå helt normalt när man väl suttit av. En lurig, envis och matorienterad gottegris alltså. Saknar henne än idag!

Sen har vi varmblodet som jag fick lov att rida, en mycket välriden häst i verkligheten, men jag, tretton år som red på ridskola en gång i veckan, var han inte så snäll med. Kastade gärna upp huvudet och skenade iväg över nejden med mig på, eller så kom vi hundra meter från stallet innan han stannade, backade och stegrade för att slippa gå. Först var jag väldigt rädd, men minns inte om jag till sist skaffade mig så pass mycket skinn på näsan att jag faktiskt var envisare än hästen, och stod kvar tills vi gått fram dit jag ville. Red samma häst utan problem i många år efter det, mycket trevligt när jag väl lärt mig hur man rider som folk ;)

Hur som helst kan jag inte dra mig till minnes att jag nånsin skulle ha tagit en riktigt "fight" mer än ett varmblod (totalt outbildad) som jag skulle rida ut själv på, men som fick för sig att han skulle stegra, bocka och kasta av mig innan vi kommit mer än ett femtiotalmeter från stallet. Minns att jag upprepade gånger tog ett ledande tygeltag nedåt höger så han kom ned, och sen vände jag runt honom åt samma håll och drev framåt, dit jag ville. Då gjorde han en capriole, och stegrade igen, och jag gjorde likadant. Till sist var vi långt från stallet, och hästen hade inte ens fattat att han gått därifrån fast han först inte ville. När han insåg detta bara ändrades hela hästens attityd, och han gick på framåt med lediga steg som om den första halvtimmens fightande inte ens ägt rum. Väldigt märkligt. Efter det gick han problemfritt för mig, och den hästen älskade att vara ute i skogen, så hela grejen till att börja med var väldigt onödig, tyckte jag.

Hur har ni gjort? Dela upplevelser! Är själv en typiskt orädd, men absolut inte någon hård ryttare, så har svårt med negativ förstärkning i såna här lägen. Alla är ju dock olika, alltid intressant att höra vad andra säger!
 
Sv: Hästar som testar (rim not intended!)

Om hästen är kollad så att alla form av smärta kan uteslutas (kropp, tänder, utrustning) och hästen helt enkelt är lat eller bara envis så brukar man kunna "sätta hårt mot hårt" med spö, sporrar eller graman och så räcker det sen.

Min häst var extremt känslig och på henne räckte det med att lägga spöt en gång och så visste hon vad som gällde sen. Graman red jag nästan alltid ut med pga att hon gärna reste sig eller skulle hoppa & skutta när det inte passade.

Hon fick för sig att börja backa och det är extremt farligt med stora diken på sidorna och då drog jag till henne EN gång rejält och sen gjorde hon inte om det!

Men som sagt, hellre EN gång rejält och sen räcker det än att sitta i småhacka, det är ofog enligt mig!
 
Sv: Hästar som testar (rim not intended!)

Testat på ena eller andra sättet har nog alla hästar jag haft gjort i början men på olika sätt beroende på personlighetstyp. Nuvarande häst kan vara lite osäker när man ska iväg från stallet själv när det är mörkt ute och där funkar det bäst att bara sitta still, se till att näsan är vänd åt det håll man ska och så lite tålamod på det. Hade inte funkat med spö på henne och det behövs inte heller.

Förra foderhästen behövde man däremot peta på med spö nån gång ibland. Lite mer av den istadiga sorten om man säger så. ;)
Han hade dessutom den lilla egenheten att han kunde tvärvända helt plötsligt och försöka springa hem. Hamnade på backen ett par gånger när det hände för han var snabbare än en iller. :D

Har däremot aldrig haft någon häst som stegrat sig eller bockat för att komma undan och det är jag glad för. Jag är alldeles för gammal för sånt. :p
 
Sv: Hästar som testar (rim not intended!)

Fast nästan all ridning görs ju med negativ förstärkning.

Jag har nog aldrig suttit på nån häst som "testat". De som har stått på bakbenen eller härjat överdrivet har det i ganska exakt 100% av fallen varit fel på.
Jag tror hästar överlag är energisparare, de tar inte i mer än nödvändigt, att då på pin tji bocka och fara runt låter ologiskt i mina öron. Mer då typ ridskoleponny som lär sig att bromsa tre gånger framför ett hinder så får jag hitta på annat. Men det stämmer ju bra med enerigbesparingstänket.
 
Sv: Hästar som testar (rim not intended!)

Jag brukar inte ha problemen att de bockar, stegrar eller liknande när jag rider nya hästar eftersom jag tar mig tid att lära känna dem innan jag hoppar upp. En häst som inte har ont eller har lärt sig att t.ex stegra lönar sig gör inte sånt om de faktiskt litar på ryttaren. Många brukar ha svårt för att lämna stallplanen så att säga eller att de vägrar ridas ut ensamma. Detta skyller jag till 100% på att ryttaren inte skapat en kontakt så att hästen har ett förtroende för ryttaren. Om jag då suttit på en häst som inte fortfarande vill lämna stallplanen löser jag inte det med våld, utan med mer kontakt och självförtroendestärkande övningar. ;) Vet jag att det är en dumhet, alltså något som är ett inlärtbeteende och att hästen absolut inte har ont så kan jag sätta hårt mot hårt, men ex bara Ett slag med en pisk med bra timeing helst så att det blir en korrekt korrigering. Två slag är i mina ögon djurplågeri. ^^
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp