Bukefalos 28 år!

Hästbox större eller mindre?

A

annavz

Hejsan
Min häst kommer någon gång i veckan och jag har två boxar att välja mellan på stallet, en 15 kvm och en på drygt 20 kvm. Nu undrar jag vilken som är bäst att ge min häst?
det är första gången han flyttar från sitt hem, och är väldigt social, boxen på 20 kvm är 2-3 m närmare de andra två hästarana som står i stallet. Han är bara 155 och undrar om inte det är förstort och kan påverka han på ngt sätt? Kommer han känna sig mer trygg ifall den är mindre, eller spelar det absolut ingen roll?
Tacksam för svar!!
 
Sv: Hästbox större eller mindre?

Jag skulle absolut välja den som är 20 kvm. Det känns snällast mot hästen som ju faktiskt inte är skapt för att stå stilla på begränsat utrymme. Dessutom är hästar av naturen klaustrofobiska, men det lär knappast spela roll i det här fallet. :)
 
Sv: Hästbox större eller mindre?

Jag anser att en box inte ska tillfredställa nåt rörelsebehov alls.
Om hästen vandrar runt i boxen så passar den bättre på lösdrift. Så om boxen är 15 eller 20 kvadrat kvittar.
Det enda är att den ska kunna ligga ner ordentligt.
 
Sv: Hästbox större eller mindre?

Jag skulle ta den större. Varför skulle han känna sig otrygg i den tänker du?

Min erfarenhet är att för normalfuntade hästar spelar det ingen roll så länge boxen är stor nog att de kan ligga ner besvärsfritt. Däremot saker som boxgrannar, utsikt osv kan spela stor roll för hur bra de trivs/inte trivs. Vissa hästar trivs 'nere i hörnet', andra vill stå i händelsernas centrum.

Ang otrygghetsfaktor och 'röra på sig' faktorn så har jag stor A-ponny (shettis) i nästan 16 kvm stor box. Han är varken otrygg eller utnyttjar ytan att röra sig på. Han skulle ju kunna ha highlife därinne och sprattla runt rejält iom storleken, men varför skulle han liksom. Han gör samma sak i sin box som sin större kompis - äter, sover, vilar och kollar ut. Enda som skiljer är väl att han har lite fler steg att gå när han ska gå och skita, det är en renlig sak som bajsar på ett ställe i bakkant i boxen. Det gjorde han i liten box med dock, så renligheten är inte pga större box.

Hans kompis har stått i alla tre boxarna i stallet, och trivts i alla. Trivs dock bäst i den han står i nu, inte pga storleken (den är mellanstorleken, shettisen har största, den minsta, 12 kvm, är tom) utan på att han trivs med att stå i box som är i 'hörn' skulle jag tro (dvs 2 hela väggar).
 
Sv: Hästbox större eller mindre?

Jag väljer alltid största möjliga boxen i stall.
Ju större desto trevligare för dom! :)
 
Sv: Hästbox större eller mindre?

hade jag haft den valmöjligheten hade jag valt den större mer plats att rulla, ligga ner i olika positioner. men det beror mer på vart hästen vill vara i stallet som någon tidigare skrev, i hörnet, i centrum, hur mycket ljus finns det i boxen, boxgrannar, om boxarnas skick skiljer sig från varandra

varför skulle hästen bli otrygg i en större box?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbox större eller mindre?

Tror du?
Tror du folk alltid trivs bättre i en onödigt stor bostad, än i ett normalt hus?
 
Sv: Hästbox större eller mindre?

Tack så mycket för era svar! Det blir den stora boxen för den ligger bäst till.
Jag vet inte varför den skulle känna sig otrygg egentligen, det var väl någon såndär dum ide jag bara fick för mig eftersom hundar känner sig ofta säkrare på en mindre yta, iaf när dem är valpar. Men jag förstår inte min koppling mellan valpar och hästar haha.
Tack för svar iaf, nu får vi hoppas att han skall trivas!
 
Sv: Hästbox större eller mindre?

Skulle inte göra någon skillnad på boxarnas storlek utan mer gå efter hur hästen är och vilka hästar den kommer att stå jämte eller om det finns fönster i ett och ett utan i den andra om det är en häst som är stressad så hade jag valt den boxen som är där det är lugnast osv.

Kram
 
Sv: Hästbox större eller mindre?

Jag tycker du ska välja den boxen som har trevligast boxgranne och trevligast läge (kan den titta ut osv).

Får hoppas hästen trivs i sin nya box! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp