Bukefalos 28 år!

Hästen är för het!!

fiaskurken

Trådstartare
Varmblodsstoet jag rider är så het så jag vet inte hur jag ska hantera henne... Hon har visserligen stått ett tag nu, men ägaren säger att hon alltid varit (enligt honom) väldigt "pigg"...Han har aldrig ridit i hela sitt liv, hmm...Full karriär framåt och tar jag i henne för mycket så börjar hon larva sig, bocka och bralla.Tar jag inte tag i henne så drar hon bara fortare :crazy: Det går helt enkelt alldeles för fort, törs knappt tänka på vad hon gör om jag ber henne fatta galopp :eek: Detta har jag alltså inte provat ännu, jag är i ärlighetens namn för feg :o Snälla ge mig RÅÅD! Hon får Kraft istället för havre och longering innan ridning... Jag blir galen på denna krutdurk.
 
byt ut en del av krafften till korn och är det krafft grund hon går på testa krafft groov ist. har funkat på min häst som lätt hamnar på tårna.

testa också att lina henne en stund innan du rider så hon får springa av sig det värsta. gör mkt halvhalter o så försök jobba henne så hon inte hinner tänka på att busa utan förök hålla henne koncentrerad på dig så hon tar ut energin åt det hållet ist.
 
Om du nu "i ärlighetens namn är för feg" för att ta tag i detta själv, har du då ingen mer erfaren/kunnig som kan hjälpa dig att hantera/rida hästen?
Jag tror att det behövs. Du kanske inte är tillräckligt kunnig och är lite feg och hästen känner att den har övertaget? Han gillar inte att du tar tyglarna och ställer krav på honom varav han börjar "larva sig"...

Jag har varit med om en likadan häst (även det en gammal travare) som var helt hopplös... Hon ökade bara om man tog tag i henne och trippade och höll på "larva sig", tror det var av ren lathet från hästens sida.
Jag var då inte så erfaren/kunnig och klarade inte av den hästen (är ej säker på vad jag skulle gjort IDAG heller men..). Jag provade att låta henne galoppera av sig på långa sträckor i skogen men hon bara sprang o sprang tills hon var helt utmattad. Var tvungen att stoppa henne.
Hon höll på så även i paddocken. Så fort man tog tyglarna så börja hon trava eller trippa...

Hoppas att du kan få hjälp! :smirk:
 
Du borde ändå prova att galoppera någon dag på en lång, lång raksträcka (behöver inte vara spik rak, du förstår nog :) ) och se hur det går eller låta någon annan göra det bara för att se om det blir någon skillnad.
Ett annat exempel är att när du rider och har kort tygel (krama lätt och försök att få tygeln som en gummisnodd, så elastisk som möjligt om man säger så) och att du håller handen normalt och så lägger du långsamt fram handen så att den blir rak och sen tar du tillbaka den i samma tempo som du satte fram den och så håller du på så.
Det kan också bero på att hästen inte är van att ha någon på ryggen ch att det är för att hon tycker det är obehagligt hon gör så ?
När ni longerar hästen, är det någon som sitter på den då? Om inte, så borde ni prova det och se hur det går.

Du kan ju också löshoppa hästen så att hon får hoppa av sig eller att du hoppar henne. Hon skulle säkert tycka det är jätte kul, men jag vet inte :D :p
 
Har provat samma sak, att försöka galoppera av hästen som också är ett varmblods sto. Men hon slutade aldrig och blev inte trött heller så det slutade med att jag fick stanna för hon hade annars sprungit tills hon dog skulle jag tro. :crazy:
 
Jo, kanske är det så att att man skulle behöva hjälp, men å andra sidan så är det ju jag som måste klara av henne. Jag undrade mer VAD jag skulle göra för att hon skulle lugna ner sig, och vad jag GÖR hon börjar larva sig sådär.
kanske var jag lite luddig i min fråga. Jag tror inte det är slöhet, för hon försöker verkligen jobba i skritten och traven när man är på banan. Verkar iallafall som hon tycker det är skitkul :D Men du, om travaren du pratade om började trippa så fort du tog i henne och kunde galoppera hur långt som helst så låter det ju inte som om den var lat... :confused: Tack för svaret :)
 
:rofl:Fniss, tror inte det här stoet skulle sluta springa förrän hon dog heller... SÅ mycket krut och energi i henne! Hon är 14 år och har ridits hela tiden (sedan 4-årsåldern) mer eller mindre... har aldrig gått på banan så hon har mjuk och fin galopp och är inte alls stel. Underbar häst som jag blivit kär i, som en stor knähund i stallet :love:
jag ska prova det där med tyglarna... och raksträckan med galoppen. Tack :bow:
 
Okej, jag trodde det var en häst som nyss gått på banan :o :cool: När jag pratade om att hästen skulle springa tills hon dog så pratade jag om min sköthäst, hon var väl omkring 9 år då och nyss inriden, hade aldrig gått på banan heller utan hade bara gått i en hage hela sitt liv, troligen var hon väl inkörd också men hon gillar inte att bli körd. ;)
Hästen brukar lugna ner sig om man håller på med tyglarna sådär, bara man är mjuk och följsam och inte kastar fram dem och sen drar tillbaka dem som jag gjorde i början när jag inte förstog hur man gjorde riktigt (om det var det du menade) :o (Det är ju inte säkert det funkar på alla hästar men jag fick höra att det skulle tydligen vara bra för hästar som "stressar".)
Men man lär sig av sina misstag. :)
 
Är hästen het eller olydig? Viss skillnad tycker jag!
En het häst är "på tårna" och taggad, MEN den är lydig och lyssnar på sin ryttare. En olydig häst springer ifrån sin ryttare.

Nirak
 
Många travare körs på det viset att stöd i bettet betyder springa. Lång tygel/töm betyder skritt.

Det var kanske därför din häst sprang, hon var lärd till det.
 
Svarar er båda:Provat med lång tygel men då ökar hon självmant direkt... Kanske är det så att hon "bara " är olydig, jag vet inte. Hon funkade aldrig som travhäst, så de avbröt travutbildningen och hon har ridits istället. Så hon är inte den typiska travaren så att säga. Hur kommer man då till rätta med henne om det är olydnad och inte "hethet"? tacksam för era svar :bow:
 
Jo, jag fick höra av kunniga folk att hästar som är sånna FAKTISKT ofta gör det för att de är lata... vill inte jobba på "riktigt" utan springer bara. :eek:
och när jag tänkt efter efteråt så tror jag det ÄR så... Min egen häst, som är en nsv, är ganska het och vill gärna springa fort istället för att hålla sig i kort, "arbetstrav". Det är ju mycket jobbigare för dom att trava och galoppera LÅNGSAMT, och att skritta är jobbigare än att trippa omkring.
 
Men om det nu är så att hon inte orkar och därför springer så bör du nog stärka henne innan du provar på snabbare gångarter.

Styrketräning så att hon orkar bära upp sig hela tiden. Till en början kanske du får rida väldigt korta och koncentrerade pass för att hon ska "gå som hon ska" hela tiden.

Har du provat köra?
 
Jobba från marken, lär hästen kommandona skritt, trav, galopp, sakt av och halt genom att lyssna på din röst. När det sitter väl inövat är det bara att ta till när man sitter på också.
Tills det att det sitter så skulle åtminstone jag nöja mig med att skritta, öva på att korta och länga skritten och öva på halt och stillastående. Skulle även öva volter och sidförande rörelser för att bygga upp muskler. Det krävs mer muskler av en häst för att gå långsamt än för att gå fort.
Jag skulle nog även testa att byta till ett mildare bett, eventuellt bettlöst kan hjälpa.

Jag har själv ett fullblod med nerverna på utsidan, men om jag bara sitter ordentligt i sadeln och har en mjuk fast handså brukar hon lugna sig till slut. Har provat många olika bett men nu testat att rida med hackamore och äntligen har vi hittat rätt.

Hoppas det löser sig!
 
håller med, börja med att öva hästen från marken. Hur reagerar hon när du linar henne? springer hon lika mkt då oxå? Låt henne jobba med huvudet för du kan aldrig springa henne trött på samma vis! Ledarskapsövningar vore kanske oxå på sin plats ta hjälp av ngn erfaren hästmänniska så hoppas jag du får bukt med ditt problem. :smirk:
 
så e min nordis också.
kan inte ha bett på honom alls.
Hade det förut och så fort jag tog det minsta i honom (kunde räcka med att man kortade tyglarna) så drog han iväg. Satte på honom en helt vanlig grimam och red med i stälelt , funkar skitbra. Han e mycket lugnare och lyssnar mycket mer. Rider nu på sidepull. men hans fd äg sågade väldigt mycket i munnen på honom också.´+ att han hade ont pga av två vargtänder. Så detvar nog en del av orsaken också
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 634
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 637
Senast: Boj
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 423
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp