Bukefalos 28 år!

Hästen dreglar

J

JennyK

Så fort jag sätter bettet i munnen på henne börjar hon dregla. Det skummar och rinner ur munnen på henne konstant, när hon har bettet. Hon är inte helt förtjust i att ta bettet i mun heller. Veterinären kunde inte se något i munnen på henne, hon hade väldigt fina och jämna tänder. Har ett vanligt tvådelat bett (ganska tjockt) som jag fick med när jag köpte henne. Ska prova med ett smalare. Men finns det någon som varit med om samma sak? :confused:
 
Jag är ingen expert på bett eller så men jag tror att din häst har svårt att svälja med bettet i munnen. Kanske blir det bättre med ett tredelat tränsbett som formar sig bättre runt tungan. Tungan pressas ju mot gommen när man sväljer, och med ett tredelat bett kan det hända att det känns lättare. Kom ihåg att inte dra åt nosgrimman för hårt, den hämmar oxå förmågan att svälja. / Miranda
 
ingen konstigt av att hästen tuggar på bettet.
¨håller med om att du skall testa 3 delat, eller iallafall ett tunnare bett.
vet en häst som tuggar så skummet rinner fast hon har hackamore på sig, och DET tycker jag är lustigt :)
 
En häst som står i mitt stall dreglar jämt! han är iförsig 31år och har lite dåliga tänder.. Men så fort vi ska ut och gå så börjas det, hur mkt vitt dreggel som helst..
jobbigt man får ha galonbyxor på sig :)
 
Jag tror som miranda att han har svårt att svälja salivet i munnen. Jag skulle pröva med ett smalare och ev tredelat bett. Vilket jag fördrar men man måste se till hästen också. Han kanske inte trivs med ett såpass rörligt bett. Man skulle kunna pröva ett odelat också...
 
Re: Tuggar

Min medryttarhäst börjar tugga så fort han hör massören.
Gud så sött! Av bara rösten börjar hästen redan släppa spänningarna och vet att han kommer få en skön stund :rofl: Hästarna är för härliga!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
915
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Pilot
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 506
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 597
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp