-Bett, handbroms till het och känslig häst.

Jag har en rak Sabina Fager som broms ute på min hetis.
Tänkte fråga, är det snällare i rakt eller om man har det delat? Har en lusitano och känns ibland som hon typ lägger på extremt mycket på handen vid bromsning ute och typ drar ner huvudet till marken. Känslig, men som gärna "lägger på handen" när hon blir för pigg. Verkar hända lite med dom iberiska? Gillar utseendet och beskrivningen på Sabina bettet. Så blev fundersam på delat eller rakt.
 
Tänkte fråga, är det snällare i rakt eller om man har det delat? Har en lusitano och känns ibland som hon typ lägger på extremt mycket på handen vid bromsning ute och typ drar ner huvudet till marken. Känslig, men som gärna "lägger på handen" när hon blir för pigg. Verkar hända lite med dom iberiska? Gillar utseendet och beskrivningen på Sabina bettet. Så blev fundersam på delat eller rakt.
Jag upplever att rakt är snällare än delat, har en delad stång också men upplever att den är skarpare (dock annan modell så det kan inverka på hur skarp den upplevs).
 
Jag upplever att rakt är snällare än delat, har en delad stång också men upplever att den är skarpare (dock annan modell så det kan inverka på hur skarp den upplevs).
Ett rakt stångbett är ju snällare än ett delat stångbett - i det senare blir det ju en vinkel mellan kedjan och leden på bettet som kan knipa om käken. Ett oledat tränsbett fungerar annorlunda mot ett ledat - men jag skulle inte säga att det är mildare. Däremot måste man rida lite annorlunda eftersom båda sidorna av bettet påverkar varandra. Det blir svårare att renodla ett tygeltag och man måste rida lite som ett cykelstyre, med eftergift på motsatta sidan. Det handlar förstås inte om mycket, men tillräckligt för att jag inte ska vilja ha oledade bett på hästar i början av sin utbildning. Då behöver de förstå varje tygel för sig liksom. När man rider på en hand är det förstås en fördel att bettet är oledat.
 
Prova komplettera med halsring, ibland blir de liksom lite snopna av att man inte drar i munnen på dem 😄 och börja träna det när hästen är lugn, välj ett ljud som alltid är stopp och godis. Börja från marken och utveckla sakta tills ni kan göra i alla gångarter från marken, sedan börja om uppsuttet och samma sak. Så tryggt att alltid a en verbal nödbroms som hästen dessutom tycker är rolig :)
 
Prova komplettera med halsring, ibland blir de liksom lite snopna av att man inte drar i munnen på dem 😄 och börja träna det när hästen är lugn, välj ett ljud som alltid är stopp och godis. Börja från marken och utveckla sakta tills ni kan göra i alla gångarter från marken, sedan börja om uppsuttet och samma sak. Så tryggt att alltid a en verbal nödbroms som hästen dessutom tycker är rolig :)
Självklart utbildning, jag skulle helst vilja ha bettlöst i skogen, som variation. Men jag har provat både hack och side-pull och det blev en rask resa. Och jag vill kunna galoppera honom och låta hon bara rulla på, utan att det går fortare och att jag vet att jag får hejd på honom, vid behov.
 
Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i bettet, det ska absolut inte vara mycket skrot i munnen. Har efter sju sorger kommit fram till ett Anders Erikssonbett, det är oledat, lite format och bara 10 mm tjockt. Passar herrn! Men nu har han helt enkelt stuckit med mig i skogen med detta bett. Ett par gånger för att vara exakt. Jag måste ha handbroms. Började leta bland stall-kollegornas bett.
Hackamore - peta i tygeln och hästen går med näsan mellan frambenen, men det går lika fort.
Side-pull - Kändes riktigt trevligt, sen gick det fortare och fortare och fortare....
Kimbelwik - bra broms, men han gapar, känns klumpigt
Baby-Pelham - gnagade av gummit som täcker - gapar. Dock bra broms
Fager Julia, tredelat med nån sorts parerstång, nää - ruskade på huvudet gnagade på bettet hela tiden. Halvbra broms
Bomber - lite som Fager, han gnager och gnager.
Pee-Wee, rullade ihop sig, gnagade. Trodde på denna lösning, men nä.

Funderar, det ska vara smalt i diam, oledat, inte i nåt annat material. Finns det nåt Pelham, rakt som är typ 10 mm? Eller något annat smalare bett som man kan sätta kedja på, för bromsens skull? Eller annan lösning.
Läste igen. Om du rider på babypelham utan gummi med två tyglar ? Så kan du rida på tygeln i vanliga ringen och bara använda hävstångstygeln som nödbroms ifall han skulle dra iväg.
 
Självklart utbildning, jag skulle helst vilja ha bettlöst i skogen, som variation. Men jag har provat både hack och side-pull och det blev en rask resa. Och jag vill kunna galoppera honom och låta hon bara rulla på, utan att det går fortare och att jag vet att jag får hejd på honom, vid behov.
Ja det förstår jag, du kan ju komma dit utan nödbroms men det tar lite längre tid. Det ena utesluter ju inte det andra :)
 
Självklart utbildning, jag skulle helst vilja ha bettlöst i skogen, som variation. Men jag har provat både hack och side-pull och det blev en rask resa. Och jag vill kunna galoppera honom och låta hon bara rulla på, utan att det går fortare och att jag vet att jag får hejd på honom, vid behov.
Jag har tyckt att graman funkar ypperligt i just sådana situationer. Kan tänka mig att det kan funka med bett med två tyglar också, om du hittar ett hästen gillar. Det är ju skönt att inte nödbromsen är samma som vanliga bromsen 😊
 
Mjae, ett Fager med nån rullande mittdel. Är det samma? Det gnagade han på.
Beror på vilket fager? De har både med rulle och med barrel. Är det rakt eller delat?

Jag menar ett sånt här:


500560-07_1.jpg

Finns lite olika varianter som är helt raka, lite böjda, fasta ringar, lösa ringar.
 
Jag hade också använt mig av en graman som handbroms, den stör ingenting förrens den används så att säga.
Eftersom din häst verkar trivas med sitt bett☺️
 

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 113
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp