Hästen i form, på tygeln

F

fruktskrutt

Hej! Jag har en häst som är svår att få i form. när hon väl börjar söka sig neråt blir hon slö och seg och då om man skänklar så tar hon upp huvuden igen, Vet nån hur jag ska göra? :)

Ps. Hur raderar man trådar? (som man skrivit) ;)

Tack för svar!:bow:
 
Sv: Hästen i form, på tygeln

Det är oerhört svårt att lära sig rida via Internet eller en bok.
Mitt råd är att du tar hjälp av en instruktör, eller kanske ber någon erfaren ryttare att hjälpa dej.

Trådar man själv skrivit kan man radera inom en viss tid. Om det har gått för lång tid kan man be moderatorn fixa det.

Immer
 
Sv: Hästen i form, på tygeln

Som Immer sa bör du ta hjälp av en instruktör.

Men din häst har förmodligen inte styrka nog att bära sig i rätt form och därför saktar den ned när den gör det.
Jag skulle tipsa dig om att inte rida hästen snabbare än den orkar bära sig för att bygga upp rätt muskler, sedan är olika sidvärtes rörelser bra för att få igång bakbenen så att de blir starkare och kan ge mer skjutkraft.
 
Sv: Hästen i form, på tygeln

Fast hos en ridhäst eftersträvar man snarare bärkraft än skjutkraft :)

Immer

Det var kanske lite dåligt uttryckt utav mig, jag syftade inte på sådan skjutkraft som man vill ha inom galopp och trav, utan mer för ökningar.
Men jag påpekade det med bärkraft, "bära sig".
 

Liknande trådar

Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
813
Senast: tuaphua
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 529
Senast: Ramona
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp