Bukefalos 28 år!

hästen knäpper av :/

Buck

Trådstartare
har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form redan i början av passet.

red ganska mycket med gramman innan och fick då henne rund i formen och lagom lyhörd, knäppte hon av då var det bara att rida framåt och höja/släppa efter handen och rida vidare. då kunde jag få henne i lodplan igen.

nu när jag rider utan gramanen och gör likadant dvs hon går djupt bakom lod, jag släpper efter/höjer handen och rider framåt mer, hon kommer upp och går framför lodplan ett tag och krullar ihop sig igen sen. ryggverkan är det oftast inget fel på, hon har lång rygg och när hon trampar under sig och jobbar så känns det ordentligt :P.

jag är ju glad att jag fått henne att jobba med ryggen(hade mycket sadel problem och spänningar innan + att förra ägaren inte red henne i form), men vill inte att hon ska gå bakom lod i en så låg form, låg form är bra bara hon inte krullar ihop sig.

vad kan jag göra? jobbar mycket med att ställa och få henne mjuk i sidorna, försöker ha en bra sits och mjuk hand(är sned i höften så har stora problem med t ex ledande tygeltag och att jobba ordentligt i vä varv, men det blir bättre efter att jag lär mig mer och mer om hur jag ska använda vikt och sittbenen osv ).

hur kan jag tänka när det blir såhär? vad ska jag stärka hos hästen för att få henne orka bära sig själv?
 
Senast ändrad:
Sv: hästen knäpper av :/

108 som läst men ingen som varit med om liknande :(?
 
Sv: hästen knäpper av :/

Korta upp tyglarna, de måste vara sträckta hela tiden, flytta fram din hand en rejäl bit ovanpå mankammen, flytta fram din underskänkel och aktivera hästen fram mot handen, dra in ändan ordentligt under dig så att du får in hästens ända, rak rygg (din) så att hästen rygg inte svankar och RID hästen fram till bettet. Korta uppresande tygeltag samtidigt som du använder underskänkeln om nödvändigt. Tänk IN med bakbenen och UPP med framkärran :) Och som sagt, tyglarna måste alltid vara sträckta så att hästen har en ram.
 
Sv: hästen knäpper av :/

XD rider ofta på lite långa tyglar faktiskt, hon går ju fint när jag har långa tyglar :angel: och kortar jag dem blir hon tung... och att få upp framkärra försöker jag göra genom att växla gångart med mer kraft. t ex skritt galopp, skritt trav med extra framåt "svung" :p

måste verkligen "rida" mer när hon väl går i form, nu när du säger det så kommer jag ju på mig själv med att åka lite för mycket :grin:, men det är då jobbet egentligen ska börja :rofl:
 
Sv: hästen knäpper av :/

Blir hon framtung och lägger sig i handen, så tycker jag tempoväxlingar och övergångar brukar vara det som funkar bäst, massor. Typ galopp en kvarts volt, trav en kvarts volt, galopp en kvarts volt, osv.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 004
Senast: Roheryn
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 652
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp