Bukefalos 28 år!

Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

S

Shakira84

Tänkte att ni skulle få hjälpa mig med en sak, alla ni allvetare här inne...
Jag har min ponny hos en "fodervärd", de sköter honom alla dagar i veckan utan en, som jag har hand om honom. Jag står dessutom för alla hans kostnader (betalar dock inget för stallplatsen eftersom stallägaren ville ha en sällskapsponny)

Härommorgonen kom fodervärdens andra häst lös på väg till hagen och min ponny drog efter. När fodervärden (med bil) kom ikapp hästarna på bilvägen 3 km senare så hade min ponny blivit "påkörd" av en bil. Inga skador på hästen men dock en buckla på bilen. Vems försäkring täcker detta? Vad blir jag resp. fodervärden skydliga för? Vad tar bilägarens egna försäkring?

Jättetacksam för svar, om någon varit med om nåt liknande innan och vet hur man fixar det...
:confused:
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Hej!

Bilens vagnskadeförsäkring täcker detta.

OM bilägaren ställer krav mot dig kan du för säkerhets skull kontakta ditt hemförsäkringsbolag. De utreder om du varit oaktsam på något sätt och betalar i så fall bilens bucklor. Om de anser att du inte varit ovarsam (vilket är 99% av fallen), meddelar de din motpart att du inte är skadeståndsskyldig. Då behöver du inte ta "smällen"

Jag tycker att du skall ringa ditt bolag och resonera om detta, de finns till för dig!

/FRans
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Fodervärden (som var den som hanterade hästen i läget då den stack) har alltså inget med saken att göra?
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Svar nej, om hästen kommer lös av olyckshändelse får bilägaren stå för sina skador. Det är endast om fodervärden handlat vårdslöst som diskussion i frågan kan uppstå.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

in sortsett är det aldrig hästägaren som blir skyldig till något.

Vet ett fall där två hästar stog bundna utomhus de lyckades ta sig loss och sprang ut på vägen och orsakade skador på en bil. Det var helt bilens fel. Eftersom du ska kunna framföra ditt fordon på ett säkertsätt utan att skada andra..

Det är samma regler som vid vilt olcka , fast man krockar med en häst i stället för en älg.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

helt rätt varken hästägaren eller fodervärd skall betala för ngt. Hästolyckor räknas som viltolyckor och inte får ju bilägaren ut ngt om han kör på en älg mm. Det skall gå på bilens vagnskada. Vissa bolag är utan självrisk för djurkollision. Ni ser utdrag om skadeståndslagen på min hemsida för hästägare. :banana:
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Tack för svaren! nu känns det lite bättre när jag vet att jag slipper lägga ut en massa pengar på bilreparationer... :bow:
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

alltid bilägarens fel komm i håg det
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Njae. Om du varit bevisligen oaktsam (typ haft hästen lös på stallplan eller undermåliga stängsel till en häst som brukar ta sig igenom och liknande) så blir du den som får pröjsa. Men det är svårt att bevisa och händer som sagt i stort sett aldrig.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Pratade med mitt försäkringsbolag när det gällde hund (folksam) De sa att om hunden kom lös och blev påkörd och det kom skador på bilen så täckte våran hemförsäkring detta. (han kollade då upp våran hemförsäkring)
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Det gäller inte häst. Som hund ägare är du skyldig att reparera en bil om den kör på din hund, men inte som hästägare.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Som ryttare/hästägare klarar du dig undan i stort sett alltid... Jag kan parkera min bil på en parkering, gå och fika sitta på fiket i flera timmar. En ryttare kommer förbi min bil och hästen får för sig att tex sparka på bilen. Det är jag som bilägare som får stå för det... Ryttaren behöver inte betala det, inte dennes försäkring heller...
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Har man parkerat sin bil och en häst sparkar på bilen eller gör något annan skada på bilen, är det ryttaren som är betalnings skyldig. Om bilen däremot är igång är det bilföraren som är ansvarig.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

nej så e det inte..

Vet en tjej här som kom och red på väg till ridslingan.. Stog en bil parkerad på vägen som hästen råkade slå en känga i.

Det blev rättegång osv. Hon betalade inte ett öre!!

Enda gången jag kanb tänka mig är att du rider på ett ställe där det är ridning förbjudet. Och det skulle hända nått med en parkerad bil men inte annars.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

"Vet ett fall där två hästar stog bundna utomhus de lyckades ta sig loss och sprang ut på vägen och orsakade skador på en bil. Det var helt bilens fel. Eftersom du ska kunna framföra ditt fordon på ett säkertsätt utan att skada andra.."
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Det är bilägaren som får stå som skyldig, vad hästen än gör vad bilägaren än gör........ oavsett om bilen är parkerad eller ej.........
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Jag tror att det är så att om bilen står på en parkeringsplats så är ryttare ansvarig, men om den står vid en ridstig så kan det nog vara som du säger.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

En gång när jag var ute och red mötte vi en bil. Bilägarens stannade hoppade ut ur bilen och sa: nu har jag parkerat så händer det något är det ni ryttare som är ansvariga (bilägarens far är jurist, och hos oss har det varit mycket diskusioner om hästar på vägen). Har även hört att det finns en gammal lag som säger att om bilen är parkerad och ingen sitter i den (givetvis skall bilen stå riktigt parkerad) så är bilägaren inte ansvarig.
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

byänge skrev:
helt rätt varken hästägaren eller fodervärd skall betala för ngt. Hästolyckor räknas som viltolyckor och inte får ju bilägaren ut ngt om han kör på en älg mm. Det skall gå på bilens vagnskada. Vissa bolag är utan självrisk för djurkollision. Ni ser utdrag om skadeståndslagen på min hemsida för hästägare. :banana:

Intressant, alltså gäller sjävriskreducering även häst? Kan ju vara bra att veta, i större stall (ex ridskolor) är det mycket hästar som lastas på och av på gemensam parkering, risken för att nån häst kommer lös är ju rätt stor där. Men då gäller alltså bilägarens försäkring, samt självriskreducering/eliminering för viltkollision? Eller gäller det inte för parkerad bil?

Vore ju himla lämpligt för oss som är tvungna att andvända samma parkering som hästar lastas på :idea:
 
Sv: Hästen påkörd - buckla i bil. Vems ansvar?

Jo men det var väl första gången? Det är en helt annan femma om hästarna BRUKAR ta sig lösa och springa omkring på vägen. Går knappast att bevisa att du varit oaktsam för att hästen lyckades ta sig lös en gång.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 840
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 942
Senast: Kiwifrukt
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 177
Senast: Mezcal
·
R
Ekonomi & Juridik Igår skulle min man och jag testrida en bekants islandshästar för att ev hjälpa henne motionsrida dessa. Vi gav oss ut på en lugn...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
10 998
Senast: CeciliaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp