Bukefalos 28 år!

Hästen ramlade ihop

M

makejo

jag red med en kompis förut som red på en arab med hackamore han krånglade lite och ville inte gå förbi ett ställe (han e rätt hispig och rädd för det mesta)
hon är rätt hård när han inte lyder, och dom red bakom mig så jag såg inte exact vad som hände mer än att jag hörde hur han började trampa runt snabbt som han brukar sen sen rasade han ihop o låg på marken..
hon klev av (hon satt ju kvar på ryggen då han bara rasade rakt ner i backen) han låg ner o hon fick slå till han med spöt så han reste sig :eek: han hade ett sår på framknät ,ramlade på asfalten.
Det jag funderar är hur o varför han ramlade han har aldrig gjort det tidigare eller senare, hon har som sagt var hackamore o är hård mot han när han krånglar, jag tänker att hon röck till i tyglarna så hårt att smärtan över nosryggen fick honom att rasa ihop och att han därför var lite borta o tog ett tag innan han reste sig ... vad tror ni??
kan man rycka till för hårt så att dom rasar ihop??
jag tyckte hela händelsen var hemsk o fattar inte att hon bara red vidare efter det.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Men usch vilket beteende mot sin häst man blir ju helt förskräckt när man hör sånt här :mad:

Jag har faktiskt ingen aning om vad som kan hända med hackamore om man tar i ordentligt men kan det ha hänt någonting med nosryggen + nacken?

Jag har hört att hackamore både ska va det "snällaste" att rida med och även det elakaste. Just för att man skulle, om man vill kunna typ bryta nosryggen på dem (:confused:). Vet absolut inte om det är sant, källorna till detta är kanske inget att hänga i granen.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

En del hästar lägger sig ner när dom är rädda och inte vet dom ska göra. kan det ha vart det?

Är dte förersten ingen som säger ifrån angående hennes beteende mot hästen?
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Ursäkta, men jag blir riktigt förbannad när jag läser det där :mad: Inte f*n slår man hästen tills den reser sig upp om den rasat ihop sådär!?
Inte blir en hispig häst lugnare av den behandlingen som du beskriver!

Vad jag har hört verkar ett hackamore kraftigt mot hästens nosrygg (verkar rätt logiskt med tanke på hur det sitter) och ska precis som vilket bett som helst, användas försiktigt!


Jag hade INTE hållit käft om jag var du...
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Jag är mycket tveksam till att det skulle vara hacket som gjorde att han rasade ihop. Har du frågat henne vad som hände istället för att fläka ut henne på internet?
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Nej, man kan inte bryta näsbenet på en häst med ett hackamore så lätt...
I så fall borde varenda häst som kastar sig när den är uppbunden bryta näsan och även alla de hästar som leds med kedja över nosen och får ett ryck...
 
Sv: Hästen ramlade ihop

En häst har flera reaktioner att ta till när den är rädd.
1. Frysa (stå still spänt)
2. Fly
3. Slåss
4. Rasa ihop/spela död/ge upp

Det är mindre vanligt med hästar som faller ihop, men det förekommer, finns trådar om det här på buke som du kan leta upp o läsa. Om hästen du nämner var väldigt rädd och ryttarens beteende stressade honom än mer, så är det troligt att han föll ihop av rädsla, han såg ingen annan utväg.

Min vallack var sådan innan han fann tryggheten i människan. Han lade sig i ren panik flera gånger under inridningen, bl.a. när de skulle ha upp sadeln. Men han är en häst som slåss först, när bråket inte lönade sig utan han bara fick stryk(mycket hård tränare!!!) så fanns det bara kvar att ge upp. Men jag har aldrig sett de tendenserna hos honom, han är en trygg nöjd pålle nuförtiden.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Är du säker på att hästen inte bara snubblade och blev lite paff av det efteråt? Tycker att hästar som "flänger runt" (speciellt vid stress) har ganska lätt att slå knut på sina ben - är så mycket runt omkring att dom knappt vet vars dom själv är.

Annars låter det mer som en överslagshandling från hästens sida, tro i alla fall inte att det är hackamoret som orsakade fallet.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

fläka ut henne på internet??? har jag sagt något namn??? hon står inte ens i samma stall som jag och arbaer är knappast ovanliga finns flera i min umgängeskrets så jag tror inte att någon vet vem jag menar. vet du kankse?? ... nej precis.
självklart frågade jag henne vad som hände men hon har en tendens till att alltid ha försvar till sitt hårda beteende mot honom.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

snubbla tror jag inte att han gjorde då tror jag mer på att han gjorde det med flit eller vad man ska kalla det som vissa sa. att han blev så rädd så han inte vistte nåt annat än att lägga sig. han är ju lite speciell men tror han skulle bli bättre av lugnare hantering och en och samma ryttare inte som nu med fem olika ryttare på honom.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Jag har hört att hackamore både ska va det "snällaste" att rida med och även det elakaste.

Och vad rider dom med för bett, som säger att hackamore är det snällaste? :devil: Har dom aldrig sett en sidepul..
usch, hackamore är precis som alla andra skarpa bett. "ok" så länge man är snäll i handel..
Men egentligen rider man väl bara med skarpare bett för bekvämlighets / syns skull? Om inte så finns det alltid bättre sätt att lösa problem på.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

jag red med en kompis förut som red på en arab med hackamore han krånglade lite och ville inte gå förbi ett ställe (han e rätt hispig och rädd för det mesta)
hon är rätt hård när han inte lyder, och dom red bakom mig så jag såg inte exact vad som hände mer än att jag hörde hur han började trampa runt snabbt som han brukar sen sen rasade han ihop o låg på marken..
hon klev av (hon satt ju kvar på ryggen då han bara rasade rakt ner i backen) han låg ner o hon fick slå till han med spöt så han reste sig :eek: han hade ett sår på framknät ,ramlade på asfalten.
Det jag funderar är hur o varför han ramlade han har aldrig gjort det tidigare eller senare, hon har som sagt var hackamore o är hård mot han när han krånglar, jag tänker att hon röck till i tyglarna så hårt att smärtan över nosryggen fick honom att rasa ihop och att han därför var lite borta o tog ett tag innan han reste sig ... vad tror ni??
kan man rycka till för hårt så att dom rasar ihop??
jag tyckte hela händelsen var hemsk o fattar inte att hon bara red vidare efter det.

om du i den situationen är tyst, är det detsamma som att samtycka. Det som du beskriver är riktigt djurplågeri (vilken j*vla normal människa slår en häst som ligger, tills den reser sig?).. :devil:
Om du tycker att hon gör fel, så stå för det!
 
Sv: Hästen ramlade ihop

om du i den situationen är tyst, är det detsamma som att samtycka. Det som du beskriver är riktigt djurplågeri (vilken j*vla normal människa slår en häst som ligger, tills den reser sig?).. :devil:
Om du tycker att hon gör fel, så stå för det!


Man kan ju bli så chockad att man inte säger något just då.


Ts har du pratat med henne sedan?

Jag tror inte hackamoret spelade någon roll utan det var nog skräck situationen som fick hästen att ramla ihop.
De kan hända vilken häst som helst i väldigt obehagliga situationer.
Jag tycker att hon behöver lära sig hästhantering så att hon nästa gång hästen blir rädd kan reda ut situationen men resultatet att hästen går lugnt istället.
Hur gammal är hon?
Kanske kan du tipsa henne om hur du brukar göra vid sådana tillfällen?

Givetvis så måste du göra något åt det och inte bara strunta i vad hon gjorde, hästen kommer bli helt förstörd om hon får fortsätta så här.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Hur var underlaget? Kan han ha halkat?
Oavsett vilket så hade jag nog sagt till att om hon inte ändrar sitt beteende och blir snällare mot sin häst så kan hon rida själv i fortsättningen.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

snubbla tror jag inte att han gjorde då tror jag mer på att han gjorde det med flit eller vad man ska kalla det som vissa sa. att han blev så rädd så han inte vistte nåt annat än att lägga sig. han är ju lite speciell men tror han skulle bli bättre av lugnare hantering och en och samma ryttare inte som nu med fem olika ryttare på honom.

Är det inte hennes häst?
Isåfall, ptata med ägaren och berätta vad som hände och att hon är så hård.
Jag hade blivit helt förtvivlad om någon hade gjort så mot min häst (andledningen att jag inte vill att någon annan ska rida henne, egoist? javisst!) och varit dej evigt tacksam för att du berättade hur det låg till.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Idioter finsn det överallt tydligen.Jag hyser ingen respekt alls för folk som slår sina djur.Säg vad du anser och tig inte...för hästens skull.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Araber är ganska känsliga raser, slår man och beter sig illa mot en sådan blir de ofta väldigt stressade och en sista "utväg" kan vara, som flera säger - att lägga sig ner. De blir helt enkelt så stressade inombords att det slår lock för dem och benen viker sig. Jag har personligen aldrig varit med om en arab som t.ex. har skenat besinningslöst, däremot flera som lagt sig ner i ren stress.

Antagligen har den innan försökt att komma undan sin ryttare genom att stressa runt, trampa omkring så som du beskriver det. Tjejen som rider hästen borde gå en kurs i hur man blir ödmjuk mot sin häst. Det kommer aldrig fungera annars, man vinner inte över en arab med hårda ord och händer.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Precis...har man eller har haft arab så borde man förstå.Det är precis så som du beskriver.Detta är ju en mkt intelligent ras men som du skriver lätt blir stressade.Det har tagit låång tid innan mina stallkamrater insåg hur känslig min kille är tex.

En kurs i ödmjukhet borde alla hästägare gå tycker jag...kunskap kan man aldrig få nog av.

Jag får ont i hjärtat av att läsa detta....stackars häst som inte blir förstådd.
 
Sv: Hästen ramlade ihop

Då var det nog en överslagshandling. Som du säger, hästen vet inte vad den ska ta sig till (fly eller fäkta) och väljer då något helt annat och totalt ologiskt, som att lägga sig.

Håller med dig att sånt måste hanteras med mjukhet och lugn. Att gå på hästen hårdare sätter bara mer press på situationen och en stressad häst blir bara mer stressad.

Vissa kanske tro att det funkar för att visa vars skåpet ska stå, men saken är ju den att det är skillnad mellan stress och trots. Det hon gjorde kan gämföras med att försöka knuffa/dra en höjdrädd människa över kanten på en trampolin. Jag som höjdrädd kan säga att det enda som händer är att man sätter sig ner, det blir kortslutning i skallen helt enkelt.

Dock så är jag lite förvånad över att hon fick upp hästen genom att piska, tänker mig att hästen borde ha stängt av helt när det gick så långt att han la sig. Fast jag har aldrig varit med om att hästar lagt sig ner pga stress så jag vet inte...
 
Sv: Hästen ramlade ihop

svarar till alla:
Hon är 32 eller 33 men tycker att hon vet bäst det spelar ingen roll om man säger oliak saker till henne om hästar o ridning o skötsel så tycker hon ändå att allt hon gör är rätt.
Hon blir förbannad på en gång hästarna inte gör som hon vill när hon rider.
Hon tar hand om dom bra annars men när hon rider är hon för hård och blir hon arg så spöar hon direkt tills dom lyder (alltså inte står o misshandlar men e hård med spöt direkt)

Hon tar hand om den här hästen åt andra som betalar henne för det så jag tycker verkligen att hon borde ta bra hand om han som dom vill men hon tycker hennes sätt är bättre och att det är dom som gjort honom jobbig. sen har han ju några medryttare så det blir ju lite oika ryttare hela tiden. som alla rider olika o vill olika. han börjar ju bli äldre nu oxå 20 år är han.

Visst borde jag sagt något men jag var väldigt chockad och visste inte vad som hände eller vad jag skulle säga då heller. fel visst ...håller med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 231
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 301
Senast: Ajaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp