hästen sticker

L

lisafinal

hej, jag har bara haft min häst snart tre månader och när jag fick honom ( 10 årig d ponny, valack , kraftig modell, snäll, men nyfiken och rastlös ) så hade han väldigt dålig kondis, men hade stått kanske en vecka när jag fick honom, och försökte då sticka i början när man red honom, antog då att de var för överskottsenergin då han blev riden så sällan men fortfarande fick nåra dl havre varje dag, ( innan han kom ), de verkade stämma då han slutade efter några dagar och han blev att rida ut på halv seg och i ridhus seg, och de var för kondisen, sucesivt (osäker på stavningen) så har han blivit piggare och piggare att rida, och har för nån vecka sen börjat sticka med mig, även om jag rider själv och de beror inte på att han är rädd, utan vad jag tror att han vill springa helt enkelt då han brukar skärpa sig i slutet, för saker, såsom travare som vi i medel kanske möter 2 per ridtur, så har han aldrig nånsin brytt sig om en överhuvudtaget och nu börjat försöka hoppa ner i diket, trippa åt sidan och sticka när han ser en, och andra saker han varit totaltorädd för, och han känns inte som om han spänner sig och hoppar iväg, utan är pigg och jag är nästan säker på att de är energin som han fått av att han fått bättre kondis, men kanske inte mycket mer muskler, så vill inte jobba utan bara springa, lösningen är allså att jag måste bygga upp muskler, mycket skritt, mycket dressyr, och jag brukar ställa och rida skänkelvikning och öppna/sluta i skritt även när jag rider ut, men har blivit svårare på slutet då han blivit piggare och piggare och lyssnar sämre och sämre. men frågan är, tills musklerna kommit ikapp kondisen om man får säga så, ska jag skaffa ett pelham, ( då jag inte tycker särskilt bra om pessoas inverkan ) och rida på två tyglar och bara ta till stångeffekten när de behövs istället för att ha delta, men ändå så kedjan gör ju att de 'stoppar'. eller kommer de bara göra att jag kommer få ta till starkare och starkare bett då han slutar lyssna på de med? för nu har jag vanligt tränsbett och har inte en chans att få stopp på han, och de är ju inte särskilt kul när han kanske skenar i en nerförsbacke.. chansningen kan ju vara att jag inte behöver rida på pelham ( tänkte en gummistång då ) särskilt länge och att jag när jag tränat upp musklerna mer osv kan byta tillbaka bett, men riskerna finns väl att de blir värre istället? ( han får 0.25 havre morron och kväll, och mineraler+kiselgur och lite olja) och hö då, och han är ute på natten då han går på lösdrift. jag behöver alla råd jag kan få. :smirk:
 
Sv: hästen sticker

Jag tycker du ska skippa havren helt. För vissa hästar går det bara rakt upp huvudet på. Prova ett färdigblandat foder med lite mer protein i så han fortfarande kan muskla sig på ett bra sätt. Kra**t har många bra foder! Lycka till med vildingen:bump:
 
Sv: hästen sticker

min hast var likadan...jag bytte bett till fast stangbett ( gummi) plus drog ner pa havren och hon har lugnat sig avsevart! (tack och lov):)
det ar mycket motor nu ocksa fast marks det att bromsen funkar battre nu!!
det gor inget om det gar fort sa lange man kan bromsa!:angel:
 
Sv: hästen sticker

:)Väldigt pigg kuse. :o Har du tillgång till ridhus eller paddock så kanske du skulle kunna longera eller släppa honom innan du rider honom...kan ju vara så att han har mycket spring i benen.
Sen kan det ju vara så att han bara rent utsagt tycker det är så fruktansvärt kul och få bli riden så han kanske inte vet var han ska göra av sig själv. Så det resulterar i att han tar bettet och springer iväg eller när ni träffar andra hästar att han hoppar ner i dikena. Bara en tanke men behöver ju inte vara så.
Hans förra tillvaro innan dig kanske inte var så livlig som nu. :)
Sen att han lyssnar sämre och sämre på vägen hem kan väl vara för att han tycker det är tråkigt att behöva göra samma saker.
Kanske kan ändra på aktiviterna lite så han får göra lite saker som han tycker är kul. Tex löshoppning på låga höjder brukar vara
populärt hos hästen. :)
Att prova ett skarpare bett skulle väl kunna vara bra...men bara så det inte leder till att du måste ta till ett skarpare bett längre fram om han slutar lyssnar på det skarpa bettet du proade första gången på honom.
Hackamore kanske skulle kunna vara något och pröva?
Där ligger ju trycket på nosen istället för i munnen.
Om du ska prova rida med hackamore skulle jag råda dig att ha med någon som är kunnig med att själv rida på hackamore som kan hjälpa dig.
Lycka till och hoppas det löser sig för dig och din häst.
:)
 
Senast ändrad:
Sv: hästen sticker

tack för tipsen, men de är de att han fick mer havre förut, och betfor, så har ändå dragit ner, och rider för instruktör så tycker att han behöver mer än hö, och eftersom han är seg inne så vill jag inte ge ett foder han blir segare av, men man vet ju inte hur de blir längre fram då musklerna kanske kommit i kapp, och i ridhus är han seg och ute pigg fast jag rider i stort sett varje dag, och de är just de att han nog fått bättre kondis, så vill springa, men inte muskler, så han vill inte jobba. :smirk:
 
Sv: hästen sticker

tack för tipsen, men de är de att han fick mer havre förut, och betfor, så har ändå dragit ner, och rider för instruktör så tycker att han behöver mer än hö, och eftersom han är seg inne så vill jag inte ge ett foder han blir segare av, men man vet ju inte hur de blir längre fram då musklerna kanske kommit i kapp, och i ridhus är han seg och ute pigg fast jag rider i stort sett varje dag, och de är just de att han nog fått bättre kondis, så vill springa, men inte muskler, så han vill inte jobba. :smirk:

Vet inte om du menade inlägget som sarkastiskt och riktat bara till mig...men jag har inte påpekat om något med foder...
...däremot om att du kanske kan aktivera det tråkiga i ridhuset till något kul.
 
Sv: hästen sticker

Vet inte om du menade inlägget som sarkastiskt och riktat bara till mig...men jag har inte påpekat om något med foder...
...däremot om att du kanske kan aktivera det tråkiga i ridhuset till något kul.

nej, jag menade de inte sarkastiskt? och jag menade åt alla. allså, varför tog du illa upp?
 
Sv: hästen sticker

kanske för att :smirk: inte är en trevlig smiley, det är inte samma som ;)...
Du ser också vem du svarar åt uppe i högra hörnet, vill du svara åt alla bör du skriva ex knapplån.
 
Sv: hästen sticker

kanske för att :smirk: inte är en trevlig smiley, det är inte samma som ;)...
Du ser också vem du svarar åt uppe i högra hörnet, vill du svara åt alla bör du skriva ex knapplån.

jag tolkar den smileysen på samma sätt. och om hela de här inlägget ska läggas på att diskutera smilisar hit och dit när jag bara ber om hjälp och inte varit otrevlig mot nån, så är de lika bra att lägga ner det.
 
Sv: hästen sticker

Jag menade inget illa alls...blev lite förvirrad då jag fick en sådan smiley och om du svarade på mitt inlägg.:)
 
Sv: hästen sticker

okej, vad bra, då är de hela löst. jag är ny, och kan därför svarat på bara din av misstag. och är väl inte tillräckligt kunnig på vad man menar med den eller den smilisen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 116
Senast: Bri
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 057
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp