Hästen trippar i traven, vill inte länga ut sig till normala steg!

N

ninni_

Har provridit kompisens D-ponny. Red honom en gång när han ganska nyss hade kommit, mkt lätt och fin i handen. Antagligen har min kompis ridit honom med för mycket hand, dragit i hop honom.
Nu när jag provred trippade han bara i traven! Taktar liksom, väldigt långsamt. Trycker man på med benen travar han bara snabbare och snabbare, utan att ta ut stegen till normal-längd. Använder man spöt får man en sur kick tillbaka. Nu kan ju inte jag göra så mycket eftersom jag inte rider honom regelbundet, men vad kan jag ge henne för tips?
 
Det Ni måste göra är att få honom att ta långa lugna steg, hitta en lugn rytm igen. Ni kan börja med att ta honom på lina och låta honom trava fritt. Därefter sitta upp och försöka trava. Låt honom gå på långa tyglar tills han kommer i gång att trava. Kräv inte så mycket utan beröm när det känns rätt.(Kolla så att inte sadeln trycker!) Detta kan man inte få fram genom att jaga hästen utan, tålamod!försök att rida massor av små halvhalter, få honom lydig för hjälperna. Sträva efter att rida honom låg och avspänd, om Ni får honom dit kommer han att välva sin rygg och skjuta på med bakbenen. Men i början får man inte vara så krävande. Var nöjda när Ni känner några steg som är långa och lugna, avsluta ridpasset direkt när Ni fått honom lugn och låg. Sen är det bara att öka på ridpassens längd när Ni och han känner Er mer säkra på den låga formen.

När Ni kommit lite längre och kan rida honom i en låg form i ett lugt tempo ( automatiskt längre, lugnare steg)kan Ni börja rida lite tempoväxlingar för att ytterligare träna lydigheten och elasticiteten. Men kom i håg att inte nöta för länge och att ha tålamod!!
 
Ju inget vara nå´t nytt att komma med....men verkar han ha ont? ben ? rygg?? Tillräckligt uppvärmd??
 
Vi har också en tripå-maja. Det enda sättet att få henne att inte trippa är att rida henne LÅÅÅÅÅÅNG. Låta henne komma fram till stödet, ALDRIG ta i tygeln utan låta den vara så lång det går utan att den glappar. Då först kommer hon ner i takt
 
Så gör en av mina hästar också! Vad som funkar på henne är att man måste värma upp henne läääänge, lång och låg och rida lätt VÄLDIGT långsamt så att hon får ta ut stegen. Har ni provat det? =)
Hur är ponnyn när ni tömkör? Det kanske är sadeln som ligger på bogbladen och håller igen? Provat att rida barbacka? Hur är h*n då? Om det är skillnad med och utan sadel så prova att lägga tillbaka sadeln ett par 3-4 cm och se om det är skillnad =)
Om han kickar när ni använder spöet så är ju en hingstrem/förbygel bra att ha som säkerhetsbälte, se vad som händer om ni petar en eller två gånger till och håll i er =) Han kanske sitter fast? Går det att ställa/böja honom åt båda hållen? Kommer han genom hela kroppen i en ärlig form, använder han buk, rygg o bakben?
 
En orsak till att hästen inte vill länga steget är att den kan ha kotledsinflammation(eller annan led) båda fram!!
Men om vi utgår ifrån att hästen är frisk så får du här några tipps från mig.

Vi har en ponny som under en längre tid hade fått gå " o dra benen efter sig"!
Vi tränade tempoväxlingar både i skogen och på banan.
Travade mycket på lång tygel o tog bara i tygeln om hästen ville falla i galopp. Traven ska vara fri o målet är att hästen ska börja länga steget.
Rid lätt o ha endast som mål att trava framåt, ingen form prioriteras. Hästen ska få gå i fri form, söka sig framåt neråt o arbeta med ryggen.
Trav cavaletti är bra.

Ett till tipps kan vara att se över utrustningen! Vad har hästen för bett, passar sadeln?
 
instämmer i vad några tidigare sagt, kolla upp hästen innan ni börjar med något annat. Det du beskriver skulle ju kunna vara en hälta på kota eller knä troligen på bägge fram eftersom hästen inte verkar ojämn. Om hästen var så annorlunda när den köptes så verkar det ju rimligt.

Lycka till
 
prova rida over bom - typ cavaletti. da kan ni aven langa avstandet sa maste hasten langa ut. annars haller jag med om att rida fram pa 'langa' tyglar, lata hasten rulla pa litegrann, men hitta en bra balans mellan detta o arbete, sa att det funkar att ta i hasten uta att tappa takt o bjuding.

aven rida ut kan hjalpa en hel del :D

om detta ar nagot som hant nyligen ar det ju mojligt att hasten har ont nagonstans, viktigt att kolla, det verkar som att den motvilligt vill rora sig framat.
 
Om man rider hästen i lång och låg form i skritt och sen har tänkt göra en övergång till trav och driver mycket så brukar hästen inte orka (om man har en sån tripp häst med huvet kanske gärna högt) trava trippigt när den redan har den långa, låga formen.

EN anings dålig förklaring kanske men man kan ju göra många avbrott och igångsättningar mellan skritt och trav utan att hålla för mycket i handen eller ha för korta tyglar.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 141
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 747
Senast: Nahar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
4 952
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp