Bukefalos 28 år!

Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

R

Rihonin

Någon som läst boken?
Komentarer? Bra/dålig?

Köpte boken idag och ser fram emot mycket härlig och nyttig läsning.:love:
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Halloj!

Jag har läst boken, eller läst o läst.
Försökt läsa.

Första delen av boken består i att K-F H berättar om sin egen förträfflighet. Rätt tröttsamt!

Andra delen av boken består i 26 hästtyper och hur man
bemöter dem. Ja.. lite kul är det. Ungefär som att läsa horoskop.

Jag håller helt med om att det finns olika hästtyper och att de skall behnadlas och bemötas olika men att de SER olika ut, tror jag inte alls på.

Ett exempel titta på "skeptikern". Visst ser den lite vrång ut i och med att den visar mycket ögonvita. Är då alla Appalosas och flertalet Knabstrupper "skeptiker" och lika till sättet.
Fånigt men lite underhållande.

F-K H har visserligen många trevliga tips om hantering men boken förstörs av hans sätt att presentera dem.

/Frans
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Just det med att kunna se på en hästs utseende hurdana de är finns väl också i T-touch böckerna, eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som känner för att informera dessa författare om att man under andra världskriget trodde detsamma om folk och försökte bevisa det...och misslyckades gruvligt. :smirk:


(så är mina historiska kunskaper grymt bra...inte. Så jag kan mycket väl minnas fel om det där :crazy: )
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Läst boken två gånger och sedan bläddrat i den litegrann.

Första gången blev jag arg, deprimerad och ja, uppgiven. KFH säger att "Det här är min väg och min väg är den rätta. Gör man inte så här så går det åt helvete". Sen kommer vi som sagt till karaktärsbeskrivningarna och där blev jag bestört och lite besviken. Han som tidigare känts så bra, tar han till sådana metoder?!

MEN, andra gångern jag läste såg jag förbi det. Jag såg hans väg som EN MÖJLIG väg, som kan ge mig tips, då jag ju vet med mig själv att det faktiskt funkat utan att göra exakt så som han gör. Karaktärsbeskrivningarna såg jag inte endast till nosryggens utseende etc, utan såg hur det hängde ihop med muskelspänningar i ansiktet, som säger väldigt mycket om en hästs sinnes-stämning. Hur en häst med dålig exteriör kan ge vissa uttryck och hur en häst med bra exteriör kan ge ett annat uttryck.
En häst som har lätt för sig i exteriören och inte bär på smärta pga den kommer ge en annan uppsyn än en häst med "kass" exteriör som bär på smärta pga den.

Jag kan rekomendera den, men då ska man läsa den flera gånger och försöka se förbi det man först tror sig se.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Om du nu ska dra det till det, så JA. De flesta av de Knabstruppers jag träffat på (ett flertal stycken, mestadels unghästar) har haft en mycket skeptisk uppsyn och varit mycket försiktiga med människor.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tycker den är skitbra, lite komplicerad dock. Svår att förstå har fått gå tillbaka flera ggr och läst om några sidor. Har läst alla karaktärerna och han skrev att man skulle ta en paus efter det så man fick smälta det och det undermedvetna skulle få in det.. Det blev en lång paus för mig iaf:D Men ska börja läsa den igen.

Men det är en bok man måste läsa flera ggr för att verkligen förstå den, och det nämner han även i boken. Ju fler ggr man läser den desto mer upptäcker man.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har också boken och till en början tyckte jag också att han verkade väldigt självgod. Men efter att ha analyserat de olika träningsprogrammen och karaktärsbeskrivningarna för olika typer av hästar, måste jag erkänna att jag hittar mycket som stämmer med mina egna hästar och hästar jag rider.

Man kan nog bestämma mycket av karaktären genom att titta på utseende och hållning. Rödhåriga är ju kända för att vara lite extra eldiga tex. Jag har sibyllans spåbok här hemma och där görs karaktärsbeskrivningar av människor med hjälp av utseendet. Ok den är skriven nån gång vid sekelskiftet...men ändå.

Jag tycker det är härligt att han vågar ta upp sådana här teorier! Det är ju verkligen något att diskutera. Om det stämmer till punkt och pricka....spelar det någon roll?
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har ju läst Dansa med Hästar innan ett flertal gånger med olika tid emellan. Man ser på situetionerna hellt annorlunda när man läser en andra eller en tredje gång.

Det som är sant för honom är kanske inte detsamma som är sant för mig. Så ser jag det hela. Man lär sig något nytt och man känner efter djupt inom sig själv och frågar sig: Är detta sant för mig? Och känns det inte rätt innerst inne så är det inte det.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag tycker om boken, men liksom "Dansa med hästar" är den bäst om man läser små, små stycken åt gången och försöker smälta vad han verkligen skriver. Och sedan går man tillbaks och läser om igen, gång på gång och i takt med att man relaterar till sina egna erfarenheter börjar man förstå. ;)

Första gången jag läste "Dansa med hästar" tyckte jag den var fruktansvärt flummig - nu älskar jag den boken.

Immer
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Du har helt rätt.
Ämnet hette Frenologi, och användes mot judar, Efterblivna tattare ov.

Vi borde verkligen ha kommit ifrån det där idag...
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

OJ!! Det visste jag inte...:o :o

Nu blev det ju genast hemskt! Nej men ush, jag är verkligen inte för sådana fruktansvärda idéer. Kan det inte vara så att denna teori missbrukades av förföljare/förtryckare av olika folkgrupper.

Är du emot att försöka läsa av hästarna med hjälp av Hempflings utseende beskrivning? Jag tror det handlar mer om ett sätt att bära sig och vara. Man kan ju se i ögonen iallafall hur hästen verkar.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det var teorier som missbrukades ja!

Sedan övergavs teorierna eftersom man inte hittade ett vetenskapligt samband.
Altså inget som hellst bevis för attd et var sant....

Mej stör det inte om man roar sig med vare sig sånt, eller horoskop. Jag brukar själv fråga vad folk är födda i för tecken, för att det roar mig.
Enda nackdelen som jag tycker är om man presenterar sådan idéer som en absolut sanning. För det finns inga belägg för sådant.

Personligheten kan ju också förändras ett flertal gånger genom livet.
En personlighet kan också förändras vid hjärnskada...
Och då ändras ju inte anletsdragen precis.

Läs det och ta det för vad det är.
Mellan lite naricisisstiskt självberöm och lite konstiga teorier finns ju en mycket begåvad människa.

Njut av boken :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Fast jag måste säga att Ttouch bäckerna om hästars personlighet kontra utseendet stämmer läskigt bra.
Och som nån annan skrev längre ner i tråden så ändras ju hästars personlighet genom livet och läskigt nog ändras deras utseende lika mkt som dera spersonlighet. Jag var intresserad av sånt här för typ 15 år sen och studerade och fotade det radan då och det är nästan läskigt att se förändringarna som sker samtidigt i personlighet och utseende.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Både till djurjouren och Susan.

Jo jag är också väldigt nyfiken på horoskop m.m och även det med hästars utseende kontra beteende är mycket intressant, men just att säga att så här är det gillar jag inte riktigt.
Men det är väldigt intressant att läsa och filosofera kring.



Susan:
Var ju lite kul att jag kom ihåg så pass mycket rätt iaf. :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag har den :)
Ganska intressant bok,, men jag har inte lyckats "identifiera" min häst än...

:)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Susan skrev:
Du har helt rätt.
Ämnet hette Frenologi, och användes mot judar, Efterblivna tattare ov.

Vi borde verkligen ha kommit ifrån det där idag...

"Vad man i mitt fädernesland iscensatte i fråga om förtryck och förintelse av enskilda människor och hela befolkningsgrupper, vill jag inte ens nämna i det här sammanhanget. Än idag görs det otaliga försök, speciellt av olika alternativa grupper och sammanslutningar att klassificera och rangordna människors egenskaper och eventuella särdrag.

Att på ett känsligt och inlevelsefullt sätt bedöma ett djur kan vara ett värdefullt hjälpmedel i handhavandet av djuret, men något sådant skulle, överfört på människor, i alla avseenden, varit brottsligt"

Citat ur nämnd bok.

Jag uppskattar boken :) Den är underhållande och filosofisk. Som vanligt, när det gäller den mesta litteraturen, så får man ta till sig det man gillar och strunta i resten. Det finns guldkorn i det mesta :D

Om inte annat så lär man sig ibland hur man absolut aldrig själv skulle göra ;)

Mvh Cecilia
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

skallbenet ändras ju inte.....

Även om du tycker att det stämmer med T - Touch böckerna så är det enligt din högst subjektiva erfarenhet.

Det finns inget som hellst vetenskapligt bevis för att det stämmer
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Du har absolut rätt.
jag har Hempflings video och hans första bok.
ärligt talat tycker jag all NH är både C och D kopior av detta ursprungliga.

framförallt är jag helt enig i hans konflikthantering.
Mera sådant och mindre hårda tränare :)

jag har snott en hel del tips till unghästarna - det underlättar
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Skallbenet ändras inte men det är inte det touch (eller jag) dömmer heller. Det är allt som sitter runtom skallbenet.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Det kan ju ändras något otroligt i huvudet på dem även om inte skallbenet ändras.

Vet bara på min gamla att hon såg helt annorlunda ut när det släppte spänningar runt ögonen på henne och de plöstligt blev stora istället.

Sedan ändras mycket av utseendet beroende på vad de varit igenom m.m
Samma som hos folk.
Får jag mer självförtroende t.ex. syns det ju i mitt ansikte också. Man får ett helt annat uttryck.

Hm...det där blev nog ett svar till Susan genom djurjouren *sorry något vimsig idag känner jag*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 848
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 990
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp