Bukefalos 28 år!

Hästens språk - Vad menade han..?

Cambiaso

Trådstartare
Som nybörjare har jag ju nu börjat lära mig vad som är riktiga signaler på aggressivitet och vad som bara är ett test av mitt ledarskap (Dvs när skall jag ta kommandot och när bör jag springa fort som bara den...). Dock dyker det ibland upp signaler jag ej vet vad det är...

Senaste lektionen var jag klar några minuter innan ridläraren kom. Vi blev stående i boxen (Jag bredvid hållandes i tyglarna) och då böjer sig V. ner och nyper mig alldeles ovanför knät. Mycket lätt och därefter blir han stående så, såsom han vilar huvudet med mitt knä som stöd. Detta upprepas några gånger, hela tiden mycket lätt och utan några andra signaler. Försökte han säga något eller var detta bara något av de outgrundliga saker en häst gör ibland... :confused:
 
Sv: Hästens språk - Vad menade han..?

Om jag kommer ihåg rätt nu, så har jag läst i en hästtidning att vildhästar "nyper" varandra i benet för att visa vem som bestämmer, ex "jag är ledare och kommer göra allt för att hålla min plats men är du snäll mot mig så är jag detsamma mot dig". (Något i den stilen)

Vet inte ifall han menar just detta men kanske kan vara en anledning till att han gjorde som han gjorde..
 
Sv: Hästens språk - Vad menade han..?

Kan bero på mycket, hur han gjorde det, hur hans kroppspråk va osv:).
Unghästar kan typ nypa lätt på varandra, typ tetas för att få igång en lek. Sen kan de nypa lite när de vill söka kontakt och bli kliade tillbaka. En unghäst jag jobbat med sen i våras kom i bland och nöp lite lätt och gnuggade med läppen och ville då jag skulle göra det samma. När jag slutade så slutade han och bara stod med mulen mot axeln. Svårt att säga så här utan att se hästen framför sig, men jag tycker det låter på din beskrivning att han ville söka kontakt om han stod lugnt med sänkt huvud.
 
Sv: Hästens språk - Vad menade han..?

Har också läst den artikeln och funderade på om det var något sådant, men inget övrigt i beteendet tydde på att han ville visa vem som var boss. Det var mer som ett annorlunda form av gosande så jag tror nog på kontaktsökande. Det funkade definitivt, för han blev rejält kliad...
 
Sv: Hästens språk - Vad menade han..?

Ja precis, så kunde det ju också varit!
Antagligen ville han nog söka kontakt, men det lät så otroligt likt det som stod i artikeln, fast dock vet jag inte ifall hästen skulle göra sådär på en människa..?
:grin:
 
Sv: Hästens språk - Vad menade han..?

Vår treåring kan ibland göra antydningar åt det hållet att han skulle vilja bita mig lite i benet när han blir busig, så gjorde även sexåringen när han var yngre. De leker ju så med varann, biter för att uppmuntra till att kompisen ska bita tillbaka så de kan försöka hinna undan med benet.
Skulle också gissa på att det var något lite lek-gos han ville uppnå där, fast han insåg nog att man inte kan göra precis samma på människor som på hästpolare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 672
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 371
Senast: Shenzi
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 808
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp