Bukefalos 28 år!

köpa häst?

I min värld, som köpare, är det helt självklart. För det juridiska skyddet. Om man sedan gör en deal att säljaren tar kostnaden om hästen inte är UA, är en korrigeringen som sker efter besiktningen, när man har resultatet. Som säljare kan man ju annars bli stående med mängder av besiktningar för hästar där köparen hoppar av utan giltigt skäl.

Visst kan handpenning hjälpa i den situationen.

Absolut, går ett köp så långt som till besiktning så kan man göra upp olika avtal för att skydda båda parter - t ex handpenning som motsvarar de utlägg som säljaren har och som inte betalas tillbaka om hästen går igenom besiktning och köparen vid den tidpunkten hoppar av. Och det är där jag menar att det inte är en självklarhet att köparen står för kostnaden.
 
Det är inte helt självklart att köparen ska stå för besiktningen. Det kostar trots allt ett antal tusenlappar och visar det sig sedan att hästen inte här ok så står man där med en räkning utan att få något. Händer detta 2-3 gånger så äter det stora hål i budgeten.

Det vanliga är att köpare står för besiktningen om hästen är ua. Annars betalar säljaren.
 
Hej
Här kommer en liten uppdatering. Det finns ingen mer intressent på hästen som det gäller. Köpesumman är 50000:- . Jag meddelade säljaren att jag tyckte det var lite konstigt att jag helt snabbt/plötsligt skulle sätta in handpenning då vi aldrig pratat om det, och då gick säljaren med på att jag skulle betala för hästen i sin helhet när jag skulle hämta honom. Precis som vi bestämt innan. Så jag vet inte om det kanske rörde sig om en snabb pengakris för säljaren eller något liknande.
Säljaren och jag har kommit överens om att vi skulle dela på besiktningskostnaden. I torsdags hyrde jag släp och körde de 25 milen till hästen. Hästen skulle besiktas och efter det skulle jag försäkra hästen och ta med mig honom hem. Nu är ju hästar just hästar och allt kan hända med dom, och jag tog en chansning genom att ta med släp (trodde hästen skulle gå igenom) enkel gårdsbesiktning. Men när ägaren börjar trava med hästen framför veterinären är det uppenbart att han är halt på ett framben. Vet avbryter besiktningen och ger rådet att besikta om efter 3 veckor igen. Känns mkt osäkert nu så jag vet inte hur jag ska göra nu.
 
Jag har varit med om alla varianter. Både att köparen betalat besiktning oavsett resultat, att säljaren betalar bes oavsett resultat samt att köparen betalat om går igenom och säljaren om ej går igenom.

Senast jag köpte häst så första gick inte jgenom - säljaren betalade. Andra gick igenom ua. Besiktningen ingick i priset för hästen (gör det på alla dennes hästar, en handlare) men jag fick välja veterinär fritt och besiktningen bokades när jag kunde om jag ville vara med.

Tidigare så har jag betalt oavsett men haft turen att de alltid gått igenom.

Kompisen la 10 000 kr på att inte köpa häst en gång. Två stycken som inte gick igenom och hon betalade...
 
För mig helt oacceptabelt. Det går att vila ut en hälta, som sedan dyker upp igen när hästen ska igång (kommer hem till köparen). Jag hade velat ha en hältutredning, inte vila.

Ja verkligen!

TS Jag får en magkänsla av att säljaren visste att hästen var halt och försökte lura dig på handpenningen , skulle inte förvåna mig ett dugg om säljaren finns hos kronofogden :angel:

Köp en annan häst är mitt råd.
 
Och jag är så förvånad över hur många det verkar vara som ska sälja sina hästar och INTE har besiktigat de själva innan de sätter igång säljprocessen?! Sparar inte det alla en enorm massa tid och besvikelse att veta att hästen faktiskt är fräsch innan man drar igång med provridningar etc. Det är ju en sån liten kostnad i sammanhanget, så en besiktning innan försäljning startar borde ju vara självklart även för billigare hästar?
 
Och jag är så förvånad över hur många det verkar vara som ska sälja sina hästar och INTE har besiktigat de själva innan de sätter igång säljprocessen?! Sparar inte det alla en enorm massa tid och besvikelse att veta att hästen faktiskt är fräsch innan man drar igång med provridningar etc. Det är ju en sån liten kostnad i sammanhanget, så en besiktning innan försäljning startar borde ju vara självklart även för billigare hästar?
Om det vore så enkelt som att man besiktigar själv när annonsen läggs ut och hästen säljs i om en vecka, så kanske det funkat. Men friskintyg är färskvara och hästar är djur som förhoppningsvis förvara ute och röra på sig. Då kan det hända saker på vägen. Särskilt om hästen är till salu i Några månader innan den blir såld
 
Och jag är så förvånad över hur många det verkar vara som ska sälja sina hästar och INTE har besiktigat de själva innan de sätter igång säljprocessen?! Sparar inte det alla en enorm massa tid och besvikelse att veta att hästen faktiskt är fräsch innan man drar igång med provridningar etc. Det är ju en sån liten kostnad i sammanhanget, så en besiktning innan försäljning startar borde ju vara självklart även för billigare hästar?

Det enda du vet av en besiktning är att hästen är fräsch just den stunden hen går igenom ua. Det säger inget om hen är fräsch en timme senare, imorgon eller om två veckor.

Jag kan inte heller tycka att det är en billig kostnad. Säg en häst för 25000 kr och besiktningen kostar 3500 kr och besiktningen måste ändå göras om när köpet är ett faktum. Jag ser det snarare som bortkastade pengar att göra besiktning innan.
 
Och jag är så förvånad över hur många det verkar vara som ska sälja sina hästar och INTE har besiktigat de själva innan de sätter igång säljprocessen?! Sparar inte det alla en enorm massa tid och besvikelse att veta att hästen faktiskt är fräsch innan man drar igång med provridningar etc. Det är ju en sån liten kostnad i sammanhanget, så en besiktning innan försäljning startar borde ju vara självklart även för billigare hästar?
Det är en riskbedömning om man ska sätta igång en besiktning på en enligt egen bedömning helt frisk häst. Visst kan det visa sig att den inte är det men samtidigt kan det hända något med den mellan besiktning och provridning. Det kan ta lång tid att sälja en häst och en 2 månader gammal besiktning säger typ ingenting. Hästen kan skada sig dagen efter besiktningen.
 
Senast ändrad:
Nej självklart kan det hända mycket, speciellt om hästen ej blir såld på ett tag. Och jag tycker ju givetvis att en besiktning vid köp ska till också, men själv hade jag nog inte inte vågat ha något slags utgångsvärde på att hästen är frisk när jag ska börja sätta igång en säljsprocess. Jag tänker mig t.ex det scenariot att man upptäcker en kotledsinflammation vid en förbesiktning, bättre att behandla då och sen lägga ut för försäljning när hästen är frisk. Än att upptäcka en kotledsinflammation vid en försäljningsbesiktning, ta tillbaka och behandla, och sen lägga ut på annons igen, när hästen synts till salu innan.

Och nej, rör det sig om hästar med summor på kring runt 25.000:- som du beskriver då blir det ju förstås en kännbar kostnad med besiktning.
Tyckte mest det var en intressant fundering inte minst för att vi själva var ute i hästletar- och besiktningssvängen i våras, och där 2/3 hästar vi besiktigade inte gick igenom utan hade kotledsinflammationer som antagligen funnits där ett tag och nog hade kunnat upptäckas med en för-besiktning. :)
 
Det luktar fisk . Jag hade dragit öronen åt mig och letat efter en annan häst.
Jag vill även rekommendera dig att besikta på klinik.
 
När jag sålt häst hAr jag besiktat dom innan jag ens lagt ut annons.
Visserligen inte svårsålda hästar och var inte i svårsålda tider.
Men jag skulle inte ens kolla på en häst som inte var besiktad om jag letade häst igen.
Och handpenning är för mig självklart , det är ju lika med att man bokar hästen.
Den ska ju ändå betalas sedan.
 
Ja innan någon ifrågasätter jag är medveten om att man gärna ombesiktar innan köp om det är en dyrare häst.
Har sålt femtontusen kronors hästar själv och varit mer intresserad av frisk häst till gott hem istället för pengen:)
 
Ja innan någon ifrågasätter jag är medveten om att man gärna ombesiktar innan köp om det är en dyrare häst.
Har sålt femtontusen kronors hästar själv och varit mer intresserad av frisk häst till gott hem istället för pengen:)

Angående det (av mig) fetade.

Mer intresserad än vad? När är man inte intresserad av en frisk häst till ett gott hem? Och den som till äventyrs inte är intresserad av det, spelar priset någon roll i så fall?
 
Det är inte helt självklart att köparen ska stå för besiktningen. Det kostar trots allt ett antal tusenlappar och visar det sig sedan att hästen inte här ok så står man där med en räkning utan att få något. Händer detta 2-3 gånger så äter det stora hål i budgeten.

Ja men då har man sluppit att betala för hästen.

När köparen betalar för besiktningen, är det köparen som vinner. Eftersom köparen då antingen (så långt det går) försäkrat sig om att köpa en felfri "vara", eller funnit fel och sluppit köpa en felaktig "vara".

När säljaren står för besiktningen så kan den ju ha visat att "varan" var felfri vid köpet och eventuella senare fel läggs på köparens bord, så att säga.

Med det sagt; i somras sålde jag en ponny, och där var det jag som bokade och betalade för besiktningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 382
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 240
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 980
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 784
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp