Hästhatare...?

A

Allimac76

Jag satt just med i en mycket märklig diskussion på fikarasten.
En kollega som jag i princip aldrig pratat med började diskutera hur farliga hästar är i samhället och ondgjorde sig över att hästar överhuvudtaget får vistas på vägar.
Han tycker att de är en allmän fara och att de borde förbjudas från allt vad vägar och samhällen heter.
En häst som rymt ur en hage ser han som en jättestor katastrof.

Behöver jag nämna att han är storstadsbo?

Jag förstår inte denna inställning.
Naturligtvis ska man inte rida på stora vägar, det kan vara mycket farligt, men små vägar kan det vara nödvändigt att rida längs en bit, eller leda hästen intill.
Hur ska man annars komma fram? Om man kör bil har man väl ett ansvar att köra lugnt och tryggt och hålla uppsikt över potentiella hinder? Man kan väl inte alltid räkna med att blåsa på i 190 knyck utan minsta störning? :confused:

Om någon cyklar vid vägkanten saktar jag in och kör runt cyklisten med god marginal, eftersom jag vet att denne kan vingla till, kanske tom falla omkull. :idea:

Borde inte ryttare visas samma hänsyn? Självklart kan det hända olyckor eftersom hästen är ett levande djur, men det får man väl ta hänsyn till då man sitter i sin bil på 50 vägarna i landet? Det kan dyka upp en häst, eller en cyklist, eller en människa med två hundar som man måste köra om försiktigt. Är det så farligt?

Är det någon som har några synpunkter för eller emot, kanske någon kan få mig att förstå detta som jag uppfattar som total brist på tolerans?

(Om jag lagt tråden i fel forum kanske ngn godhjärtad moderator vill förflytta den?)
 
Sv: Hästhatare...?

I så fall borde väl barn, hundar, rådjur, grävlingar och framför allt älgar också förbjudas från vägar och samhälle? Samt cyklister, rullator, gående och barnvagnar. Säg till människan att ta bussen eller enbart köra på motorväg med viltstängsel

När jag tog körkort fick jag lära mig att man ska kunna stanna framme varje förutsägbart hinder, vilket för mig innebär att vid varningsskyltar för exempelvis skola, vilt, cykelväg eller häst tar man det lite lugnt.
 
Sv: Hästhatare...?

Ja, man måste väl ändå anpassa farten till situationen.

Den här människan drog en parallell till då han körde på en hund på motorvägen. Den dog, hans bil skadades, och han såg till att söka reda på hundägaren för att kunna kräva att olyckan går på dennes försäkring. Hunden var ju olovligt ute på vägen, och då ville han inte behöva ta ansvar för att ha kört på den.

Då jag ifrågasatte hur han resonerat om det istället varit någons son han kört på, människor får inte heller befinna sig ute på motorvägarna utan fordon, vägrade han svara och blev riktigt otrevlig. Skulle han ha krävt att föräldrarna då tog det på sin försäkring eftersom sonen kanske var onykter ute och vinglade på motorvägen? :crazy:

En lite gnällig och flummig tråd, jag vet, men jag är fortfarande helt chockad över den här mannens obefintliga toleransnivå. Någon annan som har stött på liknande människor? Hur hanterade ni dem? Är lite rädd att detta kommer att diskuteras igen....:(
 
Sv: Hästhatare...?

Då jag ifrågasatte hur han resonerat om det istället varit någons son han kört på, människor får inte heller befinna sig ute på motorvägarna utan fordon, vägrade han svara och blev riktigt otrevlig.

Tro mig, det förekommer att bilister kräver ersättning när de kolliderat med barn på cykel...

/Jenny - luttrad ansvarsskadereglerare...
 
Sv: Hästhatare...?

Om jag vore du skulle jag inte prata med den människan. Jag läste idag faktiskt om ett par som förlorat sin 7 åriga son som blev påkörd av en bilist på väg till skolbussen. Och jag skulle inte tro att bilens reparation bekostades av föräldrarnas försäkring.

Men visst om jag någon gång råkar krocka med en älg (jag hoppas verkligen jag slipper det) så ska jag kräva älgens familj på skadestånd.

Som sagt han kan ta bussen eller gå själv längs vägen
 
Sv: Hästhatare...?

Som bilist har man lika stor skyldighet att sakta ner för hästar som för cyklister, gående osv.
Det står i teoriboken när man tar körkort :)
 
Sv: Hästhatare...?

Vad gäller övrig frågeställning så är det ju ett återkommande dilemma detta med att saker "inkräktar" på varandras område. Ömsom hör man ridande/körande hästmänniskor som gnäller över att bilisterna inte tar hänsyn, ömsom hör man bilister som är förbannade för att folk får rida/köra häst på vägen.

Enligt min åsikt baseras hela problemet på att så många saknar ÖMSESIDIGT hänsynstänkande. Om jag som ridande eller körande med häst håller undan så gott det går, kanske kliver av vägen om det finns möjlighet och om det kommer ett större fordon etc, ser till att inte ge mig ut med en häst som är osäker i trafiken samt förstås ser till att synas så väl som möjligt så underlättar ju jag det jag kan för bilisterna. MEN bilisterna måste också visa hänsyn genom att sakta ned, inte rusa motorn, inte köra om så att hästen blir nedskvätt etc.

Om bara alla gjorde sådana små saker så skulle det inte behöva vara något problem. Men det är väl säkert för mycket begärt att vi alla skall ge varandra lite livsutrymme *suck*
 
Sv: Hästhatare...?

Din kollega verkar inte vara så smart;)

Jag tror alla blir lyckligast om du säger till honom (om diskussionen kommer upp igen) att var och en blir lycklig på sitt vis, han får tro det han tror så vet du vad du vet;):angel:
 
Sv: Hästhatare...?

Såna där människor finns det tyvärr gott om :( Gnälliga, sura som inte kan bjuda till eller kompromissa det minsta. Jag brukar bara garva högt och länge när de säger så där fullständigt idiotiska, barnsliga saker. Ju dummare saker de säger desto mer garvar jag. Förr eller senare begriper de väl att deras beteende bara är skrattretande :p
 
Sv: Hästhatare...?

Jo tack jag vet:mad: jag fick ersätta ett pucko som körde på min son inne på bilfrigård:eek:

Va???? det är ju helt sjukt!! han blev inte skadad hoppas jag?
:eek: de borde ju självklart va att bilisten måste betala skadestånd eller ersättning för sveda o värk o allt va det kan va :eek:
 
Sv: Hästhatare...?

Va???? det är ju helt sjukt!! han blev inte skadad hoppas jag?
:eek: de borde ju självklart va att bilisten måste betala skadestånd eller ersättning för sveda o värk o allt va det kan va :eek:

Ja man tycker att en vuxen människa borde få ta mer ansvar än en åtta åring:mad: vi fick ju åka till sjukhuset och de gick igenom honom grundligt, han landade på magen på motorhuven så visst målade man upp alla möjliga hemskheter:crazy: men som tur var hade han "bara" blåmärken och var allmänt mörbultad så han var återställd efter par veckor.

Det jag tyckte var värst var att fb menade att eftersom föraren hade haft sin försäkring så länge hos dem (vi hade samma försäkringsbolag) så var det bättre att det gick på min hemförsäkring:eek: det var bättre att skylla på ett barn än en bilförare som inte hade där att göra (man fick köra in på gården för i och urlastning, men den här personen bodde inte där utan var för lat för att gå från parkeringen och körde därför alltid fram till dörren och parkerade hos dem han skulle hälsa på.)

Fb betalade ut ersättning för sveda och värk, 800 kr (detta hände för snart tio år sedan) de lagade också cykeln som blev totalkvaddad. Reparationen gick på mer än vad cykeln var värd:smirk:

Jag behöver väl inte säga att jag bytte fb efter detta hade hänt
 
Sv: Hästhatare...?

En lite gnällig och flummig tråd, jag vet, men jag är fortfarande helt chockad över den här mannens obefintliga toleransnivå. Någon annan som har stött på liknande människor? Hur hanterade ni dem? Är lite rädd att detta kommer att diskuteras igen....:(


ja jag gillar dessa diskutioner i kaffe rummet på jobbet :devil:
jodå jag har ett par kollegor som antagligen är HYPPPPPPPPPER allergiska för häst eller precis som din kollega rädd eller ogillar dessa odjur jag är ägre till.
och jag blir oftast i frågasatt om kostander och tiden jag lägger ner

visst har jag förståelse för dom som är rädda för hästar för det är inga leksaker

jag brukar besvara de frågor jag får, men hamnar jag i en diskution eller annan besvärlig situation så brukar jag säga "det måste hända himmla lite i pajala när mina hästar måste diskuteras" då brukar det bli tyst
 
Sv: Hästhatare...?

Jag får också ofta frågor om tid och kostnader. Och visst lägger jag ned massor av tid och massor av pengar på min hobby. Men jag har faktiskt aldrig mött någon som tyckt att det var larvigt eller dumt, de flesta är positiva om än något oförstående.
 
Sv: Hästhatare...?

Såna där människor finns det tyvärr gott om :( Gnälliga, sura som inte kan bjuda till eller kompromissa det minsta. Jag brukar bara garva högt och länge när de säger så där fullständigt idiotiska, barnsliga saker. Ju dummare saker de säger desto mer garvar jag. Förr eller senare begriper de väl att deras beteende bara är skrattretande :p

Hehe ska prova med det :D
 
Sv: Hästhatare...?

Helt otroligt. Inte konstigt att vissa aldrig lär sig ta ansvar om de aldrig behöver :mad:
Tur att din son var ok i alla fall.
 
Sv: Hästhatare...?

Tro mig, det förekommer att bilister kräver ersättning när de kolliderat med barn på cykel...

/Jenny - luttrad ansvarsskadereglerare...

Hur kommer man på tanken? Det är min fråga. Hur kommer man på att man ska kräva pengar av någon man skadat? :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 931
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 109
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 547
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp