Hästhatare...?

Sv: Hästhatare...?

Sådana här diskussioner är så tråkiga. Jag hamnar också i sådana ibland. blandannat så ifrågasätter svärmor vitsen med att ha dyra livsfarliga djur. Blir inte bättre av att hon klampade in här när jag precis blivit sparkad av nykomligen och var blå på hela låret och stod i bara trosorna för sambon skulle titta på eländet.

Men vad svärmor missar är att hennes älskade son som alltid har rätt lägger minst lika mycket pengar om inte mer på sitt jaktintresse och sitt fiskeintresse. Men i svärmor värld är det inte samma sak. För gubbens jakt brukar göra att svärmor får kött i frysen mina hästar leder inte till kött i frysen.

Förlåt trådnappningen och gnället.
 
Sv: Hästhatare...?

Många storstadsbor har inte mycket innanför pannbenet...
Där jag bor så flyttar folk från stan ut till "landet" nära havet osv.
Men dom tål inte att man är ute och rider på småvägarna trots att det är stallar runt omkring.

Dom sätter upp massa skyltar om att man inte får rida där trots att dom inte fått lov från kummun/vägverk eller vilka det nu är som bestämmer sådant. Någonstans måste vi ryttare få ta vägen!
Flyttar man från stan till landet så får man räkna med djur tycker jag!

Sen finns det ju dom dom kommer från stan som knappt sett hästar i hela sitt liv som tycker det är jätteroligt :)
 
Sv: Hästhatare...?

Det är bara att gnälla av sig, det gör jag :D
 
Sv: Hästhatare...?

Alla som har hästar där jag bor har lixom kommit överens om att hästarnas skit ska sparkas ner i diket om dom skiter på vägen (för dom vill inte köra med bilarna i hästbajs)
Så har det nästan alltid varit så alla vet om det.

Men en dag så är jag ute och rider och så kommer det en gubbe och frågar om hästbajjen som ligger intill dikes kanten var "min" (den var nog ganska många dagar gammal) Nej sa jag då.
Då skulle jag tydligen rida hem och hämta en stor påse och lägga skiten i den och sedan rida tillbaka och slänga den i gödselstan i stallet.

Andra intelligenta kommentarer är ju också att hästarna ska helst inte gå på de asfalterade vägarna för de sliter ju ut asfalten så mycket.
Asså jag kan inte hålla mig för skratt när jag hör så ointelligenta saker. :D
 
Sv: Hästhatare...?

Skulle tro att det är fler älgar som kutar omkring tvärs över vägarna och orsakar trafikolyckor, än hästar... :angel:
Ska han förbjuda dem också?
 
Sv: Hästhatare...?

Hur kommer man på tanken? Det är min fråga. Hur kommer man på att man ska kräva pengar av någon man skadat? :confused:

Ofta är det ju så i de här fallen att till exempel ett barn som cyklat har brutit mot högerregeln eller missat en väjningspliktsskylt. Då är det ju rent juridiskt barnet som vållat skadan. Barnet har alltid rätt till ersättning för sina skador genom bilens trafikförsäkring men bilägaren får betala en självrisk - säg 3000 för vagnskadan och 1000 kronor för trafikförsäkringen = 4000 kronor. Dessa 4000 kronor vill bilägaren ha igen av barnet eftersom barnet vållat olyckan. Ibland har ju inte bilägaren någon vagnskadeförsäkring heller och reparationen av bilen kan ju kosta många många tusentals kronor.

Ofta kan bilägaren få ersättning via barnets föräldrars hemförsäkring (ansvarsmomentet) helt eller delvis i sådana lägen. Dessutom tar försäkringsbolaget diskussionerna med bilägaren och bestämmer vad som är ett skäligt skadestånd. Barnets föräldrar får betala sin självrisk, ofta runt 1500 kronor men försäkringsbolaget betalar resten.

Jag har i princip inga synpunkter på att man tillvaratar sin rätt på detta sätt, även om jag sett mer osmakliga varianter. Till exempel ärendet där barnet låg på sjukhus med misstänkta skallskador och bilägaren stormade in på försäkringsbolaget jag jobbar på och krävde att vi OMGÅENDE skulle fatta beslut om omlackering av hans bil... kändes i min värld som om man kanske först borde fokusera på barnet, och att det skulle bli återställt (vilket det för övrigt blev :bump:) och sedan börja fundera över de materiella skadorna på cykel och bil.

Men folk reagerar ju olika i chockliknande tillstånd så jag försöker intala mig att det var det som hände... men jag tror inte riktigt på det. Min egen värsta fördom är att det är värre att skada en gubbes bil än att skada en person... enligt en gubbe alltså.
 
Sv: Hästhatare...?

Många storstadsbor har inte mycket innanför pannbenet...
Där jag bor så flyttar folk från stan ut till "landet" nära havet osv.
Men dom tål inte att man är ute och rider på småvägarna trots att det är stallar runt omkring.

För mig har de varit tvärtom. När jag bodde o hade häst i Sthlm kröp verkligen bilarna förbi o visade stor hänsyn. Här i Skåne så kommer de infödda bönderna (känner igen bilarna så vet att de flesta är riktiga skåningar) i full fart o blåser om en, får va glad om de bländar av till halvljus...
 
Sv: Hästhatare...?

Jag får också ofta frågor om tid och kostnader. Och visst lägger jag ned massor av tid och massor av pengar på min hobby. Men jag har faktiskt aldrig mött någon som tyckt att det var larvigt eller dumt, de flesta är positiva om än något oförstående.

ja då får du komma och hälsa på mitt jobb för där finns det dom som tycker det är larvigt.
Men jag är ju inte ett dugg intresad av att baka 25 olika sorters kakor till jul eller hålla reda på alla bybor och det jag inte vet hittar jag på :devil:

sedan finns det dom som är positiva och nyfikna och dom älskar jag ju att prata med :smirk:

så smaken är ju som baken :D
 
Sv: Hästhatare...?

För mig har de varit tvärtom. När jag bodde o hade häst i Sthlm kröp verkligen bilarna förbi o visade stor hänsyn. Här i Skåne så kommer de infödda bönderna (känner igen bilarna så vet att de flesta är riktiga skåningar) i full fart o blåser om en, får va glad om de bländar av till halvljus...


Här (Göteborg) spelar det ingen roll med bilarna om det är stadsbor eller bönder.
Vissa visar respekt och andra inte.
 
Sv: Hästhatare...?

var nånstans står du i gbg? känner igen mig i beskrivningen angående läget;)

har det likadant... på landet men nära vattnet där många rika stadsbor flyttat ut... de fattar bara inte att bo på landet medför att det finns djur också... givetvis får man ta hänsyn. men jag har rätt att vara där så jag tänker inte ens bemöda mig att argumentera med sånna tröga idioter.
man tar seden dit man kommer.. så är det bara!
jag hade aldrig propsat på att ha min häst med mig i stan;)
 
Sv: Hästhatare...?

var nånstans står du i gbg? känner igen mig i beskrivningen angående läget;)

har det likadant... på landet men nära vattnet där många rika stadsbor flyttat ut... de fattar bara inte att bo på landet medför att det finns djur också... givetvis får man ta hänsyn. men jag har rätt att vara där så jag tänker inte ens bemöda mig att argumentera med sånna tröga idioter.
man tar seden dit man kommer.. så är det bara!
jag hade aldrig propsat på att ha min häst med mig i stan;)

Hisingen, Björlanda :)
 
Sv: Hästhatare...?

ah;) jag med;)

tänk om det visar sig att vi står i samma eller i grannstallen... hmm:)

nu blev jag nyfiken!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 942
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 553
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp