Bukefalos 28 år!

Hästmusli till kanin?

Qosack

Trådstartare
Lite konstig fråga kanske men jag har en halv säck Mustang orginal över då ponnyn inte ska äta mer av den, kan jag ge det till kaninen i stället?

Känns så dumt att kasta...

Kaninen äter ju även hö, grönsaker och pinnar också:)
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Går säkert, men vad har den för innehåll? Lättare att svara då.

Det är flera som ger müsli, för omväxling och för att det är nyttigt. Vad just Mustang har för innehåll vet jag dock inte så skriv gärna in det.
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Det här är innehållet:laugh:

Kokt korn 40%, Müsli koncentrat 37%, Melasserad
betmassa 5%, Grönmjöl 5%, Majsflingor 5%, Kokt
vete 4,0%, Betmelass 3,0%, Morotsflingor 0,8%,
Linfrökaka 1%, Sojaolja 0,5%.
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Ok. här är hela listan:)

Energi enligt SJV 10 ,9 MJ
Råprotein 10 ,7 %
SMB råprotein 85 ,0 g
Råfett 3 ,5 %
Växttråd 8 ,6 %
Vatten 12 ,0 %
Koksalt 0 ,9 g
Kalcium 0 ,6 g
Fosfor 0 ,4 %
Ca/P kvot 1 ,5
Magnesium 0 ,25 g
Aska 6 ,0 %
Fodertillsatser, per kg
Vitamin A 10 000 IE
Vitamin D3 1 000 IE
Vitamin E 300 mg
Vitamin B1 10 mg
Vitamin B2 10 mg
Vitamin B6 2 mg
Vitamin B12 0 ,1 mg
Niacin 10 mg
Pantotensyra 5 mg
Biotin 0 ,1 mg
Zink 100 mg
Koppar (i form av kopparsulfat) 35,0 mg
Selen (i form av natriumselenit) 0,3 mg
Vitamingaranti 6 månader
Dessutom tillsats av spårämnen,
järn, mangan, jod och kobolt
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Det är tydligen rätt många som ger hästmusli till sina kaniner, ofta uppblandat med kaninfoder.

Jag ska själv börja ge mina niner en sådan blandning.
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Han fick smaka i går och han gillade det i varjefall så det kanske inte är så tokigt ändå om fler ger hästmusli till sina kaniner:laugh:
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Inget jag skulle kunna ge till den lille, alldeles för lite fibrer så hans mage skulle förmodligen spåra ur totalt. Men om man har en mindre känslig kanin kanske det funkar. Undrar dock hur det är med sockerhalten, verkar vara en del melass i det och det är ju väldans sött. :confused:
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Inget jag skulle ge utan att blanda ut med vanlig pellets.
Det är som sagt alldeles för lite fibrer i, samt för lite protein.
Fiberhalten bör ligga på över 15%, samt protein på 13-15%.

Sockerhalten kan också bli ett problem.
Kan ge upphov till lösa magar och liknande.
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Ok. protein får han väl i sig med ett bra hö? Men hur är det med fibrer? Morötter och andra grönsaker eller?

Melassen kanske är ett bekymmer, får hålla koll på magen. Han är en rätt stor rex kanin och har aldrig reagerat på något vi gett honom så vi får väl se hur det går:)
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Finns ingen anledning att ge det fodret annat än som godis. Andra sorters müsli kan däremot vara bättre.
Om jag förstod dig rätt så äter din kanin inte kraftfoder alls nu utan bara grönsaker och hö? Om han klarar sig bra på det så finns egentligen ingen anledning att ge müsli.

Fibrer får de framförallt från hö, men det kan bli problem med magarna om de får mycket fiberfattig mat också. Kraftfoder gör ju också att de äter mindre hö.
 
Sv: Hästmusli till kanin?

Jo, han äter vanligt kaninkraftfoder men så fick jag den här säcken över och det känns dumt att kasta den.
Men om jag blandar ut den tills det är slut på den kanske?
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 168
Senast: Scata
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp