Bukefalos 28 år!

L

Linn__89

Hej!!

Jag undrar en dum fråga.... Är det verkligen så att man måste ha hästpass från och med 2005??
Jag har tre stycken ponnier och det kommer väl att bli hur dyrt som helst om jag måste skaffa hästpass till alla tre??
Det är bara en jag tävlar men han är triangelmärkt så jag tävlar endast på klubbnivå, måste man även då ha ett hästpass??

mvh En som Undrar :confused:
 
Är det någon som har koll på hur mycket det kommer att kosta?
Hörde att det skulle bli dyrt för hästar som inte är registrerade i någon rasförening och inte är blodtypade...
Stämmer det?
 
Ja ALLA måste ha det, det spelar ingen roll om du bara har dem i hagen för att titta på eller tävlar på hög nivå, för det har inget med tävling att göra att alla hästar ska ha hästpass.

Det är dyrt ha häst, visste du inte det?? :confused:
 
Det är ju enligt EU:s regler...Och från 2005 ska ALLA hästar ha pass.

Kostnaden beror ju lite på ras och om du har papper på hästarna innan...
 
Jag förstår inte riktigt vitsen med det hästpass... Bara ännu en avgift som man MÅSTE betala, snart har väl ingen råd att ha häst längre...

Är glad att min pålla är renrasigt halvblod som redan är blodtypad...
 
Hästpass (grundpass) som inte ger rätt att lösa tävlingslicens får inte kosta mer än 400:- enligt Jordbruksverkets direktiv.

MEN för att få detta krävs efter vad jag förstått numera inte bara konturdiagram utan antingen chipmärkning, DNAanalys eller blodtypning. Någon som vet om Jordbruksverket stöder detta krav?

För mer info läs på http://www.svehast.se/allm/start.asp OBS 1 Även raderna under passinformation är länkar till passinformation
OBS 2 SH:s information gäller inte för hästar med travstam eller de som är registrerade som galoppörer.
 
Tack så mycket!! Det var till mycket hjälp inte bara för mejj utan för alla här på Bukefalos!!
 
ja de måste de enligt lagen....men de u ju knappast nån som kooer att göra hemsbesök och kolla

Nej kanske inte, men om hästen måste veterinärbesökas så måste den ha hästpass, även när man ska vaccinera den..
så det är ju bäst för hästen om det nu är så att man tänker på den... :smirk:
 
Nej kanske inte, men om hästen måste veterinärbesökas så måste den ha hästpass, även när man ska vaccinera den..
så det är ju bäst för hästen om det nu är så att man tänker på den... :smirk:



[/quote]

Vadå? Hästen struntar väl i om den har ett pass eller inte? det går ju lika bra att skriva in vaccinationsdatum i boken som man tidigare gjort!
jag tycker bara att det är ett tecken på hur byråkratin ökar i vårt samhälle... 1000 kr för nya papper när det redan finns! jag vill inte skaffa hästpass.
vad händer om jag inte har ett pass nästa år?

/P
 
Vad som kan hända är att din häst bli akut sjuk du vill ha hjälp av veterinär annars dör den, veternären får då inte hjälpa dig och din häst för att du inte följt reglerna.. skulle det kännas bra??
 
Veterinären kan (och bör tom tror jag) vägra behandla häst utan pass. Och icke livsviktiga saker såsom vaccinering lär de vägra from 1a jan. Likaså måste du visa passet vid veterinärbesiktning etc. Så det kommer nog bli VÄLDIGT svårt att tävla utan pass. Ponny går som sagt inte att slutmäta utan chip from nästa år.

1000kr kostar det väl ändå inte när hästen redan är registrerad?
 
Aj då, stackars veterinärer, att tvingas vägra ge sjuk häst vård för att EU har sagt att alla hästars registrering skall förnyas...
Självklart "kryper jag till korset" och underkastar mig de reglerna om jag annars riskerar mina hästars veterinärvård!

Min äldsta häst är född -89 och vad jag förstod skulle det kosta 1000 kr, EXKLUSIVE id-kontureringen.
Så mycket pengar för ett papper eller två. men jag skall väl betala lönen för dem som utställer passen...
/P
 
ingen ide att du sitter här och är sarkastisk, ingen här har kommit på reglerna och det är inte mer synd om dig eller dyrare för dig än någon annan.
 
Nu är vi långt från tävling, men:

"Aj då, stackars veterinärer, att tvingas vägra ge sjuk häst vård för att EU har sagt att alla hästars registrering skall förnyas..."

Varför inte i stället se det positiva med passen? Tack vare hästpassen kan veterinären återigen använda div preparat som man vet är effetiva men som varit förbjudna att använda till häst eftersom det inte finns tester på hur lång karenstiden för slakt bör vara. Med pass och möjlighet att anteckana livstids karens för "slakt som livsmedel" är det återigen tillåtet att använda dessa preparat.

"Min äldsta häst är född -89 och vad jag förstod skulle det kosta 1000 kr, EXKLUSIVE id-kontureringen.
Så mycket pengar för ett papper eller två. men jag skall väl betala lönen för dem som utställer passen... "

Varför skulle just din häst inte kunna få ett grundpass för 400:-? Om det krävs ett fullständigt pass för att kunna lösa tävlingslicens är det inte ett EU-krav utan något den organisation som anordnar tävlingen kräver...
 
ojdå, känns som att jag trampade på en öm tå eler att någon vaknat på fel sida.

Jag har inte bett någon tycka synd om mig, inte heller påstått att jag får betala mest, däremot har jag visat att jag tycker att EUreglerna är för många. Plus förutsatt att en och annan veterinär lär få samvetsproblem.
/P
 
:cool:
OK det kan ju vara käckt att vet. kan skriva in i en bok att hästen inte får ätas. - För att vara lite sarkastisk; hur rena är våra övriga livsmedel? Och är tävlingshästar "livsmedelsproducerande"?
Men jag SKA lösa pass till hästarna, och det vore ju bra om jag förstod fel om passkostnaden.
 
Knappat någon öm tå, mina hästar har pass så det är inte jag är inte drabbad.
 
Mjae allas förnyas inte, de födda från år 00 och senare får pass på en gång.

Till min förra pärla, Tibbe, kostade det 312,50 för ett "riktigt" pass samt att veterinären ritade ett konturdiagram när han besiktigades. Plättlätt.

Maran är chipmärkt, ett mkt enkelt alternativ av de som finns att tillgå. Och praktiskt.
 
Bara som en upplysning, till er som tror att alla raser får betala max 500 kr.. det stämmer inte. Har en travis, registrerad, frysmärkt, blodtypad etc.. Kostar ändå 875 kr för mej + att jag måste betala en idkontrollant för att rita in hans tecken på ett papper.. Lite surt kan jag tycka eftersom man redan betalat registrerigen & han står ju med i stambok etc.. Dessutom står ju hans tecken etc på registreringsbeviset..
En liten fråga, vet inte om nån kan svara..men hur gör ridskolorna, dom har ju inte direkt överflöd av pengar..& knappast särskilt många hästar med pass..
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: hamilton1
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 337
Senast: Mineur
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp