Bukefalos 28 år!

:cool:
- För att vara lite sarkastisk; hur rena är våra övriga livsmedel? Och är tävlingshästar "livsmedelsproducerande"?

Menar du att man ska gilla läget och inte jobba med att försöka få rena livsmedel? Mer om detta kan du läsa på http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mnesomr%e5den/Djur+&+veterin%e4r/L%e4kemedel/MRL+f%f6rordning

Undantaget för häst finns just för att hästar intar en särställning, men det verkar väl helt klart att det i slakttransporterna från Sverige åkt mer än en fd tävlingshäst...

Jag tycker också pass är onödigt krångligt, det borde räckt med frysmärkning, tatuering eller chipsmärkning och så ett enkelt register som det för hundar (som ju också ska registreras trots att de knappast äts). Jag misstänker att det är avels- och tävlingsorganisationerna som velat ha det annorlunda.
 
Hur är det med slakt om dom inte har pass?? Har en gubbe i stallet som har två stackars ponnyer som verkligen borde på sluta jordelivet.... Den ena är 30 år, ont i ben, hop sjunken och ja, man riktigt ser hur hon lider :( Den andra är en fjordings korsning, som bara också går ut o in från hagen pga att ingen vill rida, hon är ohanterbar... Iaf till saken hör att han har inte pass...konstigt?? dom är inte vaccinerade eller nåt. Å han lär ju aldrig skaffa pass, tillhör kategorin som tror att man kan slippa undan allt :mad:
 
Nej jag menar absolut inte att man skall gilla läget, tvärtom!
Om vi nu pratar livsmedel, så tror jag att svenska hästar är ett av de renare. Hörde på radion t.ex om amerikanska mjökkossor, för att hinna/vilja släppa ifrån sig mjölken i roboten fick de flesta en injicering med ett hormon varje gång den skulle mjölkas. Hur ren är den mjölken?

men för att åtekomma till hästpassen, jag har varit i kontakt med ASVH och passet för mitt 15-åriga sto skulle inte kosta mer än 400 + 150 för identifieringen.
Men jag är fortfarande skeptisk till passet, idag är allting datoriserat, när hästen är registrerad skulle det väl vara mer tillförlitligt om det upprättades en databas och att veterinären vid behandling skriver in i den i stället för i en handling som lätt kan förkomma eller förfalskas?
:) P
 
Som sag så behöver man inte pass förrän 2005, så gubben kanske borde fundera på att ta bort hästen snarast om den lider.
 
JO, d tycker vi alla i stallet. Å du må tro att vi sagt till han, men han tillhör som sagt den där TJURIGA typen, men han kan klaga på andra...Den enda vore väl å anmäla han...Du skulle se hur dom ser ut, suck!! jaja, den här kanske inte hörde under den här tråden!
 
Men jag är fortfarande skeptisk till passet, idag är allting datoriserat, när hästen är registrerad skulle det väl vara mer tillförlitligt om det upprättades en databas och att veterinären vid behandling skriver in i den i stället för i en handling som lätt kan förkomma eller förfalskas?

och det skulle vara mycket svårare att ta sej in i en dator då???
nej inte direkt...
Hur skulle det gå till på tävlingar och andra saker, när man måste ha tillgång till pappren??
skulle bli ganska så jobbigt...
 
Måste man visa passet på tävling från 2005? Kommer det inte att räcka med hästlicens och vaccinationsintyg, som idag?
p
 
Hur är det med slakt om dom inte har pass??

Enligt Jordbruksverkets regelverk SKA det INTE gå att slakta (= "göra mat/foder") utan pass. Det blir alltså att avliva och så betala kostnaden för destruktion eller ansöka om att få begrava hemma.

Hur det sedan fungerar i verkligheter är förmodligen en annan sak, men med tiden kommer det nog att slå igenom.
 
och det skulle vara mycket svårare att ta sej in i en dator då???
nej inte direkt...
Hur skulle det gå till på tävlingar och andra saker, när man måste ha tillgång till pappren??
skulle bli ganska så jobbigt...

Frysmärkning, som triangelmärkning men med annan symbol, borde vara rätt säkert. Borde hamna på rätt häst om det görs samtidigt som medicinen ordineras. Det skulle vara enklare med chip, men det förekommer ju att de skärs ut...

Att det är enklare för tävlingsryttare förstår jag, men varför ska resten av hästsverige krångla och betala för att förenkla för tävlingsryttarna?

(Sedär, nu hälkade vi nästan tillbaka till rätt forum :D)
 
Måste man visa passet på tävling från 2005? Kommer det inte att räcka med hästlicens och vaccinationsintyg, som idag?
p

Som jag fattat det krävs passet för att få lösa tävlingslicens. Men förs inte vaccinationerna in i passet i fortsättningen?
 
[citat
Enligt Jordbruksverkets regelverk SKA det INTE gå att slakta (= "göra mat/foder") utan pass. Det blir alltså att avliva och så betala kostnaden för destruktion eller ansöka om att få begrava hemma.




[/quote]

Nuu fattar jag! :angel: Sambandet pass/slakttransport!

Frysmärkning, som du föreslår, skulle vara utmärkt.

Trögtänkta P
 
Jo och för oss som har pållar med pass från start så finns ALLA vaccinationer där.

Men man kan ju be snällt om dubbla intyg, ett löst och ett i boken.
 
Ytterligare en fråga! :D

Min veterinär som inte hade 100 % koll sa att de hästar som var över en viss ålder inte behövde hästpass. Vet någon hur det är med det? Hittar inget på internet. :confused:
 
Sv: Re: Hästpass

Här kommer en till undran som egentligen kanske inte hör till den här tråden. Men jag bara måste veta så snart som möjligt... Min 23-åriga ponny ska avlivas snart (hemma på gården), men måste han ha hästpass eller inte för att slakteriet ska ta emot honom? Jag har hört att de måste ha pass från o med 1 maj i år. Men det verkar som om det kan ta lång tid att skaffa pass, jag kan inte vänta så lång tid till! Och ska jag verkligen behöva skaffa ett pass för minst 500 kr för att min häst ska kunna avlivas typ dan efter? Vad händer om slakteriet inte tar emot honom?
 
Sv: Re: Hästpass

Utan pass tar inte slakteriet mot hästen. Dock avlivar Lantbrukstjänst man får då betala för avlining och destruktion. Så vill du att slakteriet skall ta emot behöver du skaffa pass. På ASVH går det att betala extra för extra snabb behadling av pass (500 extra). Tveksamt om det "lönar" sig...
Vet att Dalsjöfors säger nej till hästar utan pass.
 
Sv: Hästpass

(Tar sista inlägget!)


Eftersom den här gamla tråden kommit upp igen vill jag korrigera en uppgift. Jag har skrivit att det inte går att lösa tävlingslicens med grundpass, men all text om detta har SH tagit bort ur sin information om grundpasset för länge sedan!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: hamilton1
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 558
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 332
Senast: Mineur
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp