Bukefalos 28 år!

Hästsektorn en miljöbov: "Glitter och trams köps som aldrig förr"

I undersökningar menar man att hästsektorn släpper ut mer koldioxid än inrikesflyg, till exempel genom produktion av foder och transporter av såväl människor som djur och förnödenheter. Forskningen visar att viljan till förändring finns, men det kräver förändringar av stallens rutiner.
 
Inom hästindustrin så vore det särskilt bra och nyttigt om man under VM, OS och liknande internationella tävlingar kunde anordna tävlingarna på plats i sina hemländer (tex att alla svenska ryttare åker till Globen) med duktiga filmare som då skickar sina bidrag till domarna som får bedöma i efterhand.
Blir såklart lättast inom dressyr men med tanke på den höga nivån och prispengarna i hoppning och fälttävlan så skulle man kunna anordna likadana banor, eller grupper av länder som ligger nära varandra kommer överens om vem som ska vara värdlandet så får man åka till dem. Filma och sedan skicka till domarna.

Vi lever i en ålder full av tekniska underverk, detta låter ju inte omöjligt att uppnå!
 
Så balplast skiljer sig från annan plast och lämnar ingen mikroplast efter sig.

Den absolut övervägande delen av microplasterna i det här sammanhanget kommer från slarv med plastsopor. Vettig resurs- och sophantering är svaret på det.

(Givetvis finns undantag, men så gott som alla microplaster i stallmiljö skulle enkelt gå att undvika genom vettig resurshantering. Jag har jobbat med just microplaster och tycker att det är en viktig fråga men det är dumt att ha det som anledning till att byta till material som orsakar andra och i vissa fall större problem istället.)
 
Nu är du fånig.

All plast kan bli mikroplast.

Förhoppningsvis kan vi förfina egenskaperna hos plast från växtriket, då att den blir fullt nedbrytninsbar, och samtidigt tät nog att ha som balplast.

Balplasten är en ytte pytte mängd plast, som har stora fördelar totalt för djurvälfärd och resursekonomi.

Ska man ge sig på ett område med mycket plast, så kan kläder av alla de slag vara lämpligt.
Det jag har märkt av renoveringen av ett hotell som pågår intill min arbetsplats är hur mycket plast som blåser runt och hamnar överallt istället för i sopor :crazy: häromveckan så rensade de gatan så jag märkte att pölen i ena gathörnet alldeles intill bygget var inte full med plast längre, och bara 1-2 dagar senare så fanns det plast i den igen. Och då handlar det om synbara stora bitar, inte microplast. :meh:
 
Kruxet med hö kontra inplastat är att här går det inte att använda hö längre, om man inte har uppvärmda utrymmen och möjlighet att förvara höet torrt, annars möglar det ganska snabbt. Klimatförändringen med allt längre och fuktigare höstar och blöta vintrar gör att fodret förstörs och det är inte ekonomi att behöva slänga flera ton foder varje år och försöka köpa nytt långväga ifrån.
DEt är ju inte så klimatsmart heller.

Jag vet inte om plasten kan återvinnas men då behöver den ju inte vara så illa miljömässigt. Jag vet någon bonde som var noga med att ta tillbaks plasten men också att den på många ställen bara slängs med andra sopor (om det inte ändrats senaste åren).
 
Inom hästindustrin så vore det särskilt bra och nyttigt om man under VM, OS och liknande internationella tävlingar kunde anordna tävlingarna på plats i sina hemländer (tex att alla svenska ryttare åker till Globen) med duktiga filmare som då skickar sina bidrag till domarna som får bedöma i efterhand.
Blir såklart lättast inom dressyr men med tanke på den höga nivån och prispengarna i hoppning och fälttävlan så skulle man kunna anordna likadana banor, eller grupper av länder som ligger nära varandra kommer överens om vem som ska vara värdlandet så får man åka till dem. Filma och sedan skicka till domarna.

Vi lever i en ålder full av tekniska underverk, detta låter ju inte omöjligt att uppnå!
Man kan också fundera över om de här tävlingarna är nödvändiga överhuvudtaget, att det är så mycket pengar involverade beror på att de används för att få folk att konsumera, sponsorer och de som köper reklamplatser mm räknar med att få tillbaka många gånger om i försäljning mot vad de satsat.
 
DEt är ju inte så klimatsmart heller.

Jag vet inte om plasten kan återvinnas men då behöver den ju inte vara så illa miljömässigt. Jag vet någon bonde som var noga med att ta tillbaks plasten men också att den på många ställen bara slängs med andra sopor (om det inte ändrats senaste åren).
Plasten återvinns!

https://svepretur.se/


Ordnar insamling och vidaretransport till återvinning.
 
Man kan också fundera över om de här tävlingarna är nödvändiga överhuvudtaget, att det är så mycket pengar involverade beror på att de används för att få folk att konsumera, sponsorer och de som köper reklamplatser mm räknar med att få tillbaka många gånger om i försäljning mot vad de satsat.
Det finner jag tyvärr ännu mera omöjligt än mitt förslag 😅 Folk kommer inte att sluta med tävlingar oavsett vadsomhelst nästan..
 
Tja min trädgård har flyttats en hel klimatzon sedan vi flyttade hit för runt 10 år sedan, tycker inte det är så himla långsamt. Sedan tänker jag att om söderhavsön man bor på sjunker under havet så kan det inte gå långsamt nog... vilket det tyvärr inte gör, går långsamt alltså.

Det går även i olika hastighet på olika platser.
SMHI har dataserier på sin hemsida och de är intressanta, ingen tvekan om att det blivit varmare med mildare och kortare vintrar och längre sommarperioder men trenden ses i hela mätserien som går tillbaka ända till mitten av artonhundratalet och användningen av fossila bränslen tog fart först runt mitten på förra seklet och har sedan dess nästan tiofaldigats.

SMHI Sockholm
smhi.jpg


global-fossil-fuel-consumption.png
 
Det finner jag tyvärr ännu mera omöjligt än mitt förslag 😅 Folk kommer inte att sluta med tävlingar oavsett vadsomhelst nästan..
Tävlingar är kul men jag tänker att man kan tävla lokalt, komma bort från från vad som marknadsföring och reklam försöker få oss att tro för att vi skall konsumera mer och hitta tillbaka det genuina.
 
Den absolut övervägande delen av microplasterna i det här sammanhanget kommer från slarv med plastsopor. Vettig resurs- och sophantering är svaret på det.

(Givetvis finns undantag, men så gott som alla microplaster i stallmiljö skulle enkelt gå att undvika genom vettig resurshantering. Jag har jobbat med just microplaster och tycker att det är en viktig fråga men det är dumt att ha det som anledning till att byta till material som orsakar andra och i vissa fall större problem istället.)
Räcker det med Vettig resurs- och sophantering så är det ju onödigt med extra skatt på plastpåsar och att plastkorkar ska sitta fast.
 
SMHI har dataserier på sin hemsida och de är intressanta, ingen tvekan om att det blivit varmare med mildare och kortare vintrar och längre sommarperioder men trenden ses i hela mätserien som går tillbaka ända till mitten av artonhundratalet och användningen av fossila bränslen tog fart först runt mitten på förra seklet och har sedan dess nästan tiofaldigats.

SMHI Sockholm
Visa bifogad fil 145402

global-fossil-fuel-consumption.png
Kanske jag kan passa på att ställa en fråga här.. Som jag förstår det så kan klimatet ändras så pass att golfströmmen slutar att funka på det vis som den gör nu, vilket skulle innebära att klimatet i norra Europa skulle bli kallt.
Samtidigt som jag förstår att vädret blir allt varmare pga växthuseffekten.

Det jag inte förstår är hur dessa två delar passar in med varandra? Menar man att det först blir varmare och varmare tills golfströmmen slutar funka och då blir det kallare? 🤔
 
Räcker det med Vettig resurs- och sophantering så är det ju onödigt med extra skatt på plastpåsar och att plastkorkar ska sitta fast.

Det är ju inte alltid politiken och sakfrågeexperterna är överens om vilka styrmedel som är lämpliga...

(Och det finns fler skäl än microplast att vilja minska den onödiga förbrukningen av engångsplast. Resurseffektivitet jämförs som vanligt bäst på systemnivå.)
 
Kanske jag kan passa på att ställa en fråga här.. Som jag förstår det så kan klimatet ändras så pass att golfströmmen slutar att funka på det vis som den gör nu, vilket skulle innebära att klimatet i norra Europa skulle bli kallt.
Samtidigt som jag förstår att vädret blir allt varmare pga växthuseffekten.

Det jag inte förstår är hur dessa två delar passar in med varandra? Menar man att det först blir varmare och varmare tills golfströmmen slutar funka och då blir det kallare? 🤔

Temperaturökningen mäts globalt, kallare pga förändringar i Golfströmmen är en regional effekt. Norra Europa är trots allt en väldigt liten del av jorden, mycket mindre än vi vill tro (eftersom vår världsbild baseras mycket Mercatorprojektionen). Precis som att vissa ställen kommer få översvämningar och andra torka (och många platser får båda delar).
 
Temperaturökningen mäts globalt, kallare pga förändringar i Golfströmmen är en regional effekt. Precis som att vissa ställen kommer få översvämningar och andra torka (och många platser får båda delar).
Samtidigt så blir det bevisligen varmare I Sverige också. Därav min lilla förvirring 😅

(Menar absolut inte att ifrågasätta vetenskapen, jag tror på den. Jag bara funderar på hur det faller ut.)
 
Kanske jag kan passa på att ställa en fråga här.. Som jag förstår det så kan klimatet ändras så pass att golfströmmen slutar att funka på det vis som den gör nu, vilket skulle innebära att klimatet i norra Europa skulle bli kallt.
Samtidigt som jag förstår att vädret blir allt varmare pga växthuseffekten.

Det jag inte förstår är hur dessa två delar passar in med varandra? Menar man att det först blir varmare och varmare tills golfströmmen slutar funka och då blir det kallare? 🤔

Superförenklat förklarat:
Golfströmmen värmer bara här, och här är inte hela klotet. Den tar med värme och fukt från typ Floridaområdet mot Storbritannien och oss här i Skandinavien. Utan den blir det framförallt torrt, och några grader kallare. Sist det hände blev det isperiod (vi är tekniskt sett fortfarande i en istid, det finns is på polerna, men vi är mellan isperioder). Den globala uppvärmningen verkar redan ligga på ungefär +1,5-2C, så det är möjligt att påverkan mest blir mindre nederbörd - men det är jättesvårt att köra modeller på det här pga det är så vansinnigt många faktorer och gigantiska system. Det är helt enkelt jättesvårt att göra ett funktionellt virtuellt jordklot.

Anledningen till att Golfströmmen redan saktat ner är på grund av avsmältningen i Arktis. Den stora mekanismen som bygger på en temperaturskillnad blir motverkad när isen smälter helt enkelt.

Kort svar: vi vet inte vad resultatet blir av en avstannad golfström som sänker temperaturen i europa några grader samtidigt som atmosfären är för tät och temperaturen pga det höjs några grader. Det är ett scenario som saknar motsvarighet klimathistoriskt sett.

Men framförallt: världen är mycket större än Sverige. Klimatsystemen är globala.
 
Superförenklat förklarat:
Golfströmmen värmer bara här, och här är inte hela klotet. Den tar med värme och fukt från typ Floridaområdet mot Storbritannien och oss här i Skandinavien. Utan den blir det framförallt torrt, och några grader kallare. Sist det hände blev det isperiod (vi är tekniskt sett fortfarande i en istid, det finns is på polerna, men vi är mellan isperioder). Den globala uppvärmningen verkar redan ligga på ungefär +1,5-2C, så det är möjligt att påverkan mest blir mindre nederbörd - men det är jättesvårt att köra modeller på det här pga det är så vansinnigt många faktorer och gigantiska system. Det är helt enkelt jättesvårt att göra ett funktionellt virtuellt jordklot.

Anledningen till att Golfströmmen redan saktat ner är på grund av avsmältningen i Arktis. Den stora mekanismen som bygger på en temperaturskillnad blir motverkad när isen smälter helt enkelt.

Kort svar: vi vet inte vad resultatet blir av en avstannad golfström som sänker temperaturen i europa några grader samtidigt som atmosfären är för tät och temperaturen pga det höjs några grader. Det är ett scenario som saknar motsvarighet klimathistoriskt sett.

Men framförallt: världen är mycket större än Sverige. Klimatsystemen är globala.
Tack för en lättförstådd förklaring :up: Jag förstår att hela världen påverkas, givetvis, men blev nyfiken då jag inte riktigt hört om dessa två saker på samma ställe utan på olika ställen och jag hade svårt att se dem passa in med varandra. Men jag förstår bättre nu hur läget ser ut.

Extremare stormar skulle jag personligen nog iallafall räkna med.
 
Tja min trädgård har flyttats en hel klimatzon sedan vi flyttade hit för runt 10 år sedan, tycker inte det är så himla långsamt. Sedan tänker jag att om söderhavsön man bor på sjunker under havet så kan det inte gå långsamt nog... vilket det tyvärr inte gör, går långsamt alltså.

Det går även i olika hastighet på olika platser.

Sedan tänker jag att forskarna inte heller tänkte sig runt 2000 att folk skulle stoppa huvudet i sanden till den grad att de skulle vara tvugna att färga fontäner till blod och lägga sig på motorvägar istället för att leverera fakta i precis den mängd som rimligen skulle behövts för att en rationell människa skulle agerat. Tyvärr är våra politiker inte rationella, inga av dem, inget parti.
Tror att du blandar ihop begreppen "klimatzon" och "växtzon" om du inte numera har ett subtropiskt klimat i din trädgård, vilket skulle göra en majoritet av svenska trädgårdsägare inklusive mig gröna av avund.

Växtzoner finns det ofta flera olika av i en trädgård, och det går att ändra växtzoner genom smart planering och plantering.
 
Kanske jag kan passa på att ställa en fråga här.. Som jag förstår det så kan klimatet ändras så pass att golfströmmen slutar att funka på det vis som den gör nu, vilket skulle innebära att klimatet i norra Europa skulle bli kallt.
Samtidigt som jag förstår att vädret blir allt varmare pga växthuseffekten.

Det jag inte förstår är hur dessa två delar passar in med varandra? Menar man att det först blir varmare och varmare tills golfströmmen slutar funka och då blir det kallare? 🤔
Det vore väl bra om vi verkligen visste det till 100%!

Det har i vissa fall varit så, att nedisningar (Istider) börjat med att havsströmmar som t.ex. Golfströmmen (som pumpar upp varmt vatten mot norr från ekvatorn), stannat av helt, eller dämpats rejält.

Värt att notera är att det var betydligt varmare än nu under stora delar av vår förhistoria - upp till 4 grader varmare än idag, att det var en kall period under folkvandringstid, att det åter blev varmare, och att det ungefär vid medeltidens slut blir kallare igen (kallad "Lilla istiden" - inkluderar tåget över Bält), Lilla istiden släpper sitt grepp ungefär i mitten av 1700-talet, och nu verkar vi vara inne i en uppvärmningsperiod igen.

Jag har tagit det mesta ur minnet, men här är en bra sammanfattning av hur klimatet varierat i vår del av världen.

OBS, länk från Statens Historiska Museum med fakta, inte någon random klimatskeptisk sajt.

https://historiska.se/upptack-historien/artikel/kort-klimathistoria/

När jag är på dåligt humör, och vill ifrågasätta konstiga idéer inom klimatpolitiken, så blir jag konfys: är det kanske så att fixeringen vid att temperaturen inte ska få stiga mer än lite, eller möjligtvis sjunka mer än lite (inte aktuellt för närvarande), egentligen mest handlar om att rädda det rådande kapitalistiska systemet.

Tänk på alla multinationella jättebolag med investeringar i kustnära områden, som skulle gå på näbben om/när havsytan stiger. Tänk som mycket färre meningslösa pryttlar som skulle kunna säljas om halva världens befolkning var klimatflytkingar...
 
Superförenklat förklarat:
Golfströmmen värmer bara här, och här är inte hela klotet. Den tar med värme och fukt från typ Floridaområdet mot Storbritannien och oss här i Skandinavien. Utan den blir det framförallt torrt, och några grader kallare. Sist det hände blev det isperiod (vi är tekniskt sett fortfarande i en istid, det finns is på polerna, men vi är mellan isperioder). Den globala uppvärmningen verkar redan ligga på ungefär +1,5-2C, så det är möjligt att påverkan mest blir mindre nederbörd - men det är jättesvårt att köra modeller på det här pga det är så vansinnigt många faktorer och gigantiska system. Det är helt enkelt jättesvårt att göra ett funktionellt virtuellt jordklot.

Anledningen till att Golfströmmen redan saktat ner är på grund av avsmältningen i Arktis. Den stora mekanismen som bygger på en temperaturskillnad blir motverkad när isen smälter helt enkelt.

Kort svar: vi vet inte vad resultatet blir av en avstannad golfström som sänker temperaturen i europa några grader samtidigt som atmosfären är för tät och temperaturen pga det höjs några grader. Det är ett scenario som saknar motsvarighet klimathistoriskt sett.

Men framförallt: världen är mycket större än Sverige. Klimatsystemen är globala.
Njae, eftersom Golfströmmen stannat/minskat tidigare, och om atmosfären är för tät, jämfört med andra liknade tillfällen är vi heller inte säkra på.

Sänkningen av temperaturen kan bli betydligt större än några grader.
 
DEt är ju inte så klimatsmart heller.

Jag vet inte om plasten kan återvinnas men då behöver den ju inte vara så illa miljömässigt. Jag vet någon bonde som var noga med att ta tillbaks plasten men också att den på många ställen bara slängs med andra sopor (om det inte ändrats senaste åren).
Förvånad att du inte känner till att man samlar ihop och återvinner balplast? Jag har kört iväg den i många år och nästa vecka är det dags igen att lämna på insamling. Blir ca ett släp varje år för mina hästar. Jag slänger in plasten i ett lider varje gång jag öppnat en bal, där ligger det sedan i skydd från väder och vind tills det är dags att åka till insamlingen. De tar även emot nät.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 465
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp