Hästskötarexamen

N

Nilaya

vad ingår i provet? kollade på ridsportsförbundets hemsida men hittade inte. bajs. vet ngn ellervill ngn ge mig en länk? :smirk:
 
Sv: Hästskötarexamen

Jag gjorde det i juni iår, var tuffare än jag trodde men jag klarade det i alla fall :)
Dagen började med ett teoretiskt prov om allmänna hästkunskaper och då fick vi även gå ut i stallet och kolla igenom en box precis som man ska göra på morgonen och sedan skriva vad vi såg. Sedan fick vi gå och göra iordning vår häst och sedan rida ett pass. Efter en lite stund bytte man hästar och sedan gick man till stallet igen och gjorde iordning hästarna. Sedan var det häst vid hand och efter det longering.
På eftermiddagen fick vi varsin häst att knoppa och linda benen på en kvart. Efter det var det ett praktiskt teoriprov där man skulle kunna namnen på en del grejer och titta på tänder och säga ålder mm. Sedan foderprov (svårt), först titta på en massa fodersorter, hösorter och halmsorter och sedan teoretiskt.

Jag hoppas att det inte blev för rörigt beskrivet :smirk:
 
Sv: Hästskötarexamen

dom som gjorde det i min årskurs fick börja med ett teoriprov, sen fick dom linda benen, knoppa och ha ridprov med byte av hästar 1 gång. sen häst vid hand och longering, till sist foderprov.
 
Sv: Hästskötarexamen

vad ingår i provet? kollade på ridsportsförbundets hemsida men hittade inte. bajs. vet ngn eller vill ngn ge mig en länk? :smirk:

Jag såg att ridlärarutbildningen ändrats och att man måste ha hästskötarexamen för att komma in. Är av och till väldigt sugen på att börja utbilda mig till ridlärare, så jag skulle vilja veta om vi som inte gått något gymnasie med hästinriktning har någon chans att ändra riktning?

Så vad ingår i provet?
Finns kurslitteratur? Vars hittar man information om detta?

Tack på förhand!
Mvh IgnaLina
 
Sv: Hästskötarexamen

Läs bibeln Hästhållning i praktiken och öva öva öva på att göra allt exakt enligt boken!

Foderprovet var svårt, det gäller att känna igen olika sorters foder, olika sorters hö, andraskörd/förstaskörd, halmsorter osv.

Kompetensbeskrivning finns på ridsportförbundets hemsida!
 
Sv: Hästskötarexamen

Tack :) Ska införskaffa boken direkt och kanske jag kan göra provet. Kan säkert vara bra att veta oavsett (för häst ska jag väl alltid ha)...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 550
Senast: fio
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 726
Senast: Hedinn
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: Efwa
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 480
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp