Räkna sina får/djur

monster1

Trådstartare
Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några veckor sedan och då var alla där och sedan hade hon räknat dom igen igår kväll och då saknades det två.

Min fråga är ingår det inte i dagligt tillsyn att räkna in djuren så man vet att alla är där, hur kan man annars veta att man haft tillsyn på djuret om man inte vet om det är där eller ej? Om man nu räknar in djuren eller känner igen alla spelar ju ingen roll men man kollar väll dagligen att alla är på plats även om man har många djur (hon hade inte hundratals men jag antar att även då måste man hålla koll på något sätt, annars kan de väll ligga och vara sjuka någonstans?
 
Ja, man ska räkna djuren som är ute på bete, eller har lösdrift varje dag. Det ingår i den dagliga tillsynen.

Det gör vi men fy sjutton så många gånger man kan behöva räkna när det är mer än ca 20 djur i flocken för att få rätt antal...

När det är sisådär 50 eller mer, så behöver man använda klurighet för att räkna.

Om det inte går att fastställa antalet till rätt siffra, så ger vi oss ut och börjar leta. Det har hänt några gånger under drygt 20 års hållande av får, att något djur fastnat på något märkligt sätt, och i något fall legat dött i hagen.
Vanligast är att djuret som saknas t.ex. är halt eller sjukt (typ akut juverinflammtion), eller, i synnerhet när det gäller grupper med bagglamm, att två-tre stycken bildat en egen flock, och är någon annanstans än huvudflocken. Vi brukar låta de vuxna baggarna gå med de avvanda bagglammen, och det är faktiskt vanligt att "storbaggarna" håller sig i egen grupp.

Men när djuren är instängda i fårhuset, t.ex. i samband med lamning, då räknar vi i formell mening mer sällan, eftersom de inte kan ta sig ut. Dessutom så boxas ju nyblivna mammor in några dagar, och man har noga koll på djurens mående på individnivå - varje dag, så det blir lite som att räkna ändå. Det skulle märkas om något djur saknas.
 
Jag tänker att man självklart gör det. Här görs det även på hönsen och de är ju inte på något sätt värdefulla som fåren är.

Det är naivt att tro att man inte behöver göra det. Ur fårens perspektiv så är det ju väldigt viktigt att veta att någon inte ligger och lider någonstans.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 252
Senast: Madalitso
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 160
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 177
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp